Cykelpuljen
Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel Støjer ikke Reducerer miljøproblemer i byer og globalt Cykling giver motion – forbedrer sundheden Markedsføring og turisme
Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport-former også nogle problemer: Høj personskadefrekvens pr. km Faldende cykeltrafik over 15 år
Cykelpuljen Trafikaftalen 29. januar 2009: Samlet ramme 2009 – 2014: 1 mia. kr. Ramme 2009: mio. kr. til statslig medfinansiering - 34 mio. til 3 projekter på statsvejnettet (+ 25 mio. kr. fra rådighedspuljen)
Politisk udmøntning af cykelpuljen Kommunale cykelbyprojekter Projekter hvor kommunen har udviklet cykelhandlingsplan eller vil anvende helhedsløsninger Projekter vedr. forbedret trafiksikkerhed og innovation
Kommunale cykelbyprojekter Sammenhængende pendlerruter Sammenhængende rutenet Kvalitetsbetonet cykelparkering Innovative tiltag Indsatsplanlægning for cykeltrafik ved nye byudviklingsområder Kampagner for ovenstående
Projekter vedr. forbedret trafiksikkerhed Sammenhængende cykelruter til skoler Konfliktpunkter på skoleveje Skolernes trafikarealer og cykelparkering Cykelruter og parkering ved fritidsaktiviteter Cykelkonkurrencer for børn Indsats fra skoler og institutioner med børn og unge Forbedring af cykelruter og sikring af kryds
Særligt innovative projekter i virksomheder og organisationer Initiativer rettet mod grupper som ikke plejer at cykle Udvikling og formidling af viden om cykelfremmende aktiviteter Andre innovative projekter
Statsligt tilskud 30 %: Mere velkendte metoder 50%: Mere innovative projekter, hvori indgår: -Nye forsknings- og udviklingsresultater -Nye kombination af cykeltrafik og anden trafik (herunder kollektiv trafik) -Nye kombinationer af investeringer i cykeltrafik og andre investeringer -Nye måder at kombinere trafik- og byplanlægning I særlige tilfælde højere tilskudsandel
Ansøgningsskema Projektets titel Projektets hovedformål Overordnet projektbeskrivelse Forventede resultater og effekter Oplysninger om tilskudsmodtager Projekttype Budget Tilskudsandel Evt. ansøgt anden statslig tilskudsordning
Bilag til ansøgningsskema Nærmere beskrivelse af projektets indhold Forventede effekter Specifikation af projektets budget Andre relevante bilag f.eks. cykelhandlingsplan eller tegningsmateriale kan vedlægges
Infrastruktur på statsvejnettet Anlæg af cykelbaner og cykelstier Forbedret udnyttelse af eksisterende faciliteter –anmeldelse af cykler før signal –cykelstisignaler med ”førgrønt” –højresvingsbaner udenom signalet –generelt bedre trafikafvikling
Tidsplan 17. august 2009: Ansøgningsfrist til Vejdirektoratet Ultimo september 2009: - Vejdirektoratets prioritering og indstilling - Vejdirektoratets oplæg vedr. udmøntning af puljemidler i 2010 Oktober 2009: Politisk prioritering af projekter i udmøntningsniveau for 2010
Tidsplan 17. august 2009: Ansøgningsfrist til Vejdirektoratet Ultimo september 2009: - Vejdirektoratets prioritering og indstilling - Vejdirektoratets oplæg vedr. udmøntning af puljemidler i 2010 Oktober 2009: Politisk prioritering af projekter i udmøntningsniveau for 2010
Indkomne ansøgninger 133 ansøgninger en samlet tilskudssum på ca. 445 mio. kr. en samlet projektsum på godt 1 mia. kr. Ansøgningerne fordeler sig med: 108 ansøgninger fra 64 kommuner 11 ansøgninger fra 9 virksomheder 10 ansøgninger fra 6 organisationer 3 ansøgninger fra 2 forskningsinstitutioner 1 ansøgning fra en region
Trafikstyrelsen Trafikstyrelsens puljer til mere bustrafik Passagerpuljen : 100 mio. kr pr. år Fremkommelighedspuljen : 200 mio. kr. pr. år
Andre puljer Færdselsstyrelsen: : 284 mio. kr. til reduktion af CO2 DSB : 1 mia. kr. til bedre adgang til kollektiv transport
Cykelpuljen Husk cykelkonference d oktober i Århus