Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare bo sammen?
Rapporterne er mange…
Mulighederne er mange… Øvrige aftalebaserede samarbejdsformer Administrative fællesskaber Fusioner Campussamarbejder
Behovene er mange… Hvad giver den bedste kvalitet? Hvad giver den bedste økonomi? Hvad giver de bedste samarbejdsrelationer? Hvad giver den bedste skole for eleverne? Hvad giver den bedste arbejdsplads for medarbejderne? Hvad giver det bedste for (lokal) samfundet?
Men er løsningen enkelt? Drøft med din sidemand følgende 3 udsagn: 1.Indenfor de næste 5 år vil sektoren opleve færre fusioner, men flere formaliserede samarbejder mellem skolerne 2.Gevinsterne ved fusioner er ikke tilstrækkelige sammenholdt med de ulemper, som der er 3.I fremtiden bør der kun være store institutioner der rummer både de erhvervsrettede og de almene uddannelser
Erhvervsskolernes situation maj 2016 Erhvervsuddannelserne Gymnasieuddannelserne Voksen- og efteruddannelse Økonomi Tendenser i institutionslandskabet Muligheder og barriere for øget samarbejde Overvejelser som en skole kan gøre Agenda
Erhvervsuddannelserne Målsætning er 30 % af en ungdomsårgang Status er 18,5 % Der er i det første år af reformen er der optaget 20% færre over 17 år. 105 uddannelser Gennemsnitlig 3 specialer Talent, højniveau og EUX EUX og praktikpladser Udbudsrunde?
Gymnasieuddannelserne Ikke en bibeskæftigelse for erhvervsskolerne. Udsigt til flere elever især på HTX
Voksen- og efteruddannelse kursister kursister kursister Økonomien svinger op og ned Ingen politiske målsætninger 3 partsforhandlinger - analyser
Konsekvenser af uddannelserne Små EUD hold presser økonomien og kvaliteten Voksen- og efteruddannelse er ekstremt usikker Gymnasieuddannelserne fylder mere og mere
Økonomi Omprioriteringsbidraget rammer alle taxametre og tilskud – herunder grundtilskud. Provenuet fra omprioriteringsbidraget overføres til Finansministeriet. Kilde: FL15, FFL16 og egne beregninger mio. kr Besparelse på EUD Besparelse på E-GYM Besparelse på AMU/VEU Samlet besparelse på erhvervsskoler i forhold omprioriteringsbidraget
Konsekvenser af økonomien Skolerne skal levere: Mere kvalitet For flere elever For færre penge
Tendenser i institutionslandskabet 1. Multi institutioner fx Rybners Mega institutioner fx NEXT - Uddannelse København Udlægning af GF 1 fx Handelsgymnasiet Vestfyn Udlægning af HTX fx Skanderborg-Odder Center For Uddannelse Almene gymnasier der overtager EUD/HHX fx Lemvig
Tendenser i institutionslandskabet 2. Nye navne fx De Blå Gymnasium Haderslev Bananer fx ZBC og EUC Sjælland 10. klassecentre fx Learnmark Få almene (STX/VUC) der går sammen med erhvervsskoler
Muligheder og barrierer i praksis Per Hansen
EUC X-by Overvejelser for institutionssamarbejder
Udgangssituation på EUC X-by 1.Demografi: 15 årige 10 årige 2.Hvordan udvikler skolens uddannelser sig Udbud Aktivitet 3.Hvordan er kvaliteten? 4.Økonomi Kort sigt Lang sigt RoVKTx725w.ka4VeVXvdfgY&usp=sharing
Kommunernes procentvise befolkningstilvækst fra
Institutionslandskabet omkring EUC X-by 1.Hvem er vores naboer? Erhvervsskoler Almene gymnasier VUC 2.Hvad er deres udgangssituation? 3.Kommunerne (10. klasse)
Konkrete mulighederne 1.Udbyg egen base evt. med 10. klasse 2.Fusion EUC Y-by 3.Tættere samarbejde med EUC Z-by 4.X-Købing Handelsskole 5.Lilleby almene gymnasium 6.VUC Nordnordvest 7.SOSU Sydsydøst
Skal – skal ikke Udfyld den udleverede tipskupon Drøft med sidemanden om din skole er fusionsmoden Drøft med de som sidder omkring jer, hvilke informationer I mangler
Debat Hvilke refleksioner vil I dele med os andre? Hvilke informationer savner I for at træffe beslutninger? Kan skolerne selv klare at skabe fremtidens institutionslandskab, eller skal de have hjælp? Hvor kontant skal hjælpen være?