UVM Konference om omlagt elevtid Nyborg Gymnasium  Hvordan gennemføres forandringer i den fagprofessionelle verden?  Kurt Klaudi Klausen, professor i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Digitalt medborgerskab
Uddannelse til tværfaglighed
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Historier fra et demonstrationsprojekt
Tillid Temadag for AMIR
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Empowerment og sundhed
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Ledelse med kant Hospice og Palliative Enheder, Lederseminar 2014
Lærerprofessionen.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvem er vi? Kurt Klaudi Klausen
Viborg Kommune workshop om skoleledelse  Ledelse af fremtidens folkeskole  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse ved Institut.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Projektets baggrund, formål og forankring. Hvem deltager? Faaborg-Midtfyn Lolland Ny Lejre Ny Aabenraa Sorø Ny Vejen Mariagerfjord Region Midtjylland.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Bachelorprojektvejledning?
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitetsudvikling hvordan
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Professor Kurt Klaudi Klausen Leder af MPM og MOL
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Meningsskabelse som relationskompetence
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

UVM Konference om omlagt elevtid Nyborg Gymnasium  Hvordan gennemføres forandringer i den fagprofessionelle verden?  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse, leder af MPM-studiet, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet. Tidligere bestyrelsesformand ved Nyborg Gymnasium 1

tankegang  Forandringspresset og det moderne kategoriske imperativ  Skal vi stå fast og gøre modstand eller gå med og søge at påvirke udviklingen?  Tag skæbnen i egen hånd, skab fremtiden: udvikl og tilpas dig eller andre gør det for dig!  Det institutionelle setup:  Gymnasieskolen og den fagprofessionelle logik  De forudsigelige barrierer mod forandring  Modstand som en ressource for forandring på mange arenaer  Hvordan skabes ejerskab til noget andre har bestemt?  Det nye strategiske narrativ 2

3

Altings foranderlighed  Panta rhei > Vi bliver nødt til at tilpasse os og med jævne mellemrum at genopfinde os selv  Dette er ikke Institut for Statskundskab  Dette er ikke et gymnasium  Paradigmatiske udfordringer i den offentlige sektor  Dette er ikke hjemmeplejen: Længst muligt i eget liv!  Helbredes og fri for sygdom til at leve med sygdom  Der lægges desuden op til et perspektivskifte i sundhedsvæsenet i RSD - fra traditionsdrevet til vidensdrevet, fra systemdrevet til brugerdrevet, fra professionsdrevet til opgavedrevet, fra at optimere enkeltdele til samlede forløb og endelig, fra professionsledelse til opgaveledelse. Fokus skal være på sammenhængende patientforløb og brugerinvolvering, hvilket betyder en anden opbygning af sygehusene end i dag. 4

Altings foranderlighed  Ulven kommer: New Public Management  En ufrugtbar reduktionisme, som savner kritisk refleksion  Vi bør spørge om, hvad vi kan bruge det til, hvad der giver mening, og hvordan vi skaber motivation  Gymnasiereformen  Kan gymnasieskolen bryde ud af tidslommen og flommen af medbør?  Står almendannelsen - gymnasieskolens DNA - for skud? 5

De fremtidige potentielle strategiske udfordringer er til at få øje på:  Finansiel krise: gymnasiernes relativt skrøbelige økonomi og budget kan udhules af en uheldig kombination af  Faldende årgange (tænk på hvad adgangsbegrænsning kan gøre)  Forventeligt fald i taksametret  Konkurrence fra de øvrige ungdomsuddannelser (DI/regeringen)  Rekrutteringskrise  Elever – ny livsstil/ungdomskultur?  Undervisere – forbliver det et privilegeret erhverv?  Identitetskrise: hvem er I om 10 år? Og kan I genopfinde jer selv?  Dannelsesgymnasiet, som kun udbyder studentereksamen/HF?  Faggymnasiet, med høj specialisering?  En virksomhed?  En videns- og kulturinstitution? 6

Og hvad med evnen og viljen: Kapacitet og kapabilitet?  Historien og kulturen er jokeren  Dovne, uambitiøse og uforberedte elever – eller?  Stivnede arbejdsdelinger, forældede pædagogiske principper, hævdvundne rettigheder – eller?  Pædagogikken og fagligheden er allerede ændret, kan det udnyttes yderligere  Fra privatpraktiserende til kollektiv/team  Fra fagfaglighed og erkendelsesorientering til studieparathed og anvendelsesorientering?  Kan I forestille jer en anden fremtid? 7

Den fagprofessionelle logik  Definition:  en profession er en erhvervsgruppe, hvis praksis forudsætter specialiseret systematisk oparbejdet viden og færdighed, tillært gennem erfaringer og uddannelse og dokumenteret med diplomer og eksamensbeviser  Den fagprofessionelle logik: stor grad af selvstændighed, engagement, (intrinsisk) motivation (PSM) og autonomi, identitet, legitimitet og præstige koblet med snæversyn og selvtilstrækkelighed  MEN også manglende anerkendelse af nødvendigheden af ledelse, hvis ikke ligefrem ledelsesfremmedhed.  Kun behov for faglig ledelse, sparring og supervision  Men gymnasieskolen er ikke en ø – det blev tydeligt med overgangen til selveje 8

De forudsigelige barrierer på mange arenaer – modstand som ressource  Politisk forsinkelse  Strukturel forsinkelse  Sociale barrierer  Kulturelle barrierer  Bevidsthedsmæssige barrierer  Tro’s mæssige barrierer  Faciliterer arkitektur og æstetik?  Konkurrencen kan i sig selv sætte en helt ny dagsorden  Rettidig inddragelse og autoritativ beslutningstagning  Det drejer sig om bidrags-/belønningskalkulen, og om mening 9

Kan der skabes mening med galskaben?  Gymnasieskolen er ingen ø og autonomien og råderummet trues og skal forsvares og skabes løbende  Det nye fællesstrategiske narrativ om gymnasieskolen  Ejerskab til andres tanker?  Hvordan gøre dem til jeres egne?  Den strategiske samtale  Den eksistentielle udfordring  Det kategoriske imperativ 10