Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d.17-18. maj 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Konklusion på Workshop om sindslidende
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Introduktion til Sprogpakken
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Introduktion til Sprogpakken
PR Kampagne for folkeskolen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Tillid Temadag for AMIR
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Kodeks for offentlig topledelse
Det Sociale Kapitel
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
BUPL’s syn på små og store institutioner
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Gæstepleje – afbræk eller variation? Vibeke Njor Dagplejeleder i Rødovre kommune.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
En god start på livet – i dagplejen
…………Skal blive så dygtige som de kan
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Børn med særlige behov i dagplejen
Det er dyrt at være fattig
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010

Realiteter og myter om dagplejen Dagplejen er et dagtilbud af høj kvalitet Den lille børnegruppe og det hjemlige miljø er dagplejens styrke Dagplejen er topscorer i alle tilfredsheds- undersøgelser, men vi må erkende at dagplejen ikke nyder den brede anerkendelse, den fortjener Myter om utilstrækkelig pædagogisk kvalitet eksisterer, selv om de ligger langt fra dagens virkelighed

Dagplejens kvaliteter skal synliggøres FOA iværksat en særlig indsats for at styrke anerkendelsen af dagplejen Det fælles kogebogsprojekt med Meyers Madhus Markering på KLs børnetopmøde Løbende henvendelser til alle medlemmer af børne- og unge udvalgene Dagplejemagasin i flere udgaver Dagplejen på nettet

FOA indbyder til dialog og stiller krav til dagplejens fremtid Dagplejen skal udvikles, så den også er et tidssvarende pædagogisk tilbud om år Dagplejens særlige kvaliteter skal fastholdes og gøres mere synlige Der skal arbejdes systematisk med udvikling af området FOA opfordrer kommunerne til dialog og stiller krav til folketinget om bedre økonomi og ændringer af lovgivningen

Der skal investeres i børnene – også i krisetider Den økonomiske krise må ikke udnyttes til at forringe velfærden Der er brug for langsigtede velfærds- investeringer på børneområdet De langsigtede investeringer er ikke blot til gavn for børnene og de ansatte, men også for samfundsøkonomien Alle forbedringer kan ikke gennemføres på én gang, men vi ønsker klar tale og forpligtende tilsagn fra politikerne

1. Den lille børnegruppe og det hjemlige miljø giver særlige muligheder Dagplejen har særlige muligheder for at bygge det pædagogiske arbejde på den tætte relation mellem dagplejeren og det enkelte barn Dagplejen kan derfor i meget høj grad tilgodese de mindste børns store behov for omsorg og støtte i deres udvikling

2. Forebyggende sundhedsindsats og udvikling af gode madvaner Dagplejen har rigtig gode muligheder for at arbejde med den forebyggende sundhedsindsats FOA ønsker at synliggøre og understøtte dagplejens bidrag til at skabe sunde og gode madvaner FOA vil bidrage til at sætte mere fokus på dagplejens muligheder for at arbejde med krop og bevægelse

3. Dagplejens børn skal sikres en god overgang til børnehaven Flere og flere kommuner flytter børn fra dagplejen før de fylder 3 år – p.t. er det 19 kommuner Fremrykningen af skiftet kan give børnene en dårlig start i børnehaven og øger arbejdspresset i begge dagtilbud Børnene skal sikres en ret til at blive i dagplejen til de fylder 3 år Forældre der vælger dagpleje, må ikke stilles ringere ved tildeling af børnehaveplads

4.Dagplejens bidrag til indsatsen overfor børn med særlige behov Dagplejen har særlig gode muligheder for at tilgodese nogle børn med særlige behov FOA er interesseret i dialog med kommuner om samarbejdsprojekter om specialdagpleje, allergidagpleje m.m.

