Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Jordforureningsloven Retssikkerhed Vivi Bruhn Knudsen.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Strategi Workshop – AGWAPLAN 4. maj 2006
Ændring af lønsumsafgiftsloven – konsekvenser for almenvelgørende foreninger? Mandag den 8. december 2008.
-gensyn med den professionelle lærer
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Hvad er mål/resultat (output)?
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Kodeks for offentlig topledelse
En attraktiv arbejdsplads
De 8 excellence-begreber
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
SKABELON.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Driftsomkostningsbegrebet og retssikkerheden v/Søren Sønderholm Retssikkerhedspakke II CEPOS-arrangement den 9. februar 2016.
Moms Cliff Kristoffersen, 3. december 2014 Fondsmæglerforeningen.
HVORDAN SIKRES BORGERNES RETSIKKERHED I SKATTESAGER – SET FRA BORGERNES SIDE v/ Advokat Poul Bostrup (H) Advokatfirmaet Poul Bostrup Herredsvejen 2, 3400.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
Konference om retssikkerhed på skatteområdet 8. november 2011.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Advokat Poul Bostrup Retssikkerhedskonference Tirsdag den 8. november 2011 i Landstingssalen Omkostningsgodtgørelse.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Generationsskifte Nordisk skattemøde, Finland 13. – 15. juni 2016
Møde Fakturering af projekter 2016
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen
Nye organisationsprincipper og forretningsgange
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Møde Fakturering af projekter 2016
OPP som effektiv samarbejdsform!
Møde Fakturering af projekter 2016
21. Den strategiske plan.
20. Strategisk intention.
Kapitel 18 Bolighandel.
Præsentation af forretningsplan
SRO 2018 hHx.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm

© 2011 Deloitte Missionen er udgangspunktet for alt, hvad vi gør i Skatteministeriet. Den er rettesnoren for både langsigtede strategier og det daglige arbejde. Den er dermed også rettesnoren for vores strategiplan. Vores mission er: ”Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor.” Vi skal sikre finansieringen af fremtidens offentlige sektor. Det kræver, at vi er effektive og udnytter de ressourcer, vi får stillet til rådighed optimalt – vel at mærke, uden at det går ud over oplevelsen af retfærdighed. Skatteministeriet arbejder tillidsbaseret og viser ved sin virksomhed, at snyd ikke betaler sig. Målet er, at borgere og virksomheder efterlever reglerne og i sidste ende betaler det, de skal. Vores mål er altså at gøre det nemt for de mange, der ønsker at efterleve reglerne og svært for de få, der er ude på at snyde. Det skal udnyttes til at skabe en effektiv og professionel administration til gavn for vores kunder. Skatteministeriets mission 2

© 2011 Deloitte 3 Vi har seks visioner, som er med til at give os en retning i arbejdet med at opfylde vores mission. Visionerne er: Retssikkerhed: Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair, og det opleves sådan. Service: Vi tager udgangspunkt i borgernes behov. Det er både de og vi bedst tjent med. Kvalitet: Vores arbejde er af høj kvalitet – det forventes af os. Effektivitet: Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af fremtidens offentlige sektor. Åbenhed: Vi laver vores arbejde, så både skatteyderne og offentligheden kan se, hvad vi gør – og hvorfor. Attraktiv arbejdsplads: Vi skaber fagligt inspirerende miljøer og gode udviklingsmuligheder – det giver arbejdsglæde og resultater. Skatteministeriets visioner

© 2011 Deloitte 1980 Sidetal Selskaber 165 Almindelig Selskaber1.263 Almindelig del1.141 Erhvervsdrivende Dødsbobeskatning Ligningsvejledninger 4

© 2011 Deloitte Inddrivelse Indeholdelse A-skat og AM-bidrag Lønsumsafgift Moms Proces Punktafgift Tinglysning Told Vurdering Ligningsvejledninger, fortsat 5

© 2011 Deloitte Retssikkerhed Udgangspunkt: Skæv magtbalance mellem SKAT og borger: SKAT (en person) kan ændre en ansættelse og opkræve skat. SKAT har ubegrænsede ressourcer. SKAT har bedre mulighed for at komme med nye påstande. Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 6

© 2011 Deloitte 7 Retssikkerhed Regler som er: Enkle Klare Letforståelige (Retfærdige?) Administration som er: Retfærdig – lige for alle Konsekvent Serviceorienteret Respekterer borgernes situation Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring?

© 2011 Deloitte 8 1.Almindelig anerkendt fremgangsmåde som i en periode er anvendt uantastet? 2.Konkret stillingtagen fra overordnet skattemyndighed? Hvad er praksis?

© 2011 Deloitte 9 10-mands projekterne 10 års proces om praksis vedr. projektomkostninger 10 personer køber en afskrivningsberettiget ejendom (og intet andet?) og afskriver på købesummen – gælder i en periode. SKAT mener udbyders fortjeneste må være etableringsomkostninger som hverken kan afskrives eller fradrages. Hvad gælder ved efterfølgende salg? Hvordan afgrænses til almindelige handler? Afklaring med styresignal (SKM SKAT) ”værdi af deltagelse i igangværende virksomhed” Eksempel

© 2011 Deloitte 10 Løbende vurdering af praksis. Konsekvenser af ændringer bør vurderes grundigt for alle berørte parter. Konklusionen på disse overvejelser bør meldes ud offentligt. Herved har borgerne mulighed for at forudse, om de ved selvangivelsen vælger en skattesag. Kun fremadrettede ændringer. Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring!