Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Grundlæggende PowerPoint
Elsker DU også at læse lektier?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisning med Storyjumper
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Vidensprofilering og mind-mapping
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Magtteori I 7. September 2005.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Relationer – børn imellem
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Metoder til kvalitetsudvikling
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Vision mission værdier handleplaner
Mix mix tonightpaulmonroedemo.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
De seks tænkehatte (Edward de Bono)

Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Innovation.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Modtagelse er fortolkning
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Tilstedeværelsesundervisning
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby 2004

Begrebskort: Hvad er det? Et elevcentreret undervisningsredskab (som fx problemløsning, eksperimenter..) Det skal indeholde meningsfulde sammenhænge mellem begreber Det enkleste indeholder to begreber forbundet med sammenkædende ord:begreber Fx. Hunden kan gø 2Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvad er det? Et begrebskort består af begreber og sammenkædende ord: Begreber: Er hændelser ( eksplosion), objekter (hund, bil), eller tillægsord (rød) Sammenkædende ord : er, kan være,... Et begrebskort visualiserer begreberne og den hierarkiske relation imellem dem Ofte er den én ide at kontextualisere begrebskortet ved at indføre et fokus f.eks. i form af et overbegreb eller et spørgsmål 3Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvad er det? Et begrebskort viser hvordan eleven ser strukturen af et emne. Det viser sammen- kædningen af begreberne Når man laver et begrebskort ”tvinges” man til at sammenkæde begreber på nye måder Begrebskortet giver information om den enkelte elevs forståelse, men viser også den forståelse der er tilstede i hele klassen Værdien af det ligger ikke kun i produkt, men i højeste grad i processen 4Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvad kan det bruges til? Fremmer seriøs diskussion om et fagligt emne Får eleverne til at tale om faglige begreber, ”øve” sig i fagsproget Læreren kan stille udfordrende spørgsmål, diskutere med den enkelte elev Aktiviteten inviterer til refleksion Tilsyneladende ingen kønsforskelle Modvirker diskret læring Fremmer meningsfuld læring >< udenadslæren 5Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvad kan det bruges til? Det kan bruges til at evaluere et emne Det kan bruges til at afdække forhåndsviden om et emne Det kan bruges som en del af undervisningen 6Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvordan laves det? Det kan laves i grupper eller individuelt eller som en mix dvs. Først individuelt og derefter i grupper. 7Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvordan laves det? 1.Eleverne får begreber og små kort (fx ”post it”) De skriver begreberne på kortene. Rykker rundt med kortene indtil de er tilfredse med placeringen af dem – herefter placeres linjer med sammenkædende ord 8Cmap-projektet under NIL 2009

Begrebskort: Hvordan laves det? 2. eleverne vælger selv begreberne (fx fra et afsnit i en lærebog) og laver et begrebskort herudfra. 3. En mix af 1. og 2. Det er vigtigt at understrege, at der ikke kun er ét rigtigt svar Det er vigtigt at understrege, at der ikke kun er ét rigtigt svar 9Cmap-projektet under NIL 2009

Clienten Cmap-projektet under NIL

Definitioner Concept/begreb We define concept as a perceived regularity in events or objects, or records of events or objects, designated by a label. Propositions/udsagn Propositions are statements about some object or event in the universe, either naturally occurring or constructed. Propositions contain two or more concepts connected using linking words or phrases to form a meaningful statement. Cmap-projektet under NIL