Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Den Danske Kvalitetsmodel
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Proces på sundhedsområdet Det nære sundhedsvæsen
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
Patientsikkerhed
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Proces for sundhedsaftaler med 19 kommuner
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Overdosering med blodtryksmedicin i forbindelse med dosisdispensering
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Patient får ordineret tidobbelt dosis af sin medicin En faktor 10 fejl.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Målsætninger på psykiatriområdet
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Sikker Mundtlig Kommunikation
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Forårsmøde Den maj 2007.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
FORSIDEVARIANT 2 HVOR ER AKUTOMRÅDET PÅ VEJ HEN? VELKOMST VED KREDSFORMAND ANJA LAURSEN Den 16. marts 2015.
Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Regionalt grundkursus i patientsikkerhed
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Præsentationens transcript:

Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata Regionshuset Viborg

2 ▪ Politisk, faglig og administrativ  Et samlet sundhedsvæsen  Samme mål  Ensartede funktionsvilkår  Ensartede arbejdsprocesser  Patientservice  Omdømme

3 ▪ Sker det for dig?  Hvor mange har begået fejl i forbindelse med arbejdet?

4 ▪ ”First do no harm” – al behandling handler om at undgå at skade patienten! MEN!! Alle sundhedsvæsenets aktiviteter indebærer risiko for patientskade pga. kompleksitet og tværfaglighed. Derfor behov for læring og forebyggelse!

5 ▪ Hvorfor?

6 ▪  Hele patientforløbet  Den konkrete behandling og organisationen  Utilsigtede hændelser og sektorovergange ”Det er menneskeligt at fejle, men forkert ikke at lære af det" Fokus på:

7 ▪ Medicinafstemning September 2008 (N=961) Compliance 1. Medicinanamnese i journal73% 2. Seneste ordination66% 3. Medicinordination i epikrise66% 4. Afstemning mellem pt’s medicinliste og epikrise 62% 5. Afstemning mellem seneste ordination og epikrise 68% 6. Afstemning mellem anamnese og epikrise 58% Andel patienter som har modtaget alle elementer 37% Vi gør det ikke godt nok …..

8 ▪ I henhold til loven har …  Sundhedspersoner–> Rapporteringspligt  Sygehusejerne –> Handlepligt  Sundhedsstyrelsen –> Vejlednings- og formidlingspligt Udvides 2010 til også at omfatte:  Apoteker  Den præhospitale indsats  Patienter og pårørende.  Den kommunale sundhedssektor  Praksissektoren Rapporteringspligten gælder, uanset hvor hændelsen Forekommer!

9 ▪ Hvem skal hvad? Sundhedspersoner skal:  Rapportere til regioner og kommuner Regionerne skal:  Modtage  Analysere  Følge op  Sende anonymiserede rapporter til Sundhedsstyrelsen Sundhedsstyrelsen skal:  Udvikle ny version af den elektroniske database (DPSD)  Fastsætte regler for indhentning af oplysninger, handleplaner og faglige udmeldinger

10 ▪ Hvordan? Regionerne og kommuner organiserer selv administrationen af samarbejdet Regioner og kommuner samarbejder om opgaven:  Sektorovergange  Sundhedsaftalerne Regionerne ift. praksissektoren:  Retningslinjer for opfølgning i overenskomsterne  Etablering af formaliseret forum til opfølgning Økonomi?  Skønnet merudgift 19 mio. kr. årligt

11 ▪ Lov om patientsikkerhed "En sundhedsperson, som indrapporterer en utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af sin rapportering underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættelsesmyndighed, tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller strafferetslige sanktioner af domstolene."

12 ▪ Sanktion og sikkerhed … men sundhedspersoner er ikke ’ansvarsfrie’ En hændelse kan stadig være indberetningspligtig eller der kan indledes en klagesag, og sundhedspersoner kan fortsat personligt drages til ansvar.

13 ▪ Giver det mening? Rapportering af utilsigtede hændelser siden 2004

14 ▪ Samarbejde region og praksis – hvordan?  Indtil videre uafklaret!  Et bud ift. speciallægepraksis:  Regionalt team til analyse, læring og opfølgning  Regional riskmanager  Samarbejdsforum til videndeling og fastlæggelse af indsatsområder, herunder uddannelse og formidling  ”Sikkerhedskonsulenter” til opfølgning og understøttelse af arbejdet  Smidiggøre processen og formindske merarbejde  Evaluering af indsatsen  Forudsætning:  At der rapporteres  Involvering og tillid