Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december 2009. Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jens Christian von Holck. ”Spil i undervisningen”
Advertisements

Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Forskningsvilkår på museerne Danmarks Jernbanemuseum Odense den 1. marts 2016 Arrangeret af ODM og ODMs forskningsudvalg i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Velkommen til konference om Formativ evaluering 27.april 2007 – Slagelse CfU – JCVU & Undervisningsministeriet.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Velkommen til Indkøbs-ABC En introduktion til effektive indkøb på de selvejende institutioner 16. juni 2016 Jens Hedegaard Madsen, kundepartner, SKI Irene.
Viborg Naturpark. PROGRAM Velkomst v/ Anna Margrethe Engbæk Schmidt, Klima- og Miljøudvalget Oplæg om frivillighed og samskabelse v/ Lars Stentoft, kulturdirektør.
Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Indblik i Frivilligrådets arbejde ved formand Susanne Larsen Frivillighedens dag 2009 i Odense.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
Dansk litteraturhistorie Et kort overbliksforløb.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Hvordan skaber vi sammen det mest udbytterige samarbejde mellem råd, nævn og kommune? Sådan gør vi.
Spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademi den 8. december 2009 Sorø Akademis Videncenter.
Den åbne innovative folkeskole
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen
Frivilligheden i Vordingborg
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Praksiseksempel fra Teater GROB
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Planteværn DK Original eller Kopi
Spillet om EU’s fremtid
Google som læringsredskab
MUDP handlingsplan for december 2017
Bachelorprojekt Forår 2017
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Udviklingstendenser, Personas og workshops
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Møde FLIOE Kolding, 22. maj 2018.
Formål med konferencen
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Demokrati og medborgerskab
Dialog mod Vold som business-case
Demokrati og medborgerskab
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Innovation i humanistiske fag
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Velkommen til Indkøbs-ABC
Et forhandlingsspil om EU, global opvarmning og den grønne omstilling
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
MUDP handlingsplan for december 2017
DIREKTION Esben Kolind Laustrup, Claus Hjort Bjerre og Lene Weldum
Indsæt billede af din skole
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Ecommerce - drift og kundeservice
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet efter ansøgning fra Foreningen Af Lærere i Samfundsfag (FALS) ved Gregers Friisberg (tidligere formand) og Jens Christian von Holck (tidligere medlem af bestyrelsen). Dette Power Point udgør rapporten til Undervisningsministeriet. Den suppleres af en række Power Points og andet materiale, der findes på denne hjemmeside:

Deltagerne fordelt på grupper Almindelige deltagere: Allan Christensen. Gruppe B Anna Mia Agersnap. Gruppe A Anne Birgitte Duus Gruppe A Bjørn Elm. Gruppe A Bodil Dalbro Gruppe A Bolette Holmberg Anisimov. Gruppe A Camilla Ralkov. Gruppe A Casper Thode Mortensen Gruppe B Charlotte Madsen. Gruppe A Christian Enemark. Gruppe A Christina Kirk Gruppe B Erik Kjeldsted Jensen Gruppe A Esben Juste Gruppe A Flemming Glerup. Gruppe A Freja Schloss. Gruppe B Gunvor Jensen Gruppe B Henrik Borck Larsen. Gruppe A Inge Støttrup Gruppe A Karsten Møller Gruppe A Lars Due Arnov. Gruppe B Lasse H. Svendsen. Gruppe B Mette Højen. Gruppe A Morten Petersen. Gruppe B Pernille Dalbjerg Sørensen Gruppe B Pia Jønsson. Gruppe B Rasmus Østergaard. Gruppe B Rikke Kubberø. Gruppe B Rune Johnsen. Gruppe B Trine Paludan. Gruppe B Fordelingen af de eksterne: Christian Munk-Hansen. Gruppe B Jeppe Herlev Nielsen Gruppe B Kerstin W. From Gruppe B Morten Bülow. Gruppe A Per Rasmussen Gruppe A De resterende eksterne kommer først mellem 14 og 15. De otte workshopholdere ”svæver” over vandene

Overordnet tidsplan for konferencen - se det udleverede program : Ankomst : Præsentation af rapport/ hjemmeside/ workshops : Rollespil som metalæring, eksempler : IP/økonomispil, eksempler : Frokost i ”Skjalm Hvide” : Store og små spil i undervisningen, eksempler : Politikspil, eksempler : Repetition af forløb, eksempler : Opsamling og evaluering Eksempel på samarbejde med ekstern samarbejdspartner : ”Dating/ markedsplads” med mennesker og virksomheder, der tilbyder spil til samfundsfag.

