Beskrivelse af de nuværende trafiksystemer Kortlægning af den kollektive trafik i Region Syddanmark Rapport af 13. april 2005
Organisationsform, politisk Sydjylland: Fælleskommunale selskaber med egen bestyrelse (RAT har lokalbaner) Fyn: Regionale ruter = Fyns Amt Lokale ruter = kommuner udvalg/byråd/amtsråd
Organisationsform, administrativ - VAT ”selvstændig” - RAT, Sydbus og FynBus del af amtsgården - 27 Fynske kommuner med egen organisation (herunder driftsselskabet Odense Bybusser) - Forskelle i organisering af SBH, drift af rutebilstation, Uddannelseskort. Antal medarbejdere (i alt 89) RATVATSydbusFynBus 1227 (20)1528
Økonomi(ekskl. SBH) Regnskab 2003 (mio. kr.) RATVATSydbusFynTotal Udgifter Indtægter Underskud
Nøgletal RATVATSydbusFynI alt Køreplan- timer (1.000) Kontrakt- busser Kunder (mio.) (10)
Finansiering Solidarisk model (VAT): Underskud deles med ½ til amt og ½ til kommunerne (VAT, Sydbus) Bestiller-betaler model (RAT): Amt = udgifter til regionalkørsel, kommunerne = udgifter til lokalkørsel Ikke-fordelbare udgifter Decentral bestiller-betaler model (Fyn): Amtet = alle udgifter til regionalkørsel Kommunerne = alle udgifter til lokalkørsel
Mange takstsystemer Ren ringzone: Sydbus (28 zoner) Modificeret ringzone: VAT (68 zoner) RAT (49 zoner) FynBus (99 zoner) Enhedstakst: Odense Bytrafik + andre fynske kommuner
Og mange billetteringssystemer Elektronisk billetudstyr: Sydbus, FynBus/Odense Bytrafik Scanpoint: VAT Almex M/A/E: RAT, VAT, Fynske kommuner Hultang mv. FynBus, fynske kommuner
Kørselsordningen for svært bevægelseshæmmede (SBH) Bestillingscentral:Kuponsystem: FynBus (intern)RAT Sydbus (ekstern)VAT Økonomi (mio. kr. i 2003) RATVATSydbusFynI alt Udgifter6,219,413,129,468,1 Indtægter2,14,22,34,513,1 Underskud4,115,210,824,955,0