Og hvor har du så hjemme? Oplæg til Kulturforvalternes konference: Magt og muligheder i det kulturelle krydsfelt 22. oktober 2009. Nicolai Frank Kulturkonsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Advertisements

Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Odense Bys Museer internationalt
CAMPUS SOM DEL AF BYENS UDVIKLING BYUDVIKLING PÅ TVÆRS.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
DGI Vestjyllands gymnastik & fitness Vores arbejde er båret af: En helhed, hvor der er plads til alle. Er båret af respekt og en anerkendende tilgang til.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Holbæk Byforum Orientering Lynopdatering/uddrag fra forretningsplanen:  Holbæk Byforums opgave er at varetage den specifikke udvikling af Holbæk.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
817_Kristus, Konge, du regerer 1, S1 Kristus, Konge, du regerer, al vor styrke er fra dig. Jomfrusøn, som triumferer, lydigt gik du korsets vej. Med dit.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
Kulturhuse og folkeoplysning. Hvem er/var vi i By- og Kulturforvaltningen? Adm. direktør Økonomifunktionen Ledelsessekretariatet Rådmanden By- og Kulturudvalget.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Kunstneren Emily Carr Vancouver Art Gallery. Emily Carr - People said, ”Explain the pictures” But how can one explain spirit?
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Virksomhedens udvikling
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
OSO opgaven på Midtjysk
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Danmarks største forening for slægtsforskere fejrer
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
BalCon’s koncept Projekt DanseDrømme.
BalCon’s koncept Projekt DanseDrømme.
Fabrick Branding strategi med fokus på brand awareness og vejledning i brugen af de sociale medier.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Borgermøde.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Skoleudvikling i Praksis 1
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Odense Kommunes linieorganisation Partnerskabsbestyrelse
Byforum vordingborg IDÈ- OG PROJEKTFORUM FOR BYENS UDVIKLING
Lev livet bedre At lære er at leve.
Lidt baggrund! indbyggere – DK’s næststørste by!
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Alder Bedst Masterplan – opsamling på input.
Danmarks Vejlederforening
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Innovation i Naturfaglige fag
På vej mod en national læsestrategi for børn og unge - og en konference om strategien Møde i Danmarks Biblioteksforenings Lærings- og Digitaliseringsudvalg,
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Kultur i Lemvig Kommune
Verden uden for skolen Om it-understøttede læreprocesser i innovativ undervisning Martin Bach Poulsen, lærer Vissenbjerg, Jette Aabo Frydendahl, konsulent.
APRILFESTIVAL– Teater for små og store
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Og hvor har du så hjemme? Oplæg til Kulturforvalternes konference: Magt og muligheder i det kulturelle krydsfelt 22. oktober Nicolai Frank Kulturkonsulent Odense Kommune

2 Disposition Odenses By- og Kulturforvaltning Organisering af Kultur i Odense Samarbejde i By- og Kultur? En fællesnævner Konturerne af et rationale

3 Jeg har hjemme i BKF

4 By- og Kulturforvaltningen

5 Odense Centralbibliotek

6 Odense Bys Museer

7 Kulturmaskinen

8 Odense Symfoniorkester

9 Og flere håndfulde Center for Kunst og Videnskab Danmarks Mediemuseum Den Fynske Opera Det Fynske Kunstakademi Fyns Grafiske Værksted Gæsteatelier Hollufgård Kulturhuset Fyrtøjet Kunsthallen Brandts Magasinet Museet for Fotokunst Odense Filmværksted Posten & Dexter Skibssmeden Teater Momentum Teaterhuset Teatret Skægspire Tidens Samling TipToe BigBand Udstillingsbygningen for Kunst & Design Vollsmose Kulturhus Odense Internationale Musikteater

