Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Systemejer organisation.
Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
v/ Andrew Kjærulff Maddock
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Strategiplanen er fundament og retning.
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Fagsession V, Vintermøde 2011 Dynamisk undersøgelseskoncept for forureningsundersøgelser (TRIAD) Region Sjælland, Region Hovedstaden, NIRAS.
Erfaringer fra SAMBA-projektet
Energibesparelser i offentlige bygninger
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Forretningsmodel.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
Ringkøbing-Skjern Kommune skal være 100 % selvforsynende med vedvarende energi i år 2020.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Better Place Denmark May 6th, 2009 CEO Jens Winther Moberg.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Høringssvar: 1. Strategisk satsning på elbiler. HTK foreslår opstart med foranalse med deltagelse af interesserede kommuner og andre parter for at sikre.
ARCHIBUS til FM Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Siden sidst i Trafikstyrelsen Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Energistyrelsen 27. marts 2012.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Implementering i Region Midt
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Dansk Supermarked i korthed
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Elbiler i fleksible flåder Status for udviklingen.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
Valgfrihed - også i energisektoren Otto Brøns-Petersen.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Dagligdagen med Linux for almindelige brugere
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Elbilers totalomkostninger (TCO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen

Hvorfor elbiler Energistyrelsen vil fremme elbiler fordi: -Opladning af elbiler en gevinst for elsystemet -Elbiler er energieffektive (70% virkningsgrad mod 20%) -Sikrer uafhængighed til fossile brændsler -Bedre bymiljø – mindre støj og luftforurening

Erfaringer med barrierer for elbiler i kommuner Manglende politisk beslutning Økonomi til infrastruktur Praktiske forhold ved omstillingsprocessen Manglende centralisering af flådeindkøb Adgang til ekspertviden

Manglende politisk beslutning Uden overordnet lokalpolitisk beslutning går det trægt. -valg bliver afhængig af den enkelte leders holdning til elbiler -giver generel træghed i organisationens prioritering af arbejdet med at introducere elbiler Politisk beslutning skal også ses i relation til klimaplaner og udvikling af byrum, infrastruktur etc. Få afklaring om det politiske standpunkt! “Test en el-bil” kommer til sin ret, da det giver praktiske oplevelser

TCO økonomi Pris på indkøb ikke længere en barriere. Mindre vedligehold, salg af energibesparelser, brændstoføkonomi etc. gør elbil konkurrencedygtig Storindkøb giver gode priser – kr/mdr. er f.eks. Men usikkerhed ved omkostninger til etablering af ladestandere Afgiftsfritagelse under pres – fjernes afgift rulles salg tilbage

Omstillingsprocessen Har brug for hjælp til omstillingsprocessen. Brug af elbiler kræver erfaringer som skal opbygges, f.eks: Rækkevidde P-pladser og ladestandere Hvor begynder man, hvor er det mest egnet at starte? Hvor kan biler ikke erstattes af elbiler? Analyse af kørselsmønster? Monitering og dokumentation – hvor meget værdi har elbiler givet

Øvrige emner Kommuner efterlyser centralisering – dels af drift men også af indkøb af elbiler Mere viden og adgang til ekspertise efterlyses ift. regler, teknologi, planlægning af infrastruktur Kreditering af CO2 besparelser i klimamål

Energistyrelsens støtteprogrammer A) Forsøgsordningen (erfaringer med flåder og demonstration af ny anvendelse) Center for transport koordinerer storindkøb med ansøgning om støtte fra midler B) Elbusser (støtte til trafikselskaber til reduktion af investeringsrisiko og fremme af elbusser til bytransport) Kommunerolle? C) Elbilpartnerskaber (fremme af ny infrastruktur, mobility modeller og samarbejder) Erfaringsudveksling i netværk

Sidste runde med forsøgsordningen Forsøgsordning giver: - 40% støtte (merudgifter) til flåde og - 100% til analyse og formidling (elbiler og hybdrid biler) Deadline 9. november 2015

Læs om elbil anmeldelser Energistyrelsen har samlet erfaringerne med de enkelte bilmærker på deres hjemmside: -Rækkevidde og tophastighed -Komfort og funktion -Brændstoføkonomi sommer/vinter -Vedligehold og reservedele -Teknisk support

Elbilnetværk for kommuner og regioner -Åbent for alle myndigheder -Møder kvartalsvis med tekniske erfaringer -Følg med på Energistyrelsens hjemmeside