Forældreskab og Forældre Samarbejde på tværs af (etniske) grænser Rashmi Singla Lektor i psykologi, RUC (Roskilde Universitetscenter ) & TTT (Transkulturelt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Inddrag nu Kick-off møde
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Familiesamtaler med børn som pårørende
Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
På vej mod folkeskolereformen
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Navigation i Kampterræn
Temadag COSIP 26. Januar 2006 Side 1 Familierådgivningen I forhold til familien som helhed, har rådgivningen fokus på at: •Undersøge kommunikationsmønstre.
Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen
På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
V. Lektor ph.d. Jan Toftegaard Støckel Ulfborg, d. 3. december 2013 Forskningsenheden for Active Living Institut for Idræt & Biomekanik Syddansk Universitet.
Den inkluderende skole
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
Fritidspas.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Kulturelle mønstre – assimilation eller forskellighed?
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Tryg i Gellerup – hvordan?. Hvad kan jeg gøre? Forældrene inddraget – kvinderne i Gellerupparken. Den aktive Kvindeforening – kan gå ud til de belastede.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Anerkendende inddragelse af forældre U-turn på konferencen Unges Misbrug 9. december 2009.
Ungdomsliv.
En god start på livet – i dagplejen
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
- Når integration begynder i børnehøjde
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Forældreskab og Forældre Samarbejde på tværs af (etniske) grænser Rashmi Singla Lektor i psykologi, RUC (Roskilde Universitetscenter ) & TTT (Transkulturelt Terapeutisk Team for etniske minoritetsunge og deres familie)

Viden baseret på Ungdomsrelationer projekt Alder 16 – 25 år Alder 26 år- 35år Et praksisforskningsprojekt ” Forældre Empowerment” i EU-regi Intermarriage & Mixed Parenting projekt

Den dobbelte Udfordring for børn Alder relateret udfordring Etnicitet relaterede udfordring eksklusion ( ikke en dele af legen)

Forbedre samarbejde mellem hjemmet og skole bl.a. ved at skabe bedre viden uddannelsessystemet, især uskrevne normer. Positive måder at klare at være udenfor bl.a. organisere, tale med andre i skolen Forhold sig til familiemedlemmer i det det land forældre kommer fra, internet - Transnational ism. Vigtige Temaer

Udfordringer for forældre og andre familiemedlemmer Opmærksomhed og inddragelse af: –Børn identitet som unge og etnisk minoritet –Forhold til both Denmark og oprindelsesland…. andre familiemedlemmer bor

Udfordringer for skole-lærere og andre professionelle Bevidsthed, opmærksomhed og inddragelse af: At skabe gensidig tillid, fælles ansvar’

Konklusion: Forskelle og ligheder mellem minoritet- og majoritet forældre - Eksklusion - Transnationalism