Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Agenda Velkommen ind i speciallægepraksis Hvad er kvalitet i speciallægepraksis? Historien om DDKM i speciallægepraksis Kort om patientsikkerhedstilsyn Hvad forventer vi os af akkrediteringen?
Danmarks største ambulatorium… 2 mio. konsultationer pr. år 15 specialer ca klinikker Borgernært specialiseret behandlingstilbud, som regionerne prioriterer
Hvem arbejder vi sammen med …. Patienter Praktiserende læger Kommuner Sygehuse og regioner Danske Regioner Sundhedsministeriet Sundhedsstyrelsen og IKAS Læger i hoveduddannelse
Aftalen - overenskomsten FAPS og RLTN Fastlægger overordnede rammer Regulerer omsætning Beskriver regionernes muligheder for at indgå særlige aftaler med speciallægepraksis 80/20 – hvor regionerne ”bestiller plads” til patienterne
Speciallægepraksis i en nøddeskal Selvstændige enheder Ansvar for drift, personale, kvalitet – det hele Aftalen, overenskomsten, sikrer begge veje forsyningssikkerhed (driftssikkerhed) sikkerhed for kvalitet og patientsikkerhed DDKM er nu en del af kontrakten
Kvalitet i speciallægepraksis For FAPS er udgangspunktet og sigtet klart: Fælles behov for at betrygge alle om at der er fokus på kvalitet Akkreditering giver speciallægen en synlig og gennemskuelig ekstern vurdering Vi vil beholde smidigheden i kvalitetsarbejdet
Den typiske speciallæge klinik Fokus på det patientnære – det kliniske Tydelig og entydig rolle- og ansvarsfordeling Alle er på – og afhængige af hinanden Ingen gemmer sig Overskuelige arbejdsgange Nemt at forbedre de daglige rutiner
Hvor er vi på vej hen DDKM tilfører os en systematik med fokus på forbedring og udvikling Fokus på kvalitet er ikke nyt – redskaberne og metoderne er nye DDKM som et dynamisk ledelsesværktøj vi kan bruge, og det kan videreudvikles over tid
Hvad skal vi leve op til ? Patienten har forventninger – ikke udtalte hver gang, men altid faglighed og sikkerhed Love og aftaler formuleret i overenskomst Vi stiller selv krav om at fagligheden skal være i top
Lær af egne (og andres) felj Fejl rapporteres som UTH’er Opmærksomhed på fejl kan bruges positivt til at undgå flere fejl Finde sine egne huller og lukke dem Kongreskataloget
Tre grene i kvalitetsarbejdet Fagligheden i moderniseringer Sundhedsstyrelsens patientsikkerhedstilsyn DDKM-akkreditering eller anden ekstern certificering
DDKM i speciallægepraksis Fokus på ledelse – det er nyt
De 15 øvrige temaer… Anvende kliniske retningslinjer Fremme patientsikkerhed via aktiv risikostyring Arbejde med UTH som kilde til læring Patientsikker sedation Korrekt journalføring Sikker patientidentifikation Håndtering og opfølgning på parakliniske undersøgelser Basal hjerte-lungeredning Entydig visitation og henvisning Hygiejne Forhold vedr. apparatur til diagnosticering og behandling Håndtering af personoplysninger og diskretion Håndtering af utensilier og lægemidler Ansættelse, introduktion af nyt personale samt kompetenceudvikling Patienters oplevelse af kvalitet
Patientsikkerhedstilsyn Lovgivning Nogle få faldt igennem Kunne akkreditering have ændret noget? Et spørgsmål om hensigtsmæssig anvendelse af ressourcer
Patientsikkerhedstilsyn 42%, 51%, 6% og <1% Alle må have opdaget noget Mange giver udtryk for det Nogen har haft glæde af det
Forventninger til DDKM i praksis Alle praktiserende speciallæger er endnu ikke helt begejstrede, men mon ikke... for der et jo … udgangspunkt i egne velkendte rutiner egenkontrol identificerer dine ømme tæer introduktion til alle – og mange er i gang
Forventninger - fortsat De første har survey i disse dage De sidste survey i 2018 Hæve underliggeren Flytte overliggeren opad Færre tilsynssager – mindre alvorlige patientskader og erstatninger …. ???
Fordele ved at det er vores model Kort afstand mellem tanke og implementering Kravene i standarderne passer ind i vores daglige arbejde i klinikkerne Undgår overimplementering Mens vi optimerer vores rutiner, frigives der på sigt tid til mere patientbehandling af høj kvalitet
Har vi fundet balancen?