FAT PRIDE - ET SPIL OM SUNDHED OG VELFÆRD “We're kind of a popular punching bag,” Marilyn Wann, author of Fat! So? Samfund og sundhed Samfundsmæssig prioritering NHS ctr privatiseret system Obama Health Reform Single Payer Statens og forsikringssektorens rolle Gregers Friisberg. Kl Gruppe A

Lov / politisk beslutning Den politiske lovgivnings- proces i Folketinget 1. behandling 2. behandling 3. behandling … samt udvalgsbehandling Krav/forventninger Støtte/opbakning Det politiske miljø / den politiske diskurs Eastons model: ’Modstand mod kvindelige præster’ Svende Claus Svendsen Kl Gruppe B

TV-debat I undervisningen Jens Christian von Holck. Kl Gruppe A  Sådan forberedes rollespillet.  Sådan får du alle elever i spil.  Sådan får du diskuteret faglige pointer undervejs.

Paneldebat som rollespil Spindoktorer Tv-medier Chat Skrevne journalister Publikum (anden klasse) Produktansvar Politikere Forskellige elevtyper Frederik Jørgensen, ÅSG, kl. 10:50. Gruppe B

Mads Christensen: ”IP-spil”. Gruppe A

GLOBAL MATADOR - ET SPIL OM MAGT OG INDFLYDELSE I VERDEN Afspejler magten sig i et konferencebord? Subprime- og finanskrise - et bump på vejen i konjunkturer og topmødediplomati -Eller ny Verdensorden? Fra G8 til G20 Gregers Friisberg kl Gruppe B

EURO TRAGEDIE - Surfing the recession with Club Med Spanien, Grækenland Italien Konvergens? Beslutningsprocesser Politisk globalisering Euro - EU’s nye rolle i Verden Gregers Friisberg kl Gruppe A

Krisen i Somalia Et debatspil om international politik og især dansk udenrigspolitik Som afslutning på et forløb Eleverne deles op i Folketingets partier og skal varetage forskellige roller (ex politiker, spindoktor og journalist) Undersøge og dokumentere et politikområde Kan også fungere som en øvelse i den skriftlige genre notatet Thomas Øe Svendsen: ”krisen i Somalia”. Kl Gruppe B

Klokken Frokost i Skjalm Hvide. Gå ad alléen langs ”avlsgården” og ind mellem kirken og hovedbygningen Fortsæt over den gamle atriumgård (klostergård) og hen til Skjalm Hvide

”Bliv populær ved små setups i undervisningen” Den 8. dec. 2009: Leg med tændstikker Om brikøvelsen Om kommunikationsøv. Tavshedsspil med: Regler om begrænset kommunikation Belysning af normdannelse, rolledannelse, kommunikation med forskelligt omfang af feedback Claes Ludvigsen. Kl Gruppe A. Kl Gruppe B

Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater.’ Store arrangementer på tværs af klasser. “Rammespil”, Fx. - EU-forhandlingsspil for deltagere - Fagligt Diplomacy for en hel årgang. - Mange mindre spil sammen som sidearrangementer ved andre spil. - Store valgkampe for hele gymnasiet: “EU-historie, Naturvidenskabsmand, AT- teoretikere…” Multikomplekse spil. Over 350 deltagere. Motto: Alt kan lade sig gøre. Navn: “Samfundssimulationer” -Republikken Rysensteen, 2003 – alle elever på gymnasiet… dynamisk kopi af verden udenfor -1½ måneds opstart. -19/9 2003: Gymnasiet blev udråbt til Republik! Når gymnasiet sættes i spil Jens Christian von Holck Kl Gruppe B Kl Gruppe A

Mobiltelefoner i lovgivningsprocessen - Vedtagelse af lovforslag - lovgivningsprocessens 3 behandlinger - mobiltelefoner i forhandlinger - forhandlingsledere - ordførere - flere klasselokaler - informationssøgning Frederik Andreas Jørgensen. Kl Gruppe A. Kl Gruppe B

Samfundsfagsfilm på mobiltelefonen Introduktion til, hvordan man kan udnytte elevernes mobilkompetencer…. Mads Christensen Kl gruppe B Kl Gruppe A

”Sæt demokratiet på spil” Den 8. dec. 2009: Vælg mad på forskellige måder og belys demokratiet Valg mellem 32 retter mad til ”klasseskovtur” 3. valgfaser Teori Claes Ludvigsen. Kl Gruppe A.

