Ruteoptimering 1 Ruteoptimering af vinterruter -et samabejde mellem COWI og Enera Fremtidens Vintertjeneste Seminar 10. og 11. maj 2007 Connie Graul, COWI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Advertisements

Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Erfaringer med KEMIguiden. Hansson & Knudsen A/S Firmaet er grundlagt i 1946 i Hårby på Vestfyn I 1995 flytter firmaet til Cikorievej i Odense 2006 etableres.
Økonomi og Personale Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Gennemgang af budgetmål Oplæg på udvalgsmøde den 13. maj 2013 v. Thor Davidsen, Afdelingschef,
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Driftsudfordringer ved opsamling og bortskaffelse af biomasse fra rabatter og grøftekanter.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Trivsel og Sundhed, Oktober 2009.
Aarhus Kommunes ønsker til leverandører Vi ønsker, at leverandørerne kan Bidrage til at frigøre ressourcer Bidrage til byens udvikling Bidrage til at.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
NVF Seminar 10. maj 2007 Sådan gør vi! Fremtidens vintertjeneste.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Viden, der vækster Lars B. Goldschmidt 10.okt. 13 Fra viden til vækst.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Europæiske muligheder
Dialogforum - Engrosmodel
Datadrevet Asset Management: Mere med mindre
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
THY Business Breakfast.
DUBU Superbrugerrollen
FORMÅL.
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Udbudsforskrifter for vintertjeneste
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Projektgruppe – Projektroller
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
ERP og BPR.
Klar til Smart Vækst Smart og effektiv affaldsindsamling
Tro på dig selv - det gør vi
Baseline.
optimering af ejendomsdriften
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Datadrevet rådgivning og effektivisering
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Uddannelse af samtaleholdere vedr. E-rekruttering
13. Ikke-finansielle rapporter
YIT A/S Danmark Præsentation SLA DFM Frank Uffe Jensen / Morten Olsen
Nanna Borgen Miljøsagsbehandler i Egedal Kommunes affaldsgruppe Mail:
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
23. og 24. april 2018 Banedanmark, Kvalitet & Sikkerhed
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Vinternetværksmøde 11. december 2017
Grundliggende principper
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Nøgletal på vejområdet
Vintertjeneste på stier i Svendborg Kommune
Vintertjeneste i Københavns Kommune v. Torbjörn Häggquist
NVF – seminar sep Vejdirektoratets vintertjeneste på stier og fortove mv. ”Ændring fra specifikke ruter til arealer med planlægnings- og metodefrihed”
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Ny teknologi til simulering af kommunale processer og regler
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Vejbelysning – med og uden LED
Undervisning i brug af SBS for budgetansvarlige
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Ruteoptimering 1 Ruteoptimering af vinterruter -et samabejde mellem COWI og Enera Fremtidens Vintertjeneste Seminar 10. og 11. maj 2007 Connie Graul, COWI Erik Nygren, Enera

Ruteoptimering 2 Ingeniørteknik SamfundsøkonomiMiljø COWI er både en national og en international virksomhed 3500 medarbejdere omsætter 2,3 mia. kroner  Ca medarbejdere er baseret i Danmark  Ca. halvdelen af omsætningen skabes i Danmark COWI rådgiver inden for ingeniørteknik, miljø og samfundsøkonomi  I udlandet arbejdes med base i 20 datterselskaber og en række projekt- og udlandskontorer  Aktiviteterne omfatter 100 lande over hele verden Hvem er COWI

Ruteoptimering 3 Kontor i Gøteborg, Edinburgh og Chicago Førende i systemudvikling indenfor vintervedligehold. COWI distribuerer Eneras ydelser i Danmark Hvem er Enera

Ruteoptimering 4  Historisk set –har der i Danmark været tradition for at ruteplaner til vintervedligehold er blevet lavet manuelt. –fra mindre til meget store vejnet i de danske kommuner.  Med indførelsen –af GIS og diverse belægningsforvaltningssystemer f.eks. Vejman og RoSy, har vejafdelingerne i dag datagrundlaget på plads til at automatisere ruteplanlægningen. Ruteoptimering - udvikling

Ruteoptimering 5  Ved at benytte et ruteoptimeringssystem kontra den manuelle arbejdsmetode, spares masser af timer i planlægningsfasen.  Selve ruteoptimeringen giver følgende muligheder/output: –En besparelse på mellem 10% og 25% på omkostningerne til saltning/snerydning. –Mulighed for at reducere i færdiggørelsestiden, medfører senere udkald, medfører større sikkerhed for nødvendighed for udkald. –Simpelt at gennemregne flere mulige rutekombinationer. Ruteoptimering - hvorfor?

Ruteoptimering 6 Silkeborg Kommune Eksempel på udnyttelse af muligheder  Silkeborg Kommune ønsker at rationalisere hele vintertjenesten  Krav til serviceniveauet skal holdes  Fokus på kvaliteten  Ved at ændre på antallet af køretøjer, salthaller, materialpladser m.m. kan virkningen dokumenteres direkte på færdiggørelsestiderne  Grundet kommunalreformen er det svært at dokumentere en "før"situation

Ruteoptimering 7  De GIS baserede vejdata, incl. vejbredder, længder, vejid. og vejklasser mm. importeres til Winterplan, som er ruteoptimeringssystem et.  GIS grundlaget skal have et sammenhængende vejmidtekort. Ruteoptimering - hvordan?

