Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Aftalelov, købelov og CISG
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
E-handel Fysisk kontakt med andre Ulemper Købmandsskab i praksis.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
2. semester uge : Online Markedsføring
Sponsorater/Reklamer
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Internationale køb kap 15
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Handel med korn mellem landmænd
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 8 Internationale køb. I kapitel 8 gennemgås: 1.CISG – anvendelse og begreber 2.Sælgers forpligtelser 3.Sælgers misligholdelse Købers misligholdelsesbeføjelser.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 7 Handelskøb. I kapitel 7 gennemgås: 1. Købeloven og dens begreber 2. Sælgers og købers forpligtelser 2.1 Levering og risikoens overgang Handelskøb:
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 2 International proces- og privatret.
Kapitel 14 Immaterialret Kapitel 14 handler om: Designret – Designloven Ophavsret – Ophavsretsloven Varemærkeret – Varemærkeloven Patentret - Patentloven.
Kapitel 3 Domstole og retssager Magtens tredeling – se fig. 3.1 – Lovgivende magt – Dømmende magt – Udøvende magt.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Købeloven afsætning.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 8 Internationale køb.
Handel med fast ejendom
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 10 Internationale køb
Kapitel 8 Internationale køb.
Kapitel 7 Handelskøb.
Retsregler og vira.
Kapitel 11 E-handel.
Bestilling og ordrebekræftelse
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
FIR morgenmøde 22. november 2018
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 6 Køb.
Handel med fast ejendom
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Præsentationens transcript:

Kapitel 11 E-handel

I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens fortrydelsesret 3. International E-handel 4. Ophavsret 5. Markedsføring på nettet 5.1 E-mærket

E-handel Sammenhæng med anden lovgivning EUs E-handelsdirektiv E-handelslov (EHL) Aftalelov Forbrugeraftalelov Købelov Markedsføringslov Persondatalov Lov om ophavsret

E-handel Supplement til lovgivning ”Standpunkt for handel og markedsføring på internettet” fra maj 2010, lavet af de nordiske forbrugerombudsmænd. Forbrugerombudsmandens hjemmeside og særligt om e-handel tjek.dk der orienterer erhvervsdrivende og forbrugere om deres rettigheder og forpligtelser i forbindelse med e-handel. tjek.dk

1. E-handelslovens begreber E-handelsloven finder anvendelse på markedsføring og handel på internettet. ”…… tjenester i informationssamfundet, der har et kommercielt sigte, og som leveres online på individuel anmodning fra en tjenestemodtager, jf. EHL § 2, nr. 1.” Kommerciel kommunikation: Til fremme af afsætning af varer eller tjenesteydelser. Til etablering af et image for en virksomhed, en organisation eller en person, som udøver handels-, industri- eller håndværksvirksomhed eller et lovreguleret erhverv, jf. EHL § 2, nr. 6. Aktørerne: Tjenesteyder/afsender og tjenestemodtager/modtager.

1. E-handelslovens begreber Afsenderlandsprincippet: Ved handel og markedsføring på internettet inden for EU er medlemsstaterne forpligtet til gensidigt at anerkende afsenderlandsprincippet, jf. EHL §§ 3 og 4. Hovedregel: Det er afsenderlandets lov der skal anvendes, Undtagelser: Danske regler skal dog respekteres på følgende områder, jf. EHL § 5 + bilag: Immaterialretten, fx ophavsret, varemærke, patent. Forbrugeraftaler. Forsikringsvirksomhed og visse forsikringstyper. Uopfordret elektronisk markedsføring. Aftaler om fast ejendom.

2. Aftaleindgåelse på internettet Aftaleloven gælder også ved indgåelse af aftaler på internettet. Er en web-annonce et bindende tilbud? Sondres mellem: Interaktiv hjemmeside, hvor der er mulighed for aftaleindgåelse ved tilbud og accept, bestilling af varer og betaling m.v. eller En ikke-interaktiv hjemmeside, hvor hjemmesiden kun giver informationer om varen, og henviser til at tage kontakt til sælger på anden måde, fx via , SMS eller lignende.

