Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
Internettet som et nyt medium I et mediehistorisk perspektiv er internettet et helt nyt medium 500 års trykkultur påvirker vores opfattelse af god tekst, sammenhæng og viden Med nye mediers opdukken optræder ofte remediering
Eksempel på remediering Fra filmet teater til moderne film - et medium forstået igennem et andet medium.
Remediering på nettet Internettet forstået som distributionskanal for tekster skrevet til papir: E-bogen Brochurer Lange, sammenhængende tekster
Internettet som medium frem for distributionskanal Forståelse for forskelle mellem skrift læst på henholdsvis skærm og papir Udnyttelse af mediespecifikke muligheder som fx interaktivitet
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
Flerhed af fagligheder Teknisk Design Journalistisk Retorisk Æstetisk Hvad kan det? Hvordan ser det ud? Hvad er historien? Hvor troværdig er afsender? Hvad kan man opleve/sanse med det?
To tilgange HCI Genkendelighed Transparens Enkelthed Konsistens Funktionalitet Minimalisme Æstetisk Innovation Interface Kompleksitet Overraskelser Oplevelser ”Mere end det nødvendige”
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
Tendens: brugere læser i et F- læsemønster
Betydningen af F-læsemønsteret I Læsemønsteret understreger, at tekst til nettet skal skrives på en anden måde en tekst skrevet til papir. Brugere læser ikke teksten grundigt ord for ord. Udtømmende læsning er sjælden, især når mulige kunder laver research. Nogle læser mere, men langt de fleste gør ikke.
Betydningen af F-læsemønsteret II De første to afsnit skal indeholde den vigtigste information. Der er en chance for, at brugerne vil læse dette, selvom de sandsynligvis vil læse mere af det første afsnit end det sidste. Begynd overskrifter, underoverskrifter, afsnit og punktopstillinger med informationsbærende ord, som brugeren vil lægge mærke til, når de skimmer den venstre side af ”F”-figuren. De vil læse det tredje ord i en linje meget sjældnere end de første to ord. Kilde: Jacob Nielsen, april Resultat af eyetrack-study af over 200 brugeres læsemønster.
Skriv ikke læsevenligt, men skimmevenligt 1. Marker nøgleord med fed skrift 2. Underoverskrifter skal være forklarende frem for ”smarte” 3. Brug punktopstillinger 4. Hav ét budskab pr. afsnit 5. Brug nyhedstrekanten 6. Halver antallet af ord i forhold til tekst skrevet til papir 7. Undgå reklamesprog Kilde: Jacob Nielsen,
Eksempel Elopak Denmark A/S beskæftiger 170 medarbejdere inden for fagområderne: Grafiske trykkere, smede, elektrikere, lager- og kartonnagemedarbejdere, plastmagere samt tekniske og administrative medarbejdere. Vi tilbyder medarbejderne: Relevant videreuddannelse Ansvar for planlægning af eget arbejde Sund og varierende buffet i kantinen hver dag Arrangementer i idrætsforening, vinklub og afdelingsklubber Uformel omgangsform og – tone En sikker og sund arbejdsplads
Eksempel Vi er Skandinaviens største værkstedskæde med over 800 tilknyttede værksteder. Vi kan tilbyde: –Det nyeste værktøj og testudstyr –Mekanikere der løbende efteruddannes –Kvalitetsreservedele fra de kendte OE-fabrikker –Et miljøbevidst værksted –At opgøre en forsikringsskade og reparere den
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
At kunne skrive til nettet styrker troværdigheden Kommunikativ kompetence: Er teksten skrevet til mediet? Er teksten klar og forståelig? Er teksten sprogligt korrekt?
Andre troværdighedsmarkører Teknologisk kompetence Pejlemærker –Datoer, hvornår er sitet sidst opdateret? –Afsenderinformation, kontaktoplysninger –Links til andre sider, der kunne være relevante for brugeren
Ressourcer
Tak for opmærksomheden Kontakt: