Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Børns sociale liv med digitale medier
Velkommen.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN.
Mediepædagogik og didaktik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Digitale medier og mobning
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
En ny model for bibliotekernes rum
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børn og unge – kunst og kultur Kulturstyrelsens årsmøde Workshop september, 2014 Den digitale udfordring.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 4 Overgange i barnets liv
Digital kommunikation og forældresamarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Målstyret læringsreform
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
AKT på Dybbøl Skolen.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Undersøgelse om sikker internetbrug
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Fleksible fællesskaber
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
- Kom tættere på dit barns skolegang
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Unge & Rygning: Forældres rolle
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge

DEL 1 Unges brug og kultur på sociale medier – potentialer og faldgruber. DEL 2 Hvordan kan ungdomsskolen skabe rum og støtte de unge i deres udvikling af Ideer, projekter mv. på og med de digitale medier/sociale medier?

Internettet har ændret verden Generationskløft Teknologifascination

Digitale indfødte ≠ Digitale superbrugere

Børne- og ungdomsliv før nettet og mobilen: Venskaber, uvenskaber, konflikter, kærlighed, holdninger Identitet, seksualitet…. Børne- og ungdomsliv på nettet og mobilen: Venskaber, uvenskaber, konflikter, kærlighed, holdninger, Identitet, seksualitet…. … KAN KOPIERES, SENDES VIDERE, SÆTTES IND I EN NY KONTEKST OG FÅ EN NY MENING, KAN SØGES OG FINDES FREM IGEN, KAN KOORDINERES OG ORGANISERES.

Interessefællesskaber

#outfitoftheday #benjaminlasnier #berlinbynight #myhomies #solnedgangudenfilter #såderkage

Se mig! Spredning via sociale medier

”Man kunne ligeså godt komme nøgen i skole” 1.g. gymnasieelev

Dialogen med de unge Hvornår spørger du andre om lov til at dele billeder af dem? Er du blevet spurgt om lov til at andre deler et billede af dig? Hvordan oplever andre at blive spurgt? Hvad skal der siges, førend man har fået et samtykke? Tror du, at det er ulovligt at dele et nærbillede af en klassekammerat uden at have fået lov? Hvorfor må man ikke dele et portrætbillede uden samtykke? Hvordan vil du reagere, hvis der deles billeder af dig mod din vilje? Hvordan reagerer du, hvis andre skriver negativt om dig? Osv. osv.

Overvej i pausen…

Hvilke udfordringer er de største for ungdomsskolerne i forhold til unges kultur og brug af sociale medier?

Kilde: demonstrationsskoler.dk

DIGITALE KOMPETENCER OG SAMFUNDSFORSTÅELSE SAMVÆR OG TRIVSEL INNOVATION, LEG OG LÆRING

Metoder: Unge som eksperter – ung-til-ung læring Debatarrangementer – intimitet og grænsesætning; samtykke og rettigheder; privatliv og digitale fodspor…. Undervisning/aktiviteter: Blogging – kommunikation via forskellige platforme Filmproduktion i kort format – Lommefilm, Småp.dk Spilhacking – spildesign Kodning – Coding Pirates, Kodeklub

I hjemmet:  Dialog med børn og unge om krop/køn/seksualitet/grænser/kommunikation /privatliv og digitale fodspor.  Søge viden om børne- og ungdomslivet.  Søge viden om udviklingen inden for sociale medier – vær så vidt muligt på forkant med det nye.  Erfaringsudveksling med andre forældre. I skolen, ungdomsskole, fritidsklubber mv.:  Samarbejde mellem grundskole, fritidsklubber, ungdomsskoler, ungdomsuddannelser, folkebiblioteker m.fl.  Arbejde med temaerne: krop/køn/seksualitet/grænser/kommunikation/privatliv og digitale fodspor.  Arbejde med digitale og sociale medier – kompetenceudvikling blandt elever/lærere/pædagoger/ledelse.  Invitere til debatarrangementer for elever/fagprofessionelle/forældre.

GRATIS MATERIALER

National Audiovisual Institute of Finland

Lisbeth Brunebjerg Holmegaard medieraadet.dk sikkerchat.dkcyberhus.dk