-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Metode i AT Religion.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Analyse- og udviklingsmodel
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
Om meningsmålingers kvalitet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Konference om Almen Studieforberedelse
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Case.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Biologi i AT.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Databehandling og formidling
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Vildledningssager – Oprindelse Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Evaluering.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Den naturvidenskabelige metode
Videnskabeligt projekt
Naturfag.
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Hvordan skrive en projektprotokol?
Anvendt Statistik Lektion 6
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Samarbejdet mellem Gladsaxe Kommune og de praktiserende læger
Måling (psykometri) 1.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve, der afspejler en større population. -Undersøgelsen giver et øjebliksbillede af en eller flere fænomener. - Undersøgelsen kan gentages – longitudinelt design. Kapitel 1: Hvad er en spørgeskemaundersøgelse? 1

Forskningsprocessen består af 4 led: 1.problem og viden 2. planlægning 3. dataindsamling 4. analyse 1.2 Hvordan gennemføres en spørgeskemaundersøgelse? 2

At kunne overskue hele processen i en spørgeskemaundersøgelse har stor betydning for arbejdsprocessen og analysernes kvalitet. Der skal foretages valg baseret på viden og vurderinger. De 4 faser skal ses i sammenhæng 3

Overskuelighed – valg og fravalg har betydning for muligheder. Gennemsigtighed – forskningsstrategier i forbindelse med - konstruktion af variable, - kodeprocessen, - statistisk analyse o.l. skal kunne reproduceres. To vigtige krav 4

Eksempelvis: - kausale sammenhænge mellem variable, - generaliseringer, - betydningen af konteksten, - det tidsmæssige perspektiv: hvornår sker hvad? Valg i forskningsprocessen afspejler beslutninger om prioriteringer 5

Relevans – hvor relevant er dette spørgsmål? Præcision – hvor små forskelle skal måles? Validitet – er det sandt? Er der overensstemmelse mellem begreber og målingen af dem? Giver det mening? Kan det sammenlignes med andre undersøgelser? Kan det anvendes i andre sammenhænge? Reliabilitet – er det pålideligt? Kan begreberne måles på en stabil måde? Hvilke videnskabelige krav stilles i en spørgeskemaundersøgelse? 6

Persondataloven understreger: - gradueringer af personfølsomme oplysninger (nogle spørgsmål kræver Datatilsynets tilladelse), - respondentens rettigheder. Begge dimensioner indeholder etiske og moralske aspekter, som skal medtænkes i undersøgelser af mennesker Hvilken juridiske krav skal respekteres? 7

Gennemtænk hele undersøgelsen ud fra etiske og juridiske perspektiver – også offentliggørelse samt videre publicering. Drøft eventuelt de juridiske aspekter med en jurist eller kontakt tidligt i forløbet Datatilsynet. Jura, etik og moral fortsat … 8

Personligt interview - fordele: motivation, mange spørgsmål, misforståelser kan rettes, anvendelse af billeder o.l., høj svarprocent, o.a. - ulemper: stort tidsforbrug, stort personaleforbrug, o.a. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 9

Telefoninterview - fordele: lille tidsforbrug, geografiske afstande uden betydning, mindre interviewereffekt, o.a. - ulemper: svært at udtrække repræsentative stikprøver pga. de mange telefonsystemer, usikkerhed om respondentens identitet, svarvillighed o.l. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 10

Postspørgeskema - fordele: små omkostninger, store stikprøver med stor geografisk spredning, o.a. - ulemper: lang tid at få skemaerne retur, lav svarprocent, usikkerhed hvad angår respondentens identitet, o.a. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 11

Elektronisk skema - fordele: det går hurtigt, mange spørgsmål besvares på kort tid, - ulemper: svært at få et repræsentativt udsnit, besvarelserne vil ikke altid være anonyme, lave svarprocenter, 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 12

- Spørgeskemaundersøgelsen er en relativt dyr undersøgelsesmetode. - Univers og udvalgsenhed er med til at bestemme generaliseringsmuligheder senere i analysen. - Det gælder ikke om at interviewe så mange som muligt – det gælder om at foretage bevidste valg af respondenter i forlængelse af undersøgelsens formål og problem. - Undersøgelser af dårlig kvalitet er overflødige. 1.6 Praktiske forhold 13

Den ”erfarne” forsker foretrækker at se, hvordan undersøgelsesresultater er blevet til, før han/hun vil tage stilling til deres kvalitet og troværdighed. 14

Når problemformuleringen er udarbejdet, og beslutningen om at udarbejde et spørgeskema er foretaget, bør du igen, igen, igen overveje: - Om spørgeskemametoden er den rigtige metode til din undersøgelse. Skal den suppleres med andre metoder? Begrund dit svar - Hvad siger litteraturen om metoden og dit fagområde? - Hvilke erfaringer har andre, som har foretaget lignende undersøgelser? - Kan du finde teori som modbeviser din hypotese? - Hvordan vil du få kontakt med populationen? Findes der eksempelvis et register, som indeholder netop din population? - Har du husket at budgettere med udgifter til porto hvis spørgeskemaet skal sendes med posten? - Har du husket at tænke på layout og opsætning, så spørgeskemaet ser indbydende ud? Diskussionsspørgsmål til kapitel 1 15