Ruteoptimering 8  De data som ikke forefindes i importfilerne kan indtastes direkte i systemet, f.eks. lastkapacitet, vendepunkter og saltlagre.  Der skal defineres ønsket tidsforbrug pr. rute eller alle ruter må kun tage 2 timer eksempelvis.  Der kan indlægges tvangsruter om nødvendigt.  Optil ruter..sorteres til det nødvendige antal er fundet.  Og meget andet… Ruteoptimering - hvordan?

Ruteoptimering 9 Processen i et ruteoptimeringsprojekt:  Gennemgang af nuværende data  Samtaler med driftsingeninør og formand / kvalitetsikring  Sammenkøring med Vejman/RoSy data  Optimering via Winterplan  Præsentation af 1. udkast  Indarbejdelse af kommentarer - ny optimering  Præsentation af 2. udkast Output:De enkelte ruter på kort, kørelister til entreprenørerne m.m. Ruteoptimering - proces

Ruteoptimering 10 Aabenraa Kommune Oversigtskort snerydning klasse A

Ruteoptimering 11 Aabenraa Kommune Snerydningsrute 3 Klasse A  En enkelt rute på kort - den grønne fra før

Ruteoptimering 12 Aabenraa Kommune Rutebeskrivelse - kørelister

Ruteoptimering 13 Winterplan  Ruteoptimering og planlægning af køreruter.  Planlægning af distrikter og sløjfer.  Manuel og automatisk planlægning.  Kortere færdiggørelsestid.  Færre ressourcer.  Optimal placering af depoter og ressourcer.

Ruteoptimering 14 Danmark  Langå Kommune  Silkeborg Kommune  Aabenraa Kommune  Hedensted Kommune  Assens Kommune  Svendborg Kommune  Odsherred Kommune  Randers Kommune US og UK  Minnesota DOT (US)  Pennsylvania DOT (US)  Ohio DOT (US)  Lanarkshire county (UK)  Dumfries Galloway (UK)  Wiltshire county (UK)  Dorset county (UK)  Cornwall county (UK)  Newport city (UK) Kunder til ruteoptimering Sverige  Gävle kommune  Lidköping  Malmö Kommune  Umeå  Västerås  Örebro  Vägverket  Skanska  PEAB  Og ca. 30 andre

Ruteoptimering 15 Før optimering  24 lastbiler  1 traktor  Effektivitet 85%  924 km Efter optimering  20 lastbiler  Ingen traktor  Effektivitet 88% Casestudy: Sne rydningsplan for Borlänge

Ruteoptimering 16 Før optimering

Ruteoptimering 17 Efter optimering

Ruteoptimering 18 Borlänge

Ruteoptimering 19 Borlänge - sammenligning

Ruteoptimering 20 Sæson omkostninger pr lastbil (inkl. udstyr) 200,000 kr Sæson omkostninger pr traktor (inkl. udstyr) 100,000 kr Startomkostninger pr lastbil pr indsats 600 kr Startomkostninger pr traktor pr indsats 550 kr Omkostninger pr time pr lastbil 600 kr Omkostninger pr time pr traktor 550 kr Indsatser 35 Omkostningsparametre (i SEK)

Ruteoptimering 21 Omkostningskalkule FørEfter Sæsonomkostninger4,900,000 kr4,000,000 kr Startomkostninger523,250 kr420,000 kr Timeomkostninger1,627,098 kr1,616,572 kr Totale omkostninger7,050,348 kr6,036,572 kr

Ruteoptimering 22 Udgangssituation  18 lastbiler  Effektivitet 67.2%  Middeltid: 143 min  Maxtid: 204 min  706 km Øget kvalitet  18 lastbiler  Effektivitet 82.4%  Middeltid: 127 min  Maxtid: 151 min Færre ressourcer  15 lastbiler  Effektivitet 67.2%  Middeltid: 151 min  Maxtid: 194 min Casestudy: Saltplan Stark County

Ruteoptimering 23 Stark county - sammenligning

Ruteoptimering 24 Stark county - sammenligning

Ruteoptimering 25 Omkostningskalkule Nuværende 18 lastbiler Fremtidig 18 lastbiler Fremtidig 15 lastbiler Sæsonomkostning3,600,000 kr 3,000,000 kr Start omkostninger486,000 kr 405,000 kr Time omkostninger1,159,920 kr1,027,080 kr1,023,300 kr Total omkostninger5,245,920 kr5,113,080 kr4,428,300 kr

Ruteoptimering 26 Ruteoptimering af vinterruter -spørgsmål????? Fremtidens Vintertjeneste Seminar 10. og 11. maj 2007 Connie Graul, COWI Erik Nygren, Enera