Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Advertisements

Uddannelsescenter Holstebro
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Disse slides er beregnet på stx/hf. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Velkommen Konference om effektive indkøb på de selvejende institutioner 7. april 2016 Partnerskabet for effektive indkøb på de selvejende institutioner:
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Finanslov 2011 og fremover Danske Erhvervsskoler - Lederne 5. januar 2011 Kasper Warrer, UVM.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
- Vores kerneopgave At udvikle og drive tidssvarende læringsaktiviteter, der skaber de kompetente medarbejdere, som omsorgs- og velfærdsområdet til enhver.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
Finanslovsforslag Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 %
Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Februar 2017 PKU-konference
Brobygning – EUD og efterskolerne
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Samfundsøkonomiske gevinster ved social ansvarlighed
Finanslovsforslag 2017.
Uddannelsesplanen.
Rekruttering til Nordfyns kommune – er der et problem?
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Social- og sundhedsuddannelserne
UU - Status og uddannelsesstatistik
Tro på dig selv - det gør vi
Styrkede gymnasiale uddannelser
UU - Status og uddannelsesstatistik
Reformen.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Skoleudvikling i Praksis 1
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Tilmelding til uddannelse 2018
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolebestyrelsens principper
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Det er en politiske bestilling!
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Velkommen.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Hvorfor Praktikplads-AUB?
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Årsmøde
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare bo sammen?

Rapporterne er mange…

Mulighederne er mange… Øvrige aftalebaserede samarbejdsformer Administrative fællesskaber Fusioner Campussamarbejder

Behovene er mange… Hvad giver den bedste kvalitet? Hvad giver den bedste økonomi? Hvad giver de bedste samarbejdsrelationer? Hvad giver den bedste skole for eleverne? Hvad giver den bedste arbejdsplads for medarbejderne? Hvad giver det bedste for (lokal) samfundet?

Men er løsningen enkelt? Drøft med din sidemand følgende 3 udsagn: 1.Indenfor de næste 5 år vil sektoren opleve færre fusioner, men flere formaliserede samarbejder mellem skolerne 2.Gevinsterne ved fusioner er ikke tilstrækkelige sammenholdt med de ulemper, som der er 3.I fremtiden bør der kun være store institutioner der rummer både de erhvervsrettede og de almene uddannelser

Erhvervsskolernes situation maj 2016 Erhvervsuddannelserne Gymnasieuddannelserne Voksen- og efteruddannelse Økonomi Tendenser i institutionslandskabet Muligheder og barriere for øget samarbejde Overvejelser som en skole kan gøre Agenda

Erhvervsuddannelserne Målsætning er 30 % af en ungdomsårgang Status er 18,5 % Der er i det første år af reformen er der optaget 20% færre over 17 år. 105 uddannelser Gennemsnitlig 3 specialer Talent, højniveau og EUX EUX og praktikpladser Udbudsrunde?

Gymnasieuddannelserne Ikke en bibeskæftigelse for erhvervsskolerne. Udsigt til flere elever især på HTX

Voksen- og efteruddannelse kursister kursister kursister Økonomien svinger op og ned Ingen politiske målsætninger 3 partsforhandlinger - analyser

Konsekvenser af uddannelserne Små EUD hold presser økonomien og kvaliteten Voksen- og efteruddannelse er ekstremt usikker Gymnasieuddannelserne fylder mere og mere

Økonomi Omprioriteringsbidraget rammer alle taxametre og tilskud – herunder grundtilskud. Provenuet fra omprioriteringsbidraget overføres til Finansministeriet. Kilde: FL15, FFL16 og egne beregninger mio. kr Besparelse på EUD Besparelse på E-GYM Besparelse på AMU/VEU Samlet besparelse på erhvervsskoler i forhold omprioriteringsbidraget

Konsekvenser af økonomien Skolerne skal levere: Mere kvalitet For flere elever For færre penge

Tendenser i institutionslandskabet 1. Multi institutioner fx Rybners Mega institutioner fx NEXT - Uddannelse København Udlægning af GF 1 fx Handelsgymnasiet Vestfyn Udlægning af HTX fx Skanderborg-Odder Center For Uddannelse Almene gymnasier der overtager EUD/HHX fx Lemvig

Tendenser i institutionslandskabet 2. Nye navne fx De Blå Gymnasium Haderslev Bananer fx ZBC og EUC Sjælland 10. klassecentre fx Learnmark Få almene (STX/VUC) der går sammen med erhvervsskoler

Muligheder og barrierer i praksis Per Hansen

EUC X-by Overvejelser for institutionssamarbejder

Udgangssituation på EUC X-by 1.Demografi: 15 årige 10 årige 2.Hvordan udvikler skolens uddannelser sig Udbud Aktivitet 3.Hvordan er kvaliteten? 4.Økonomi Kort sigt Lang sigt RoVKTx725w.ka4VeVXvdfgY&usp=sharing

Kommunernes procentvise befolkningstilvækst fra

Institutionslandskabet omkring EUC X-by 1.Hvem er vores naboer? Erhvervsskoler Almene gymnasier VUC 2.Hvad er deres udgangssituation? 3.Kommunerne (10. klasse)

Konkrete mulighederne 1.Udbyg egen base evt. med 10. klasse 2.Fusion EUC Y-by 3.Tættere samarbejde med EUC Z-by 4.X-Købing Handelsskole 5.Lilleby almene gymnasium 6.VUC Nordnordvest 7.SOSU Sydsydøst

Skal – skal ikke Udfyld den udleverede tipskupon Drøft med sidemanden om din skole er fusionsmoden Drøft med de som sidder omkring jer, hvilke informationer I mangler

Debat Hvilke refleksioner vil I dele med os andre? Hvilke informationer savner I for at træffe beslutninger? Kan skolerne selv klare at skabe fremtidens institutionslandskab, eller skal de have hjælp? Hvor kontant skal hjælpen være?