10 Kultur i Odense er også…

11 Kultur i Odense er også…

12 Kultur i Odense er også…

13 Eksempler på kultur i BKF 1.Et kunstnerisk helle 2.Byens længste kunstværk 3.Formulering af en kulturpolitik

14 1

15 Et kunstnerisk helle

16 Et kunstnerisk helle

17 2

18 Byens længste kunstværk

19 Undskyld vi roder

20 Byens længste kunstværk

21 Byens længste kunstværk

22 Byens længste kunstværk

23 3

24 Formulering af en kulturpolitik

25 Kulturbegrebet – Blomstret?

26 Markeds-kultur

27 Fritids-kultur

28 Shopping-kultur

29 Burger-kultur

30 Mødet med kunst og kulturarv

31 Hvad er sammenhængen? Kulturmaskinen, Odense Symfoniorkester, Odense Centralbibliotek, Odense Bys Museer, Center for Kunst og Videnskab, Odense Internationale Bluesdage, Danmarks Mediemuseum, Den Fynske Opera, Generatorfestival, Odense Havnekulturfestival, H.C. Andersen Paraden, Det Fynske Kunstakademi, Odense Gospel Festival, Fyns Grafiske Værksted, Gæsteatelier Hollufgård, Kulturspots, Musikhøst, Odense Vinterjazz, Børnekulturhuset Fyrtøjet, Nedergadeteatret, Odense Bach Uge, H.C. Andersens fødselsdag, Odense Folk Festival, Torsdagskoncerter, Kunsthallen Brandts, Danseteatret Ingrid Kristensen & Co., Magasinet, Museet for Fotokunst, Phonofestival, Lounge i Kongens Have, Odense Fototriennale, Årets Pressefoto, Den Internationale Orgelkonkurrence og Festival, Fyns Kunstmuseum, Søndagskoncerter på Amphiscenen, Odense Filmværksted, Posten & Dexter, Skibssmeden, Kunstnergruppen Granat, Gadeteater, Højtlæsning i Kongens Have, Teater Momentum, Svanen dansk-tjekkisk dukketeater, Teaterhuset, Teatret Skægspire, Kulturelle byvandringer, Fredag i Farver i Farvergården, Tidens Samling, TipToe BigBand, Stella Polaris, Kulturnatten, Udstillingsbygningen for Kunst & Design, Odense Sommerjazz, Vollsmose Kulturhus, H.C. Andersen Festspillene, Odense Internationale Musikteater, Støtte til Kulturen, The Carl Nielsen International Music Competitions, Odense Musikudvalg, Dansens dag, Børne- og ungekultur, Sommerdans i Eventyrhaven, Den Kongelige Ballet i Kongens Have, Odense Internationale Filmfestival, Kulturregion Fyn, Sommer i Odense, Tilbygning til Møntergården…

32 Sammenhængen er udenfor Kulturmaskinen, Odense Symfoniorkester, Odense Centralbibliotek, Odense Bys Museer, Center for Kunst og Videnskab, Odense Internationale Bluesdage, Danmarks Mediemuseum, Den Fynske Opera, Generatorfestival, Odense Havnekulturfestival, H.C. Andersen Paraden, Det Fynske Kunstakademi, Odense Gospel Festival, Fyns Grafiske Værksted, Gæsteatelier Hollufgård, Kulturspots, Musikhøst, Odense Vinterjazz, Børnekulturhuset Fyrtøjet, Nedergadeteatret, Odense Bach Uge, H.C. Andersens fødselsdag, Odense Folk Festival, Torsdagskoncerter, Kunsthallen Brandts, Danseteatret Ingrid Kristensen & Co., Magasinet, Museet for Fotokunst, Phonofestival, Lounge i Kongens Have, Odense Fototriennale, Årets Pressefoto, Den Internationale Orgelkonkurrence og Festival, Fyns Kunstmuseum, Søndagskoncerter på Amphiscenen, Odense Filmværksted, Posten & Dexter, Skibssmeden, Kunstnergruppen Granat, Gadeteater, Højtlæsning i Kongens Have, Teater Momentum, Svanen dansk-tjekkisk dukketeater, Teaterhuset, Teatret Skægspire, Kulturelle byvandringer, Fredag i Farver i Farvergården, Tidens Samling, TipToe BigBand, Stella Polaris, Kulturnatten, Udstillingsbygningen for Kunst & Design, Odense Sommerjazz, Vollsmose Kulturhus, H.C. Andersen Festspillene, Odense Internationale Musikteater, Støtte til Kulturen, The Carl Nielsen International Music Competitions, Odense Musikudvalg, Dansens dag, Børne- og ungekultur, Sommerdans i Eventyrhaven, Den Kongelige Ballet i Kongens Have, Odense Internationale Filmfestival, Kulturregion Fyn, Sommer i Odense, Tilbygning til Møntergården…

33 Bylivs rationalet

34 Antagelser bag bylivsrationalet Kultur giver Aktivitet Liv i gaden Oplevelser Oplevelse af bymidte Puls Dynamik Giver sammenhæng i byen Åbner byen Synlighed Opmærksomhed Giver byen profil Variation Bosætning Kulturens værktøjer Midlertidig anvendelse Kulturspots Formuleringer i kulturpolitik Kulturens aktører inddrages i planlægning P ublikum møder kultur i byrummet Formuleringer i interne resultatkontrakt Formuleringer i eksterne flerårige aftaler Åbne sig mod verden Prioritering af tilskud til aktiviteter i byrum

35 Bylivsrationalet Kultur er attraktivt for byens udvikling

36 Retoriske spørgsmål til bylivsrationalet Hvad er de primære formål med udendørs kulturaktiviteter? Hvad skal det kunne og hvorfor? Er det udendørs vigtigt i sig selv? Er det for kulturens og kunstens skyld, at den skal produceres, afvikles og fyres af til publikum udendørs? Er det kulturens og kunstens ønske, at producere, afvikle for publikum udendørs? Har nogen i det hele taget spurgt kunsten? Kan vi forvente, at kulturen bidrager? Men hov det er jo instrumentalisering…

37 Retoriske spørgsmål til bylivsrationalet Er disse spørgsmål – og svarene på dem – væsensforskellige fra andre instrumentaliseringer? Hvordan så det ud da vi hed Kultur- og Socialforvaltning? Hvordan ville det se ud, hvis vi hed en Kultur- og Fritidsforvaltning, eller måske Kultur- og Undervisning? Hvor ”passer vi bedst ind”? Hvordan ville det fx se ud, hvis vi hed Kultur- og Handicapforvaltning?

Jeg har hjemme i By- og Kulturforvaltningen