2.1 Sælgers forpligtelser Den erhvervsdrivendes oplysningspligt, jf. FBL § 11 og EHL § 7, og de nordiske forbrugerombudsmænds stand- punkt om handel og markedsføring på internettet fra maj 2010, fx: Oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige (Den erhvervsdrivendes navn og forretningsadresse, CVR- nummer, adresse mv.) Oplysning om trustmarks mv. fx e-mærket Varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber. Den samlede pris, inkl. alle omkostninger Alle væsentlige aftalevilkår Oplysninger om fortrydelsesret

2.1 Sælgers forpligtelser Efter aftalen er indgået: Forbrugeren skal modtage oplysninger på papir eller et andet varigt medium, fx pr. . Hvis der er tale om køb af varer, der skal sendes, Oplysninger om garantier, reparations- og vedligeholdelsesservice. Oplysning om fortrydelsesret samt beskrivelse af fremgangsmåden, hvis forbrugeren vil udnytte sin fortrydelsesret. Meddeles senest ved varens overgivelse til køber, jf. FBL § 12, stk. 1-3.

Indgåelse af elektroniske aftaler De nordiske forbrugerombudsmænd i standpunkt for handel og markedsføring på internettet maj Indeholder bl.a. anbefalinger og retningslinjer om: Aftalefunktionen Bestillingen Prisoplysninger Kvittering og ordrebekræftelse Sprog Betaling, tilbagebetaling og fjernsalgstransaktioner Kundeservice og reklamationer Personoplysninger

2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Fjernsalg, jf. FBL § 4: Der er indgået en aftale om salg af varer eller salg af tjenesteydelser. Aftalen er indgået på afstand ved fjernkommunikation, og uden at den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes fysisk i forbindelse med aftalens indgåelse. Aftalen er indgået, som led i et system for fjernsalg, via virksomhedens hjemmeside. 14 dages fortrydelsesret: Forbrugeren skal inden fristens udløb meddele at købet fortrydes. Meddelelsen om fortrydelse får retsvirkning allerede fra afsendelse af en sådan meddelelse, jf. FBL § 19, stk. 1.

2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Fortrydelsesfristens kan beregnes fra 3 forskellige tidspunkter, jf. FBL § 18, stk. 2: 1.Den dag, hvor aftalen indgås, eller 2.Den dag, hvor forbrugeren har fået det købte eller den første levering i hænde, eller 3.Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger, som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium. Fortrydelsesfristen beregnes fra det seneste af ovenstående 3 tidspunkter.

2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Udnyttelse af fortrydelsesretten: Returnere de modtagne varer - overgive varerne til postvæsenet eller anden transportør inden 14 dage. Omkostningerne betales som hovedregel af forbrugeren. Undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende. Varen skal returneres til den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde. Varen må ikke være taget i brug. Lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, ikke returneres, hvis forbrugeren har brudt forseglingen. Sælgeren bærer risikoen for varens hændelige beskadigelse eller forringelse, indtil varen er givet tilbage til ham.

3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Handelskøb: Lovvalg og værneting kan aftales. Hvis intet er aftalt: Lovvalg: Haagerkonventionen/lovvalgsloven for internationale løsørekøb (LKBL). Hovedreglen: Parterne skal anvende reglerne i sælgers bopælsland, jf. LKBL § 4, stk. 1. Hvis fx sælger er en dansk virksomhed, og sagen handler om misligholdelse i et handelskøb, vil sagen så skulle afgøres efter reglerne i CISG. E-handelsdirektivets hovedregel er - afsenderlandets lov. Det er lovgivningen i etableringslandet, altså der hvor sælger er etableret, som skal overholdes, hvilket som udgangspunkt er i overensstemmelse med hovedreglen i LKBL.

3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Handelskøb: Lovvalg og værneting kan aftales. Hvis intet er aftalt: Værneting Hovedreglen: En retssag skal anlægges ved sagsøgtes hjemsted, jf. Domsforordningen art. 2. Alternativt kan sagsøger vælge at anlægge sagen ved et supplerende værneting nævnt i Domsforordningen art. 5, fx kontraktværneting.

