KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Fordybelse i et projekt
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
ERHVERVSCASE Generelt
Velkommen til Metode i DIO.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Informationssøgningskursus i sprogligt og kulturelt område Studieområdet del Maj
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Personlighed og Kompetencer
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
KNÆK KODEN.
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af mad vafler
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
En introduktion af Otto
Climate Change, STX Fysik C
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden

Redegør for begreberne økonomisk globalisering og konkurrenceevne og sammenhængen mellem disse begreber. Foretag en analyse af, hvordan en øget grad af automatisering i produktionen (fx robotteknologi) kan påvirker Danmarks konkurrenceevne og dermed evne til at klare sig i en global økonomi. Diskuter øvrige fordele og ulemper ved en højere grad af automatisering herunder betydningen for det danske arbejdsmarkedet. Læs opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår relevante fagbegreber og hvordan de hænger sammen. Analyse: Her skal du ved hjælp af relevante kilder dokumentere, hvad en øget automatisering kan betyde for konkurrenceevnen. Du må også gerne komme ind på, hvorfor en øget automatisering er mulig og måske også nødvendig i produktionen. Diskussion: Du også ved hjælp af kilder give nogle bud på, hvad den øgede automatisering kan få af – positive og negative – følger på det danske arbejdsmarked eller andre områder.

Faglige elementer Globalisering: Typer, årsager og konsekvenser Pris- og strukturel konkurrenceevne – herunder produktivitet m.fl. Det danske arbejdsmarked – herunder typer af ledighed Argumentation Kildeindsamling og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ Generelt: Brug altid relevante fagbegreber, når muligt. Såfremt du i efteråret lavede en aflevering, hvor du lavede en aflevering, der indholdsmæssig minder lidt om denne opgave, så skal du vide, at du ikke blot kan genbruge denne. Der forlanges noget mere arbejde i dybden med problemstillingen her.

Redegørelse Redegør for begreberne økonomisk globalisering og konkurrenceevne og sammenhængen mellem disse begreber. Hints: Husk at demonstrere, at du forstår, der er forskellige typer af globalisering – og afgræns til den/de typer, som er relevante for opgaven. I forståelsen af globalisering er det også vigtigt, du forstår, hvad det er, der har skabt og driver globaliseringen fremad. Forklar også begrebet konkurrenceevne (typer m.m.) og sæt ord på, hvordan de to begreber hænger sammen. Relevante kilder: Primært noter, artikler og opgaver samt andet materiale fra IØ forløbet i efteråret, I-bogens kap. 9.1: Danmark i en globaliseret verden samt selvfundne kilder.

Analyse Foretag en analyse af, hvordan en øget grad af automatisering i produktionen (fx robotteknologi) kan påvirker Danmarks konkurrenceevne og dermed evne til at klare sig i en global økonomi. Hints: Vigtigt at du får brugt konkurrenceevne begrebet. Underbyg din argumentation ved hjælp af kilder - herunder både kvantitative og kvalitative data. Relevante kilder: Noter, artikler og opgaver samt andet materiale fra IØ forløbet i efteråret, selvfundne kilder heraf evt. nogle fra forslag til kilder – slide 9.

Diskussion Diskuter øvrige fordele og ulemper ved en højere grad af automatisering herunder betydningen for det danske arbejdsmarkedet. Hints: Diskutere = opliste argumenter for og imod et givet forhold, en sag eller en handling. Her skal du komme ind på, hvad der kan være af positive konsekvenser af automatiseringen, som så taler for, at vi anvender det i større omgang samt hvilke ulemper, der kan være. Du skal have et særligt fokus på betydningen for det danske arbejdsmarked – og her kan forskellige typer af ledighed eventuelt inddrages. Kom gerne ind på, hvad der skal til for, at der bliver flest mulige fordele og ulemper eventuelt kan undgås eller mindskes. Bemærk måske også, om der er en tendens i, hvem der kan se fordele – og hvem, der kan se ulemper. Relevante kilder: Evt. materiale fra IØ forløbet i efteråret, selvfundne kilder heraf evt. nogle fra forslag til kilder – slide 9.

Husk

Forslag til steder med kilder: robotter/36330?page_order=5 konkurrenceevne/redegorelse-for-vaekst-og-konkurrenceevne-2014/factbook-2014https:// konkurrenceevne/redegorelse-for-vaekst-og-konkurrenceevne-2014/factbook-2014 Her kan det særligt være det om produktivitet, der er interessant job/35767?page_order= sk%20site%202014/S%C3%A5dan%20ligger%20landet% pdf

Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode – bl.a.: Kvalitative data – Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data – Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode – Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!