Tag empiri alvorligt! … at forske i pædagogisk praksis med fokus på menneskers oplevelser af sociale fænomener rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Lidt om vejleder rollen
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Undervisningsplanlægning
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Klasseledelse og cooperativ learning
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Specialpædagogikkens didaktik?
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vejlederens kommunikation
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
VISL – begrænsninger og styrker
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Digital literacy som læringsoptik i det senmoderne
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Historien om de gode venner.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Det hele startede med….. Ansættelse som midlertidig leder i en afdeling midt i forandring, forvirring og frustration pga. store organisatoriske omlægninger.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
DIGITAL ANTI-MOBNING - FIN Morten Ovesen - konsulent i dansk, it og medier14. marts 2012.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
handel, event og mediegrafik
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Affald i naturen Affald i naturen er ikke godt og det er blevet værre og det var det blevet ved med at være hvis ikke vi ikke havde skraldemænd/damer.
Feedback – fra et elevperspektiv
Hvordan motiverer vi de unge?
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Naturfag.
Rita Buhl 22. september 2018.
Præsentationens transcript:

tag empiri alvorligt! … at forske i pædagogisk praksis med fokus på menneskers oplevelser af sociale fænomener rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd

fænomenografi ”Phenomenography … is … research which aims at description, analysis, and understanding of experiences” (Ference Marton 1978)

fænomenografi Begrebet conception er et centralt begreb indenfor fænomenografi. Begrebet refererer til ” … people’s ways of experiencing a specific aspect of reality” (Sandberg 1995: 157) fænomenografi

læring Fænomenografien betragter læring som ” … en forändring av relationen mellan individen och omgivningen” (Uljens 1989) Derfor er Inläring … en forändring av relationen mellan individen och situationen. Inläringens natur berör innehållet av denne relation. Individuella och situationella aspekter av inlärning kan inte isoleras från verandra.Innebörden av individdata och situationsdata är given genom dessas relation till verandra. (Uljens 1989: 79-80).

fænomenografisk forskning Michael Uljens (Uljens 1989) har opstillet en oversigt over den de komponenter som det praktiske, fænomenografiske forskningsarbejde består af: 1. Företeelse i omvärlden 2. En eller flera aspekter av företeelsen väljs ut 3. Intervjuer om insividers uppfattninger av företeelsen eller det aktuelle problemet 4. De bandade intervjuerna (utsagorna av uppfattningen) skriv sut på papper 5. Analysen resulterar i beskrivningskategorier (Uljens 1989: 11)

(Alexandersson 1994) fænomenografisk forskning

Eksempel på et fænomenografisk studie: (studerendes forståelser af læring) 1: Learning (understood) as a quantitative increase in knowledge 2: Learning (understood) as memorizing 3: Learning (understood) as the acquisition of facts, methods, etc which can be retained and used necessary 4: Learning (understood) as the abstraction of meaning 5: Learning (understood) as an interpretative process aimed at understanding reality.

nye læreres oplevelser af undervisning og elevens læring …at kaste lys undervisning som kamp

elvens læring ”Eleven som lampe” Jeg taler om eleven som en seismograf eller som en lampe. En lampe der lyser, når eleven har lært noget. Elevernes respons på den nye lærers undervisning, er udslagsgivende for, hvorvidt den nye lærer oplever undervisningen som vellykket eller ej

elvens læring ”Eleven som lampe” Jeg taler om eleven som en seismograf eller som en lampe. En lampe der lyser, når eleven har lært noget. Elevernes respons på den nye lærers undervisning, er udslagsgivende for, hvorvidt den nye lærer oplever undervisningen som vellykket eller ej

Kriteriet for den gode undervisning hos den nye lærer er, når elever er glade og synes det er fedt (Lærer, 7 md.): ” … når de lærer noget … eller når de [griner] … … når man har lavet forløb som de synes er fedt og man kan mærke at øøh … at det fungerer … altså at de kan huske det … dagen efter … hvis man snakker om det agtigt … og du kan mærke at de synes det er fedt ikk … det er ikke den der … åhr det er kedeligt … at de synes det er sjovt og de synes det er godt … ”

Man kan se på eleven, at der er sket noget: ” … og jeg tror det er fordi … man overlever på … for det er ikke den gode løn altså … det er de der … oplevelser man bliver … når man ser at den anden lyser op ikk … det er de dage … det er de dage … ” (Lærer, 6 md.). ” … når jeg mærker eleverne er tændte … altså … når jeg mærker jeg motiverer børnene og de synes det er fedt og æh … altså det er det … ” (Lærer, 5 md.). ”… hvis det lykkes mig og alle er med og tændte og vil mere altså … jeg oplevede nogen … hvor jeg gav dem noget alt for svært grammatik og de sidder der … jamen må vi ikke godt få lov til at lave det … altså at de bliver tændte af det og synes det er sjovt … ” (lærer, 10 md.)

undervisning Undervisning er noget med at ramme rigtigt, men det er også en motor: Den skal kunne starte og den skal kunne køre. Og gør den ikke det, vil resultatet blive urolige og ukoncentrerede elever. God undervisning er et værn mod uro.

” … men de var ved at være [urolige på det tidspunkt … fordi det ikke rigtigt fungerede … det gør det nogle gange ikke … så vil det ikke rigtig starte og … der gik lidt kludder i det … æhm … … så blev de sådan en smule … ukoncentrerede til sidst … så vi tog ikke så mange af de her stikord oppe på tavlen … og så … øhm … var det meningen at vi skulle have kørt videre med forløbet i timen efter vi havde … vi havde to timer i streg … i træk … men det blev ikke til noget … ” (lærer, 6md.).

referencer Alexandersson, Mikael Metod och medvetande. Acta Universitatis Gotheburgensis. Kroksmark, Tomas Fenomenografisk didaktik. Göteborg Studies in Educaitonal Sciences #63. Marton, Ference Phenomenography - Describing Conceptions of the World Around Us. Instructional Science 10. Sandberg, Jörgen Are phenomenographic results reliable? Nordisk Pedagogik, No. 3. Uljens, Michael Fenomenografi – forskning om uppfattningar. Studentlitteratur.