3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Forbrugerkøb: E-handelsdirektivets hovedregel: Afsenderlandets lov der skal anvendes. Undtagelse: Forbrugeraftaler !!! Lovvalg: Forbrugerlovgivningen i det EU land, hvor forbrugeren bor. Værneting: Hvis sælger vil anlægge en sag mod forbrugeren, er værnetinget forbrugerens hjemland. Hvis det er forbrugeren som vil anlægge sag mod virksomheden, kan forbrugeren vælge virksomhedens hjemland, eller eget hjemland, hvis virksomheden har markedsført sig selv og de solgte produkter der.

4. Ophavsret på internettet Den erhvervsdrivende: Er ansvarlig for al indhold på hjemmesiden, også materiale som er leveret eller uploadet af andre. Er ansvarlig for at hjemmesiden overholder lovgivningen og ikke krænker andres rettigheder, fx ophavsret, varemærkeret mv.

4. Ophavsret på internettet Links til andre hjemmesider Retten til at linke handler i bund og grund om en vurdering af god markedsføringsskik, jf. MFL § 1, - snyltning, efterligning eller anden udnyttelse af ophavsmandens indsats. Ved brug af links: Bør det klart fremgå, når den erhvervsdrivendes hjemmeside forlades. Den erhvervsdrivende bør sikre, at de hjemmesider der linkes til, overholder lovgivningen.

4. Ophavsret på internettet Links til andre hjemmesider Almindelig linking til en forside kan ske, uden at indhente tilladelse fra ophavsmanden. Ved framing og inlining - almindelig enighed om, at der skal indhentes tilladelse fra ophavsmanden Ved brug af deep linking kan der være tvivl om tilladelse skal indhentes eller ej – derfor, indhent tilladelse. Typer af links: Referencelinks: Henviser til en forside på en ekstern hjemmeside. Deep linking: Henviser til en underside, dvs. en side der går under forside niveau, på en ekstern hjemmeside. Framing: Når deep linking bruges, og det fremstår som den erhvervsdrivendes egen information. Inlining: Information fra en ekstern hjemmeside lægges ind på den erhvervsdrivendes hjemmeside uden at det fremgår, at der er tale om et link.

4. Ophavsret på internettet Domænenavne Misbrug af et domænenavn kan føre til sagsanlæg Nær tilknytning til varemærkeretten - ikke være forveksleligt med en andens forretningskendetegn. Lave undersøgelse inden et domænenavn registreres, fx.: Patent- og Varemærkestyrelsen Registreret ikke nødvendig for at opnå beskyttelse - Ibrugtagning kan være nok Tjek navnet på fx: Se U H – Galleri Lego s. 265 Læs om varemærkeregistrering i kapitel 12.

5. Markedsføring på internettet Virksomheden skal overholde markedsføringsloven og princippet om god markedsføringsskik. Supplement/fortolkningsbidrag : ”De nordiske forbrugerombudsmænd standpunkt og retningslinjer for handel og markedsføring på internettet overfor forbrugere – maj 2010.” Bl.a. emner om: Markedsføringsformer og metoder E-markedsføring Aftalevilkår Brug af trustmarks Internettet og børn Se vejledninger/Markedsfoeringsloven/internettetehandel

5.1 E-mærket Ordningens mål og formål: Fremme, at erhvervsdrivende udviser god skik ved handel og markedsføring på internettet eller i tilsvarende kommunikationssystemer. At skabe tillid og tryghed hos forbrugere og erhvervsdrivende, som handler på internettet. Godkendelsesordning og certificering af netbutik Virksomheden opfylder de oplysningsforpligtelser der gælder i E-handelsloven og retningslinjer udstedt af e- handelsfonden.

5.1 E-mærket E-handelsfondens sekretariat fører løbende kontrol med de certificerede virksomheder Sekretariatet kan: Påbyde at virksomheden ændrer adfærd, herunder påbyde, at e-mærket fjernes midlertidigt fra netbutikkens hjemmeside. Suspendere virksomhedens adgang til at anvende e- mærket i 3 til 6 måneder. Fratage virksomheden adgang til at anvende mærket.