Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier
FINANSLOVSFORSLAGET 2% hvert år ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til Samlet > 2,5 mia. kr. For en htx-elev, der starter i 2016, reduceres taxametret med kr. i det treårige forløb kr. mindre pr. klasse. For en hhx-elev, der starter i 2016, reduceres taxameteret ifølge finanslovsforslaget med kr. for det treårige forløb kr. mindre pr. klasse. Dette er et finanslovsforslag – og er altså ikke endeligt besluttet. Det er kun 2016, der besluttes endeligt i år HHX kr./elev kr./elev HTX kr./elev kr./elev
BUDGETFORLIGET – besluttet af Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet HHX-taxameteret øges med 69 mio. kr. i 2017, svarende til kr. pr. årselev. En ligestilling af de økonomiske vilkår for gymnasieuddannelserne. De uforklarlige forskelle er dermed fjernet. Erhvervsskolerne rammes dog af de øvrige nedskæringer til finansiering af EUD-reformen, så nettoprovenuet alene er 38 mio. kr.
UDDANNELSESTAKSTER FOR EN ÅRSELEV, DER GENNEMFØRER
KONSEKVENSER AF FINANSLOVSFORSLAG OG BUDGETAFTALE
Akkumuleret besparelse pr. klasse over det samlede forløb I alt forløb pr. årselev I alt pr. klasse over det samlede 2 el. 3 årige forløb Hhx kr kr. Htx kr kr. Stx kr kr. Hf kr kr.
ER DER PENGE PÅ SKOLERNE?
OVERSKUD PÅ UNDERVISNING I 2014 brugte 19% af skolerne flere penge på undervisning end undervis- ningstaxameteret. 9% brugte stort set midlerne givet til undervisning på undervisning, mens 72% af skolerne brugte en del af undervisningsmidlerne til andre formål end under- visning. 30% af skolerne brugte endda mere end 9% af undervisningsmidlerne på andet end undervisning.
SÅDAN SER DET UD HOS OS Fra regnskabstal EUD Samlet Estimeret i mio. kr. ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES SKOLE REGNSKAB 2014 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet
GL siden ultimo august: Annonce Debatindlæg: GL alene og sammen med lederforeninger, elevorganisationer, øvrige lærerorganisationer mv. Møder med de politiske ordførere og ministeren Twitter og facebook Hvad gør GL nu: Møder i elevernes frokostpause 22. oktober – forhåbentligt lokale initiativer Uddannelsesalliancen: Demonstrationer 29. okt. i København og Århus Fælles aktiviteter med lærerorganisationerne i DUS Fælles debatindlæg med Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasier, VUC-lederne, elevorganisationerne, bestyrelsesforeninger og GL Fortsat politisk påvirkning Sekretariatet tilbyder sparring til skolerne, TR, medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne mv. KAMPEN MOD NEDSKÆRINGER
Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer nedskæringerne her på skolen? Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os? Skal vi sende et åbent brev til lokale folketingspolitikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren? Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? HVAD NU HER HOS OS?