Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet
En juridisk person En økonomisk aktør (oftest non-profit seeking) En sociologisk kategori i spændingsfeltet mellem stat, marked og civilsamfund Hvad er en selvejende institution?
Selvejende institution statcivilsamfundmarkedfamilie
Selvejende institution Frivillig forening Privat organisation interesseorganisationOffentlig organisation
- Velfærd – redefineres - Ændret relation mellem velfærdsrettigheder og velfærdspligter - Opbremsning i udviklingen af rettigheder - Konkurrence om at tilbyde velfærdsydelser mellem selvejende institutioner, private markedsaktører, den offentlige sektor, filantropiske foreninger og frivillige foreninger Velfærdsstatens transformation i de næste tyve år
Konkurrenceparametre (eksempler): -Innovation (i alle arbejdsprocesser) (undgå at blive en driftorganisation) -Organisatorisk foranderlighed (udvikling af nye organisationsformer) -Kompetente medarbejdere (tidssvarende uddannelse og efteruddannelse må være tilgængelige -Kompetente ledere Hvordan står de selvejende institutioner rustet til denne konkurrence?
Fastsætte mål, udvikle strategi, skabe trivsel, udnytte ressourcer og kapacitet Skabe refleksionsrum Sikre at alle kender deres opgaver og ved hvilke kerneydelser, der skal leveres Medarbejderen skal kunne passe sit job Tjene det almene vel og friheden Ledelse er vigtigt!
Strukturelle forandringer påvirker ledelsesrummet Vilkårene for både den politiske og administrative ledelse ændrer sig Konsekvenser på mikroniveau De mange mikroprocesser forandrer det strukturelle niveau Ledelsesrummets kompleksitet vokser.. Tese: ledelsesrummet ændrer karakter
Afslutningen på den Kolde Krig Kraftig økonomisk internationalisering EU’s indre marked Den offentlige sektor ændrer karakter (bl.a. indførelse af new public management) Fra styringsbaseret til styringsfikseret ledelse En begyndende markedsgørelse Overgangen fra velfærdsstat til konkurrencestat
Bred opbakning til en række logikker der understøtter konkurrencestaten Tidligere fastetablerede værdier og normer udfordres Globaliseringen ses som en ‘undtagelsestilstand’ Den politiske konsensus
Solidaritetsopfattelsen ændrer sig Staten skifter kurs – i stedet for at belønne de solidariske handlinger, så belønner vi de individuelt nyttemaksimerende handlinger De ældre skal være økonomiske aktører og tænke egennyttigt i forhold til valg af madudbyder Der skabes individualiserende nyttemaksimerende incitamentstrukturer – begrundelse: mere frihed Individualisering
Magten centraliseres Top-down styring Statens autoritære træk Samfundsvisionen Politisk middel/mål-tænkning Konsensus –politikkens konsekvenser Objektive løsninger Konkurrencestaten og ledelsesrummet
Måleregimer Tillid og følgeskab Legitimitet værdikonflikter Alle offentlige institutioner bliver instrumenter til overlevelse (konkurrencekraft) Fra styringsbaseret til styringsfikseret ledelse Ledelsesrummet - fortsat
Flere styringsformer sameksisterer og sammenblandes: -Hierarkisk ledelse -Styringsbaseret ledelse -Styringsfikseret ledelse Styringsformer i konkurrencestatens tidsalder
Hvordan ser ledelsesrummet ud i de selvejende organisationer? Selvejende institutioner og ledelse
En folkelig bevægelse? En interesseorganisation? Velfærdsorganisation? Politisk indflydelse – kommunalt, nationalt? Professionalisering eller frivilligsering? Hvad er frivillighed i dag? Offentlig eller privat? Eller offentlig-privat partnerskab? Filantropi? Selvejende organisationer
Grundlæggende principper Overføre opgaver fra det offentlige til private, selvstyrende, frivillige organisationer, som med offentlig støtte kan konkurrere om at udbyde ydelser til borgerne Tilskuddene kommer fra staten – betalt over skatten men tilskuddet følger brugeren
Voice/exit (gør din indflydelse gældende ved argument/stemmeafgivning eller stem med fødderne) Ophævelse af skellet mellem offentlig og privat Ingen foreninger kan dannes og modtage offentlig støtte, hvis ikke de er principielt åbne for alle Borgerne sammensætter deres egen velfærdsstat