Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HOP-IN (Hands On Production – Innovation New Ideas)
Advertisements

Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Lærerprofessionen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Projektopgave klasse.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
International Linje.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Foretagsomhed i hverdagen
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
DPU – Aarhus Universitet
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Relations kompetencer
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Vi starter med et tomt regneark
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Vejledning - og vejen til at bryde det svære ned i små bidder
Præsentationens transcript:

Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Når du laver et nyt slide kan du vælge layout direkt under knappen ‘Nyt dias’ Innovation i folkeskolen - Foretagsomhed som kompetence Anne Kirketerp, psykolog, Ph.d. Programleder for entreprenørskabsundervisning på VIA UC Ekstern lektor AU Kunsthåndværker-psykolog Mobil:

Program: Hvad kan innovationsundervisning i folkeskolen? En forståelsesramme for innovation i alle fag WHY: Hvordan kan I som leder/læringsvejleder lykkes med at fremme Fælles Mål for innovation og entreprenørskab i alle fag på jeres skole.

Kreativitet: At få ideer og finde løsninger på dem Innovation: Udvikling og realisering af nye ideer Foretagsomhed: At iværksætte forandrende handlinger som har værdi for mig selv og andre Entreprenørskab Egne muligheder som er omsat til social, kulturel eller økonomisk værdi Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen – foretagsomhed som kompetence

Hvorfor skal vi arbejde med innovation? Lært hjælpeløshed optræder, når vi mister troen på, at vi kan påvirke vores omgivelser ‘ Peterson &Seligman: (1993). Learned Helplessness: A Theory for the Age of Personal Control. New York: Oxford University Press.Learned Helplessness: A Theory for the Age of Personal Control

FORETAGSOMHED Kompetencen til at iværksætte forandrende handlinger, som har positiv værdi for mig selv andre. Hjælpeløshed/ magtesløshed Et erkendt problem som opleves vigtigt, men som ikke opleves at kunne blive håndteret.

Foretagsomhed styrkes ved: At fokusere på det vi har kontrol over!

Det eneste vi har kontrol over er: Hvem er jeg? Hvad ved jeg? Hvem kender jeg? Hvad vil jeg? Saras Sarasvathy: 2001, 2005, 2008, Kirketerp, A. L. (2014)

Fokus på ”næste bedste skridt” -udgangspunkt i egne midler Det eneste vi har kontrol over er os selv! Teorien om små skridt med fuld kontrol. Saras Sarasvathy: 2001, 2005, 2008, Kirketerp, A. L. (2014)

Lokale og Globale udfordringer Elevernes styrker og interesser Fagene : dansk, sprog, naturvidenskab osv. Idé udvikling Realisering Innovation i folkeskolen Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen– foretagsomhed som kompetence

Lokale og Globale udfordringer Elevernes styrker og interesser Fagene : dansk, sprog, naturvidenskab osv. Idé udvikling Realisering Innovation i folkeskolen Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen– foretagsomhed som kompetence

Faglig indlæring Foretagsomme elever Skubmetoden – foretagsomhedsdidaktik ?

Skubmetoden – at undervise til foretagsomhed Kirketerp, 2011 Anerkendelse for handling Fokus på næste bedste skridt Rollemodeller Styrker og interesser Faglig indlæring Succes- oplevelser Mod til at fejle Foretagsomme handlinger

Foretagsomhed og skubmetoden Danskernes akademi – foretagsomhedsdidaktik Litteratur: Kirketerp, A. L. (2014): Innovation i praksis – Teorien om de små ̊ skridts kraft. In: Offentlig administration – kobling mellem teori, profession og praksis. Forlaget Systime Profession. Kirketerp, A. L. (2012): Foretagsomhedspædagogik og skubmetoden. Kognition og Pædagogik nr. 83 marts årgang Kirketerp, A. L. & Knoop, H. H (2012): Foretagsomhedens psykologi. Kognition og Pædagogik nr. 83 marts årgang Kirketerp, A. L. (2011): Skubmetoden og foretagsomhedsdidaktik. In Kirketerp & Greve (Ed): (2011): Entreprenørskabsundervisning – en antologi. Aarhus universitetsforlag. Kirketerp, A. L. (2010): Pædagogik og didaktik I entreprenørskabsundervisningen på de videregående uddannelser I et foretagsomhedsperspektiv. Ph.d. afhandling. Syddansk Universitets forlag.

Post-It poker – skriv så mange sedler som muligt om: 1.Hvilke elementer i oplægget lagde jeg særligt mærke til? 2.Hvilke 3 tegn på, at innovation er implementeret i den almene undervisning vil du/i sikre på jeres skole - altså hvordan ved i at det er lykkes? 10 min til at forberede en kort fortælling (max. 3 min) Hvad siger jeg/vi til min/vores ledelsesgruppe for at kunne besvare: 1.Hvordan kan vi som leder/læringsvejleder lykkes med at fremme Fælles Mål for innovation og entreprenørskab i alle fag på vores skole? 2.Hvilke tegn/succeskriterier på at innovation i alle fag er implementeret, vil l fokusere på? Fremlæggelse Optagelse af pitch. Slut af med at besvare (ikke i filmen): Hvilke ønsker har jeg til at PLC og pædagogiske konsulter kan understøtte min videre proces? Workshop: