Tosprogethed hos børn og voksne D. 30. marts 2016 Birgitte Albæk Henriksen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Faglig læsning i naturfagene
Dansk som andetsprogsvejleder
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Sprogpakken Tosprogede.
Hvorfor – en sprogvurdering
Skoleparathed.
Fra formel til funktionel undervisning
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Struktureret tematisk sprogarbejde
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Ordblindhed Hvad er det?.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Sprogfagene i skolereformen
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
VISL – begrænsninger og styrker
Sprogtilegnelse og sprogpædagogik - at vokse op med mere end et sprog…
Sproglig vurdering af tosprogede småbørn
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Den forebyggende indsats
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Værkstedsundervisning
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Weekendindkald, Dansk, e-lær, 2. år, specialisering – begynder- og mellemtrin, dec Merete Havgaard
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Mandag d. 19. september 2011 v/ Pædagogisk konsulent.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 3. december 2013 v/ Pædagogisk konsulent.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 28. september 2010 v/ Pædagogisk konsulent.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Nyankomne flygtningebørn og –unge - en sproglig udfordring
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - Andetsprogspædagogiske temaer i grupper Fredag d. 18. november 2011 v/ Pædagogisk.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Målformuleringer i et børneperspektiv
Inspirationsworkshop med fokus på
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

Tosprogethed hos børn og voksne D. 30. marts 2016 Birgitte Albæk Henriksen

Definition af tosprogethed Kompetencekriterie Ideel, fuldstændig eller balanceret tosprogethed Funktionskriterie En person der i dagligdagen bruger og har behov for to eller flere sprog Attitudekriterie Hvordan ser personen sig selv, eller hvordan opfattes personen af andre Oprindelseskriterie Simultan vs. sekventiel tosprogethed 2

Definition af tosprogethed Ved tosprogede børn forstås børn, der har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund, eventuelt gennem skolens undervisning, lærer dansk. Undervisningsministeriet 3

Erfaring med to sprog Simultaneous bilinguals vs. Early sequential (succesive) bilinguals Subtractive vs. additive bilingualism 4Kathryn Kohnert (2007)

Tilegnelsesrækkefølger/udviklingsmønstr e Fonologisk udvikling Enkeltfonem, fonemklynger Ordtilegnelse Højfrekvente ord, enstavelsesord, flerstavelsesord Sætningsdannelse Toordssætninger, flerordssætninger Grammatisk udvikling Regelmæssig, uregelmæssig 5

Sprogtilegnelse hos børn og voksne Trefaset udviklingsmodel Ordindsamlingsfasen Udfyldningsfasen Sofistikeringsfasen 6Lund 1996

Sprogtilegnelse hos børn og voksne Interaktionshypotesen Input Output Interaktion 7Lars Holm og Helle Pia Laursen (2010)

8Lars Holm & og Pia Laursen (2010)

Intersprog Errors vs. mistakes Dynamisk, komplekst, nonlineært Intersprogsanalyse 9Larry Selinker (1969)

Individuelle variationer Hastighed Mønstre Kontekst Processering Eksperimenteren Motivation Læringsstil Aptitude 10Kathryn Kohnert (2007)

Variationer Alder Miljø Social opbakning til sprog Sprogtyperne Formål med sprogene Proficiency 11Kathryn Kohnert (2007)

Forskelle hos børn og voksne Kognitivt Sprogerfaring Livserfaring Sted i livet Language Attrition 12 Sharan B. Merriam & Rosemary S. Caffarella (2005) og Kathryn Kohnert

Unikt for dansk Fonemer Udtale Morfologi Syntaks Humor, sarkasme, ironi, metaforer Skrift vs. lyd 13Uddannelsesstyrelsens Temahæfteserie nr. 30 (1999)

For tosprogede Silent period Fossilization Chunks U-shaped course of development Variationer ved tilegnelse af sproglige delelementer Kommunikations- og læringsstrategier 14Rod Ellis (1997)

Kommunikationsstrategier 15Lars Holm og Helle Pia Laursen (2010)

Sprog i hjemmet Forældre diskursstrategier Minimal Grasp Strategy Barnet siger noget på Language Alpha, og bliver bedt om at klargøre sætningen på Language A. Expressed Guess Strategy Forælder omformulerer barnets sætning på Language Alpha til et spørgsmål på Language A. Repetition Barnets sætninger på Language Alpha bliver gentaget af forældrene på Language A. Move on Strategy Forælder fortsætter samtalen på Language A, uanset barnets sætningsvalg. Language Switch Barnet siger noget på Language Alpha, og forælderen skifter også. 16Annick de Houwer (2009)

Sprogvalg Code-switching, Code-mixing eller kodeskift Transfer Unilingual Utterances Mixed Utterances Indeterminate Utterances Floating Utterances 17Annick de Houwer (2009)

Sprogvalg Samtalepartnerens sprogvalg Samtalepartnerens forventninger Samtalens sted Samtalens emne Forståelse Setting Forældre(strategier) 18Annick De Houwer (2009)

19Gerd Hagen & Naushad A. Qureshi (1996)

20Kari Spernes (2012)

Undervisning og rådgivning Lovgivning Dagtilbudsloven, §11 Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Lokalisation Dansk som andetsprog 21

Undervisning og rådgivning Strukturelt sprogsyn Interaktionelt sprogsyn 22Lars Holm & Pia Holm Laursen (2010)

Udfordringer Hvilket dansk? Hvor meget? Udtale? SLI vs. andetsprogstilegnelse? Modersmål eller dansk som andetsprog som hjemmesprog? 23

Rådgivning ved tosprogede børn Sprog i hjemmet Sproglige aktiviteter i hjemmet, institutionen og nærmiljø Forventningsafstemning 24

Undervisning til tosprogede børn Eksempler Lyttelege Spil Huskelege Sprogposer Dialogisk læsning, genfortælling Sorterings-, argumentations- og diskussionsopgaver 25 Lis Klausen & Gry Hodal (2009) og Jette Løntoft & Kirsten Raal (2000)

Undervisning og rådgivning til tosprogede voksne Eksempler Lyd/videooptagelser Visuel støtte Inddrage hverdag Sorterings-, argumentations- og diskussionsopgaver Klasseundervisning, gruppearbejde, hjemmearbejde Dansktilegnelse på arbejdspladsen 26Uddannelsesstyrelsens Temahæfteserie nr. 30 (1999)

Undervisning Bevar motivation Tilpasning efter… individ vanskeligheder udvikling Child- vs. Adult-Directed Speech 27