Sprog og læring på museet - om museet som inspirerende og inkluderende læringsrum for voksne sprogkursister Sorø Kunstmuseum, fredag d. 22. marts 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisningsplanlægning
Læreprocesser med filmfortællinger
Grundlæggende IT, niveau G
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Lærerprofessionen - en definition.
Den brændende platform
Kulturforståelse niveau C
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Æstetiske læreprocesser
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Den inkluderende skole
VISL – begrænsninger og styrker
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Lærerprofessionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
It i folkeskolens matematikundervisning
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Kvalitet i folkeoplysningen
Skolepraktikinformation
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sprog og læring på museet - om museet som inspirerende og inkluderende læringsrum for voksne sprogkursister Sorø Kunstmuseum, fredag d. 22. marts 2013 Sproglæring i formelle og uformelle læringsrum Kunstmuseets potentialer som sprog- og kulturlæringsrum Karen Lund 1

”Kunsten at lære sprog” - et undervisningsprojekt målrettet sprogcentre 1. Formål med projektet: At bruge kunsten som indholdsdimensionen i danskundervisningen At skabe inkluderende og inspirerende læringsrum At kunsten vil afstedkomme engagement og læringslyst der kan styrke kursisternes identitetsfølelse og selvtillid At se på sproglæring som en helhedsorienteret læringsproces At styrke kursisternes kommunikative kompetencer Fokus på kursisternes intellektuelle og sanseligt funderede møde med kunsten Fokus på temaer der kan give indblik i dansk kultur og samfundsforhold 2

Præsentation Målene med projektet ”Kunsten af lære sprog” Et sprogsyn Kunstmuseet som sproglæringsrum for sprogbrugere med dansk som andetsprog - barrierer og muligheder? Kunstmuseet – et rum med muligheder for transformativ læring Kunstmuseet – et rum for interkulturel læring 3

Sprogsyn Sproget som social praksis Sproget er et redskab for og middel til – kommunikation og interaktion – viden – forståelse, refleksion, indsigt, erkendelse etc. – æstetiske, emotionelle og identitetsskabende sprogbrug Sproget er et middel til kommunikation i mangfoldige kontekster med mangfoldige interaktionspartnere Sproget er et middel til interkulturel kommunikation Sproget er både en kognitiv og en social ressource Sprogbrugen påvirker og påvirkes af de mikro- og makrokontekster det anvendes i Sproget er komplekst – og kan ikke reduceres til sine mindstedele 4

5

”Sproget er ikke et værktøj, men erkendelsens kød og blod. Sproget er mundens blomst og et socialt bånd. Jeg er i det, og det er i mig. En cykel kan vi parkere, og en tom mælkekarton kan vi smide ud; men vi kan ikke parkere sproget, smide alle konsonanterne på møddingen eller delete alle navneord.” Steen Nepper Larsen ”Sproget kan ikke skilles fra verden uden at verden skilles fra sig selv.” Inge Eriksen 6

Kunstmuseet som sproglæringsrum for sprogbrugere med dansk som andetsprog Barrierer og muligheder? To centrale barrierer for kursisterne: De dansksproglige At forstå kunsten – en fælles barriere for alle os amatører – Det særlige – og det som vi kæmper med at få ind under huden 7

Kunstmuseet som sproglæringsrum for sprogbrugere med dansk som andetsprog Centrale muligheder Indholdsbaseret afsæt for arbejdet med at lære dansk - med kunsten som indhold Indholdet – kunsten – afgør hvilket sprog og hvilke sprogområder der skal arbejdes med – og ikke modsat Sproglig udvikling gennem et tæt samarbejde mellem sproglærer og fagpersoner på museet 8

Kunstmuseet som læringsrum Et kontekst-rigt læringsrum der henter sine eksempler fra kunsten Rigt på multimodale repræsentationsformer=>Helhed og del Malerier, tegninger, foto, skulpturer=> Adgang til oplevelse og forståelse via visuelle input Visuelle input som adgang til nye forståelser på tværs af kulturer, adgang til reflektionsmuligheder og mulige nye indsigter der ikke i første hug bremses af det man ikke kan: nemlig sproget dansk. Installationer Repræsenterer muligheder for at ”gå med”, ”indgå”, ”tage del i kunsten”, ”få oplevelser med kunsten” Kunstmuseets værksteder muligheder for at eksperimentere og prøve sig frem både med kunsten og med sproget om kunsten Man kan røre og gøre – og kopiere - og så begynde at sætte sprog på sin nye verden i kunsten 9

Kunstmuseet som læringsrum Et kontekst-rigt læringsrum der henter sine eksempler fra kunsten Rigt på multimodale repræsentationsformer => Helhed og del Malerier, tegninger, foto, skulpturer, installationer og værksteder => Visuelle input som en første adgang til forståelse Man bremses ikke i første hug af det man ikke kan: nemlig sproget dansk. vs Det traditionelle klasseværelse: Rigt på borde og stole på rækker og sprog Lærerstyret Videnskontrol Envejskommunikation => Atomisering, delfokus 10

