tag empiri alvorligt! … at forske i pædagogisk praksis med fokus på menneskers oplevelser af sociale fænomener rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd
fænomenografi ”Phenomenography … is … research which aims at description, analysis, and understanding of experiences” (Ference Marton 1978)
fænomenografi Begrebet conception er et centralt begreb indenfor fænomenografi. Begrebet refererer til ” … people’s ways of experiencing a specific aspect of reality” (Sandberg 1995: 157) fænomenografi
læring Fænomenografien betragter læring som ” … en forändring av relationen mellan individen och omgivningen” (Uljens 1989) Derfor er Inläring … en forändring av relationen mellan individen och situationen. Inläringens natur berör innehållet av denne relation. Individuella och situationella aspekter av inlärning kan inte isoleras från verandra.Innebörden av individdata och situationsdata är given genom dessas relation till verandra. (Uljens 1989: 79-80).
fænomenografisk forskning Michael Uljens (Uljens 1989) har opstillet en oversigt over den de komponenter som det praktiske, fænomenografiske forskningsarbejde består af: 1. Företeelse i omvärlden 2. En eller flera aspekter av företeelsen väljs ut 3. Intervjuer om insividers uppfattninger av företeelsen eller det aktuelle problemet 4. De bandade intervjuerna (utsagorna av uppfattningen) skriv sut på papper 5. Analysen resulterar i beskrivningskategorier (Uljens 1989: 11)
(Alexandersson 1994) fænomenografisk forskning
Eksempel på et fænomenografisk studie: (studerendes forståelser af læring) 1: Learning (understood) as a quantitative increase in knowledge 2: Learning (understood) as memorizing 3: Learning (understood) as the acquisition of facts, methods, etc which can be retained and used necessary 4: Learning (understood) as the abstraction of meaning 5: Learning (understood) as an interpretative process aimed at understanding reality.
nye læreres oplevelser af undervisning og elevens læring …at kaste lys undervisning som kamp
elvens læring ”Eleven som lampe” Jeg taler om eleven som en seismograf eller som en lampe. En lampe der lyser, når eleven har lært noget. Elevernes respons på den nye lærers undervisning, er udslagsgivende for, hvorvidt den nye lærer oplever undervisningen som vellykket eller ej
elvens læring ”Eleven som lampe” Jeg taler om eleven som en seismograf eller som en lampe. En lampe der lyser, når eleven har lært noget. Elevernes respons på den nye lærers undervisning, er udslagsgivende for, hvorvidt den nye lærer oplever undervisningen som vellykket eller ej
Kriteriet for den gode undervisning hos den nye lærer er, når elever er glade og synes det er fedt (Lærer, 7 md.): ” … når de lærer noget … eller når de [griner] … … når man har lavet forløb som de synes er fedt og man kan mærke at øøh … at det fungerer … altså at de kan huske det … dagen efter … hvis man snakker om det agtigt … og du kan mærke at de synes det er fedt ikk … det er ikke den der … åhr det er kedeligt … at de synes det er sjovt og de synes det er godt … ”
Man kan se på eleven, at der er sket noget: ” … og jeg tror det er fordi … man overlever på … for det er ikke den gode løn altså … det er de der … oplevelser man bliver … når man ser at den anden lyser op ikk … det er de dage … det er de dage … ” (Lærer, 6 md.). ” … når jeg mærker eleverne er tændte … altså … når jeg mærker jeg motiverer børnene og de synes det er fedt og æh … altså det er det … ” (Lærer, 5 md.). ”… hvis det lykkes mig og alle er med og tændte og vil mere altså … jeg oplevede nogen … hvor jeg gav dem noget alt for svært grammatik og de sidder der … jamen må vi ikke godt få lov til at lave det … altså at de bliver tændte af det og synes det er sjovt … ” (lærer, 10 md.)
undervisning Undervisning er noget med at ramme rigtigt, men det er også en motor: Den skal kunne starte og den skal kunne køre. Og gør den ikke det, vil resultatet blive urolige og ukoncentrerede elever. God undervisning er et værn mod uro.
” … men de var ved at være [urolige på det tidspunkt … fordi det ikke rigtigt fungerede … det gør det nogle gange ikke … så vil det ikke rigtig starte og … der gik lidt kludder i det … æhm … … så blev de sådan en smule … ukoncentrerede til sidst … så vi tog ikke så mange af de her stikord oppe på tavlen … og så … øhm … var det meningen at vi skulle have kørt videre med forløbet i timen efter vi havde … vi havde to timer i streg … i træk … men det blev ikke til noget … ” (lærer, 6md.).
referencer Alexandersson, Mikael Metod och medvetande. Acta Universitatis Gotheburgensis. Kroksmark, Tomas Fenomenografisk didaktik. Göteborg Studies in Educaitonal Sciences #63. Marton, Ference Phenomenography - Describing Conceptions of the World Around Us. Instructional Science 10. Sandberg, Jörgen Are phenomenographic results reliable? Nordisk Pedagogik, No. 3. Uljens, Michael Fenomenografi – forskning om uppfattningar. Studentlitteratur.