Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Kompetenceafklaring af børnene
Konflikter i Systemudvikling
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Den professionelle pårørende
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Jeg støtter barnet ved:
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
NOEA/Aalborg Universitet
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Konflikthåndtering ADHD foreningen 2008 Copyright ATLAW
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Interkulturel kompetence i jobudførelsen Bilag 1
AKT på Dybbøl Skolen.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation i kontekst
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Optrappende og afspændende sprog
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
Kommunikationskursus
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening

En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger og kommunikationsproblemer i og mellem mennesker Konflikt - definition 2 Konflikthåndtering

Konflikttyper Metode/Instrumentelle konflikter Resurse/Interessekonflikter Værdikonflikter Personlige konflikter 3 Konflikthåndtering

Metode/instrumentelle konflikter Handler om:  Midler  Strukturer  Procedurer  Mål Løsning:Dialog og problemløsning Resultat: Nye/andre måder, enighed, en aftale 4 Konflikthåndtering

Resurse/Interessekonflikter Handler om fordeling af resurser som er sparsomme eller opfattes som sparsomme fx:  Penge  Tid  Plads  Materialer  Personale Løsning: Forhandle, ”køb og salg”, kompromis Resultat: En aftale 5 Konflikthåndtering

Værdikonflikter Handler om personlige eller kulturelle værdier man vil slås for fx:  Menneskerettigheder  Religion  Politisk overbevisning  Etik Løsning: Dialog, interesse for modparten, respekt for forskellighed, lydhørhed, nysgerrighed Resultat: Tolerance og gensidig forståelse 6 Konflikthåndtering

Personlige konflikter Handler om:  Identitet  Selvværd  Loyalitet  Tillid  Afvisning Løsning: Åben kommunikation, afklaring af forventninger/ønsker/håb, lytte og spørge Resultat: Større forståelse for hinanden, empati, respekt, selvindsigt 7 Konflikthåndtering

Konflikter i arbejdslivet 8 Konflikthåndtering

1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Konflikttrappen Gå tilbage til sagen -forsøg at holde dig og den anden til sagen! Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega eller ven Medicinen er genoptagelse af kontakten. Mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Mægling - anden tredjeparts intervention. Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 9 Konflikthåndtering

Jeg bevarer roen:  Undersøger  Erkender uenigheden  Er nysgerrig  Lytter  Stiller spørgsmål  Bevarer roen udadtil Konfliktmønstre Jeg undviger:  Bliver ked af det  Bider ubehaget i mig  Undlader at sige fra  Forsøger at skjule min skuffelse  Græder, når jeg kommer hjem  Lader det gå ud over min familie ved at skælde ud og være sur Jeg angriber:  Bliver vred og giver tilbage af samme skuffe  Reagerer aggressivt  Kommer med beskyldninger eller bliver truende 10 Konflikthåndtering

KonfliktOPtrappende SPROG KonfliktNEDtrappende  Du-sprog  Afbryde  Bebrejde  Manipulere  Nedgøre  Gå efter personen  Ligeglad  Ledende spørgsmål  Abstrakt  Fokusere på fortiden  Jeg-sprog  Lytte til ende  Undersøge  Udtrykke sit ønske  Stille spørgsmål  Går efter sagen  Være nysgerrig  Åbne spørgsmål  Konkret  Fokusere på nutid og fremtid 11 Konflikthåndtering

Dialog Diskussion  Lytte til den anden  Forsøge at forstå den andens meninger og bevæggrunde  Finde fælles løsninger  Vinde  Forsvare egne meninger og løsningsforslag  Angribe og argumentere  Lede efter fejl hos den anden  Få ret 12 Konflikthåndtering