Afgørende vigtigt for kursisternes sproglæring: at der skabes tætte samspil mellem det formelle klasserum og de eksterne konsteksrige læringsmuligheder At der skabes kontekstrige muligheder også i det formelle sproglæringsrum Vha. mulitimodale repræsentationer og nye digitale medier At der skabes aktive læringsmuligheder både i og uden for det formelle sproglæringsrum Med en undervisning der er styret af: de indholdsbaserede mål varierede lærer-elevroller eksperimenterende problemløsningsbaserede arbejdsformer multimodale veje til kunst- og sproglæring læringsrum hvor flest muligt er mest muligt aktive 11

Sproglæring både gennem indholdsbaserede praksisser på fx kunstmuseet og gennem helheds- og indholdsbaseret andetsprogsundervisning Men hvorfor er undervisningsrummet overhovedet nødvendigt når nu praksis og indhold udenfor er så genial? 12

Undervisningsrummets genialitet Et rum hvor man kan sætte verden og tiden i stå og sætte tempoet ned Tid til at forstå Tid til at eksperimentere og reflektere Tid til at øve og gentage Tid til sproglig opmærksom alene og sammen med andre Af de samme grunde er praksisrummet ikke tilstrækkeligt 13

Potentialer i kunstmuseet som sprog- og kulturlæringsrum Indholdsbaserede aktiviteter hvor kunsten udgør det bærende Kunsten som den indholdsdimension der skal løfte til sproget Der tilbydes: Æstetiske muligheder Oplevelsesmuligheder Muligheder for forandring/transformativ læring Muligheder for nye interkulturelle indsigter - dobbeltsyn Muligheder for at opnå øgede interkulturelle kompetencer Identitetsudviklende muligheder 14

Potentialer i kunstmuseet som læringsrum muligheder for transformative forandringsskabende læreprocesser? Transformativ læring: al læring der indebærer ændringer af den lærendes identitet En proces som involverer bevidstgørelse og erkendelse, og dermed muligheder for ændringer af eksisterende forestillinger Vej til frigørelse Skaber ændringer i såvel de kognitive, de emotionelle og de sociale mentale strukturerK. Illeris 2013 Aktiv, problemorienteret og handlingsrettet læring => udvidelse og forandring af de lærendes forståelse og handlemuligheder Freire

Seks principper bag transformativ læring Taylor & Jarecke Transformativ læring skal være meningsfuld og undersøgende formål: at nå frem til noget kvalitativt nyt og overskridende der er anderledes i forhold til det bestående 2.At konfrontere magtpositioner og involvere sig i forskelligheder at prøve at lære af hinandens synspunkter og erfaringer at prøve at afdække magtinteresser, modsætninger og kulturelle forskelle 3.Fantasi, forestillingsevne og følelsesmæssig involvering spiller en central rolle Fx gennem historiefortælling og kunstneriske aktiviteter 16

4. Afprøvning af grænser Eksempler tyder på at ujævne forløb, dilemmaer, brud, problemer og udfordringer i høj grad fremmer følelsesmæssig intensitet og nytænkning (hvilket er befordrende for transformativ læring) 5. Refleksion, selvreflektion og kritisk refleksion adgang til dybere analyser af hvad der er på spil 6. Modelfunktionen fx underviseren, medkursisterne 17

Potentialer i Kunstmuseet som læringsrum for interkulturel kompetence Interkulturel kompetence indeholder fem elementer: 1.Holdninger (attitudes) 2. Viden om sociale grupper og deres produkter og praksisser i eget og samtalepartners land 3. Færdigheder i at fortolke og relatere 4. Færdigheder i selvstændig undersøgelse og interaktion 5. Kritisk kulturel bevidsthed og politisk dannelse Byram

En vis grad af interkulturel kompetence indebærer således at man: Er i stand til at se relationer mellem kulturer – både inden for samme samfund og mellem forskellige samfund Er i stand til at formidle mellem dem - og kan fortolke hvert af dem i lyset af det andet. Har en kritisk forståelse eller analytisk forståelse af (dele af) egne og andres kulturer Er bevidst om sit eget perspektiv Er bevidst om at ens tænkning er kulturelt bestemt Er bevidst om at ens perspektiv og tænkning ikke blot er de naturlige. Er i stand til at træde ”udenfor”, at gøre det fremmede bekendt og det bekendte fremmed. Byram

Litteratur Byram, M. (2000): Evaluering af interkulturel kompetence. Sprogforum nr. 18: Dysthe. O., N. Bernhardt & l. Esbjørn (2012): Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum. Skoletjenesten og Unge Pædagoger, 256 s. Freire, P. (1973): De undertryktes pædagogik. København: Christian Ejlers Illeris, K. (2013): Transformativ læring & identitet. Samfundslitteratur. 228 s. Lund, K. (2009): ”Fokus på sprog” og ”Fokus på sproglæring og pædagogiske implikationer for undervisningen”. I Gregersen et al: Sprogfag i Forandring. Pædagogik og praksis. Samfundslitteratur s Sprogforum nr. 56 (2013): Indholdsbaseret sprogundervisning. Under udgivelse. Taylor, E. & J. Jarecke (2009): Looking forward by looking back. I Mezirow, Taylor and Associates: Transformative Learning in Practice: Insights from Community, Workplace and Higher Education. San Francisco: Jossey-Basss. 20