Dilemmaspil om ”Krigens regler” og menneskerettigheder Kort dilemmaspil om emnerne ”Straf eller forsoning?” om krigsforbrydelser, ”Humanitær intervention?” og ”Krigens regler” om eksempelvis danske soldaters rolle i Afghanistan Kan også anvendes til at diskutere dilemmaet mellem retssikkerhed og terrorbekæmpelse i DK Thomas Øe Svendsen: kl Gruppe B

SLUT START  Repetitionsspil: Rigtigt svar 1. gang = 3 felter Rigtigt svar 2. gang = 2 felter Rigtigt svar 3. gang = 1 felt 4. Gang = nyt spørgsmål Svende Claus Svendsen. Kl Gruppe A

Hvordan kunne man repetere sin undervisning? Jens Christian von Holck Gruppe B kl

Ja Nej Opsamling og evaluering Kan man bruge spil i samfundsfag? Klokken i Lehmans sal

aa Eksempel på samarbejde med ekstern samarbejdspartner Assembly Voting, prøvevalg. Jacob Gyldenkerne, Assembly Voting kl Samfundsfagslærere evaluerer samarbejdet: Elisabeth Lollike fra Ordrup Gymnasium Kl Mads Christensen, Kalundbog Gymnasium Kl

Markedsplads med eksterne, der tilbyder spil til samfundsfag Christian Much-Hansen. Free Lance journalist/ anmelder. Ernst Jensen, projektgruppen bag vismandsportalen. Kommer omkring kl Ida Binderup, Landbrug & Fødevarer (Interesseorganisation). Har bl.a. stået bag udgivelsen af debatspillet KonfrontationKonfrontation. Kommer omkring kl. 14. Jacob Gyldenkærne. eller Kommer efter frokost. Jeppe Herlev Nielsen. Repræsentant for firmaet Serious Games (deres spil udgives gennem Forlaget ColumbusColumbus). Kerstin W. From. Forlagsredaktør, gymnasieredaktionen. Forlaget GyldendalGyldendal. Morten Bülow, redaktør fra Forlaget SystimeSystime. Per Rasmussen, direktør. Forlaget Columbus

Deltagerne fordelt på grupper Almindelige deltagere: Allan Christensen. Gruppe B Anna Mia Agersnap. Gruppe A Anne Birgitte Duus Gruppe A Bjørn Elm. Gruppe A Bodil Dalbro Gruppe A Bolette Holmberg Anisimov. Gruppe A Camilla Ralkov. Gruppe A Casper Thode Mortensen Gruppe B Charlotte Madsen. Gruppe A Christian Enemark. Gruppe A Christina Kirk Gruppe B Erik Kjeldsted Jensen Gruppe A Esben Juste Gruppe A Flemming Glerup. Gruppe A Freja Schloss. Gruppe B Gunvor Jensen Gruppe B Henrik Borck Larsen. Gruppe A Inge Støttrup Gruppe A Karsten Møller Gruppe A Lars Due Arnov. Gruppe B Lasse H. Svendsen. Gruppe B Mette Højen. Gruppe A Morten Petersen. Gruppe B Pernille Dalbjerg Sørensen Gruppe B Pia Jønsson. Gruppe B Rasmus Østergaard. Gruppe B Rikke Kubberø. Gruppe B Rune Johnsen. Gruppe B Trine Paludan. Gruppe B Fordelingen af de eksterne: Christian Munk-Hansen. Gruppe B Jeppe Herlev Nielsen Gruppe B Kerstin W. From Gruppe B Morten Bülow. Gruppe A Per Rasmussen Gruppe A De resterende eksterne kommer først mellem 14 og 15. De otte workshopholdere ”svæver” over vandene