5. Dagplejen skal sætte det tætte samarbejde med forældrene i højsædet Den daglige kontinuerlige kontakt mellem dagplejeren og forældrene giver optimale rammer for et tæt samarbejde Denne kvalitet skal synliggøres mere – og FOA ønsker en tættere dialog med forældrenes repræsentanter om dagplejens udvikling

6. Dagplejepædagogerne er garanter for dagplejens kvalitet Der er brug for øget opmærksomhed på dagplejepædagogernes centrale rolle og betydning Utilstrækkelige normeringer gør det vanskeligt at løse alle opgaver tilfredsstillende og giver et urimeligt arbejdspres FOA forslår, at der fastsættes regler, der sikrer mindst én fuldtidsansat pædagog for hver 12 dagplejere

7. Struktur og ledelse skal sikre udvikling af dagplejen som et selvstændigt tilbud Strukturen og ledelsesformen har stor betydning for det pædagogiske arbejde i dagplejen FOA mener, at en samlet dagplejeenhed med selvstændig ledelse er det bedste udgangspunkt for udvikling af dagplejen De konkrete struktur- og ledelsesformer må afspejle de lokale forhold FOA ønsker dialog om udvikling af struktur- og ledelsesformer

8.Dagplejen skal være et offentligt drevet tilbud Den pædagogiske opgave, der varetages i dagplejen er af stor samfundsmæssig betydning – og skal derfor varetages i offentligt regi Der er ingen sammenhæng mellem de voksende krav til den kommunale dagpleje – og fraværet af krav til privat børnepasning FOA foreslår en lovændring, der stopper privatiseringen af dagplejen

9. Dagplejerne skal have færre børn Det kan være svært at finde tid nok til det enkelte barn, og arbejdsbelastningen er stor, når dagplejerne har 5 børn Der er rigtig gode erfaringer fra en række kommuner med en normering på 3 faste børn FOA foreslår en lovændring, så der maksimalt kan modtages 3 faste børn og 1 gæstebarn

10.Dagplejen skal have en velfungerende gæstedagpleje Mange diskussioner om gæstedagplejen Kun hver anden kommune mener, at gæstedagplejen er velfungerende i hele kommunen Der er brug for dialog om udviklingen af gæstedagplejen FOA mener, at gæstedagplejen skal udvikles indenfor dagplejens egne rammer

11.Legestuer skal være obligatoriske Legestuerne er en central del af dagplejens pædagogiske virksomhed, og skal derfor indskrives som obligatorisk i dagtilbudsloven En lovmæssig forpligtelse til at have legestuer vil give et bedre afsæt for at stille krav til legestuens indretning m.m.

12. Dagplejens pædagogik skal løbende udvikles Småbørnsforskningen er et stærkt underprioriteret område FOA foreslår, at der afsættes flere midler til forskning og udvikling af dagplejen – og har selv nye projekter på bedding

13.Bedre muligheder for kompetence- udvikling til alle ansatte i dagplejen (1) Der er et misforhold mellem de faglige krav til området og mulighederne for uddannelse Alle ansatte i dagplejen skal have gode muligheder for løbende efter- og videreuddannelse FOA foreslår, at dagplejere skal have tilbud om at tage en pædagogisk assistent- uddannelse som voksenuddannelse senest efter 3 års beskæftigelse

13.Bedre muligheder for kompetence- udvikling til alle ansatte i dagplejen (2) FOA foreslår at dagplejepædagoger ved ansættelsen skal tilbydes voksenpædagogisk grund- uddannelse, og have tilbud om at starte pædagogisk diplomuddannelse senest efter 5 års samlet beskæftigelse på det pædagogiske område at ledere ved ansættelsen skal tilbydes lederuddannelse og have tilbud om at starte diplomuddannelse i ledelse senest efter 3 år

14. Dagplejen skal være en attraktiv arbejdsplads Skal der kunne rekrutteres til dagplejen i fremtiden forudsætter det gode arbejdsvilkår Lønvilkårene i dagplejen afspejler ulighederne på det kønsopdelte arbejdsmarked FOA har ligeløn øverst på sin dagsorden

FOA stiller krav til politikerne Vi skal forpligte politikerne lokalt og centralt til at arbejde for udvikling af dagplejen FOA vil bede om klare udmeldinger fra folketingets partier frem mod det kommende folketingsvalg

Synliggørelse, dialog og handling Fastholdelse og udvikling af dagplejen sker ikke af sig selv Der er brug for at synliggøre dagplejens mange kvaliteter Der er brug for faglig og politiske dialog om dagplejens udvikling Og der er brug for fælles handling for en bedre dagpleje