Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Digitale medier: formidling og design
29. marts Nye medier
2
Oversigt Hvad er nye medier? Medier af tre grader
Manovich’ fem principper Konvergens Remediation Simulation Proksemik Distributionsmønstre
3
Medier af tredje grad Medier af første grad: Alt medfødt og tillært
Medier af anden grad: Tekniske kommunikations-hjælpemidler Medier af tredje grad: Digitale repræsentationer og interaktivitet Jensen, K. B. (Ed.). (2002). A Handbook of Media and Communication Research. London: Routledge. P. 4.
4
Medier af tredje grad: Den universelle Turingmaskine
En Turingmaskine er en maskine, som kan foretage en hvilken som helst udregning En universel Turingmaskine er en Turingmaskine, som kan udføre samtlige operationer, som en Turingmaskine består af
6
Lev Manovich’ fem principper for nye medier
Numerisk repræsentation: Matematik og logik. Algoritmisk behandling. Modularitet: Sekvens, selektion, iteration. Automatisering: Batch og script. Påmindelser. Variabilitet: Materiale uden egenskaber. Under construction. Transkodning: Remediering. Manovich, Lev The Language of New Media, Leonardo. Cambridge: MIT Press, ISBN:
7
Otte slags konvergens Teknologisk konvergens Indholdsmæssig konvergens
Netværkskonvergens Platformskonvergens Branchemæssig konvergens Social konvergens Æstetisk konvergens Kulturel konvergens Bruhn Jensen, K. (2003). Dansk mediehistorie (Vol. 4). Frederiksberg: Samfundslitteratur. P. 19f.
8
Teknologisk Tjenester (telefoni, broadcasting, online)
Tv-sendenet (jordbaseret, satellit, kabel) Terminaler/platforme (telefoner, computer)
9
Indholdsmæssig Tekst Lyd Billeder Video
10
Distributionsmæssig Et netværk – alle tjenester
11
Terminalmæssig Tv-apparat: fjernsyn, tekst-tv, radio, videospil
12
Branchemæssig Forlag Filmselskaber Musikproducenter Softwarehuse
Telefonselskaber Who Owns What
13
Forbrugsmæssig Flermedial mediebrug, multitasking
14
Æstetisk Remediering Lån af visuel æstetik, f.eks. Flash-lignende animationer som pauseskærm
15
Kulturel Asiatisk film + Hollywood Fusionskøkken
16
Media as extensions Ældre medier danner forbillede for nyere (Bolter & Grusin, Carey, McLuhan) jernbane → telegraf teater → film radio → tv
17
Kroppen som forbillede
Medier af anden og tredje grad er udvidelser af kroppen (Hall) Medier af første grad er en matrix for udviklingen af medier af anden og tredje grad (Hjarvard)
18
Media as simulated conversations
”interpersonal communication can be said to constitute a particularly important analogy, a fundamental form or matrix, for the development of technologically mediated forms of communication”(p. 228) ”this fundamental form is recognizable, understandable, and familiar to a larger audience” (p. 230) Hjarvard, S. (2001). Simulated Conversations. The Simulation of Interpersonal Communication in Electronic Media. In A. Jerslev (Ed.), Realism and 'reality' in film and media (pp ). Copenhagen: Museum Tusculanum Press, ISBN: Reeves, B., & Nass, C. (1996). The media equation how people treat computers, television, and new media like real people and places. Stanford, Calif.; Cambridge: CSLI Publications/Cambridge University Press.
19
Cognitive purposes of simulated conversations
Comprehensibility Ontological security Transparent immediacy Embodied presence Invites social and ’natural’ responses Allows integration with habitual practices of everyday life
22
Client-server modellen
Brugere sidder ved lokale terminaler (clients) Programmer og data ligger på centrale servere
23
Peer-to-peer netværk Brugere sidder ved lokale pc’er, som både rummer data og programmer Brugerne deler hinandens data
24
Bordewijk & van Kaam Information issue by center
Information issue by consumer Programme control by center Allocution Registration Programme control by consumer Consultation Conversation
25
Habermas’ sfærer
26
Web 2.0
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.