Mediesystemet Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University
Trykte medier l Avis (hverdag/søndag) Distriktsblad Ugeblad Magasin Tegneserie Fagblad Tidsskrift Plakat Reklametryksager Bøger
Lydmedier Satellit-radio Kabel-radio National radio (DR) Regional-radio (DR) Lokalradio (nærradio) Grammofonplader MC CD
Visuelle medier Satellit-TV Kabel-TV Nationalt TV (DR og TV 2) Regionalt TV Lokal-TV Film Video
Computer medier Interaktiv video Multimedier/CD-ROM Computerspil Datamedier: Tekst-TV Teledata Internet ”mobile” medier (WAP m.v.)
Distribution postalt butik æterbårent kabel andet
Teknologi analog digital
Topografi lokal regional national overnational
Økonomi mikroøkonomi makroøkonomi privat/offentlig
Jura ansvar ophav censur
Doktriner kommercialisme public service den frie presse statsmonopol
Organisation selskabsform agenturer networking
Aktører ejere direktion ledelse redaktion producent teknik
Modtagerne købere læsere/lyttere/seere
Nielsens niveauer det interinstitutionelle det institutionelle det organisatorisk produktionelle det individuelle
Mortensens niveauer det teknologiske det politiske det økonomiske det kulturelle