Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere kunder Gøre ”strøgkunder” til faste kunder. Midttrafiks organisation agere mere markedsmæssigt. Supplement til eksisterende takstpolitik
Partoutkort til årige =rabat på billetter Månedens tilbud på periodekort Weekend tilbud
Aldersgruppen år. Anskaffe et ”partoutkort”. Købe billetter til rabatpris. Formålet at få aldersgruppen til at blive længere som brugere i kollektiv trafik når de ikke er omfattet af uddannelseskort el. SU-kort.
Udvalgte ruter el. områder Begrænset periode fx 1-3 mdr. Rabat på periodekort fx 50%. Medvirke til at Midttrafik bliver mere markedsorienteret. Midttrafik orienterer sig mod ruter/områder - der evt. trænger til et løft. Midttrafik fokuserer på ruter/områder hvor der er muligheder for større markedsandele. Tilbud på billige periodekort.
A) Fem personer rejse på èn dagbillet. B) Periodekortkunder kan gratis medtage en ledsager. Weekendrejser.
Baggrund: 2009 passagernedgang og omsætningsfald Fokus på harmonisering af takster. Fokus på harmonisering af billettyper. Ønsker at kunne tilbyde nye takstinitiativer
Midttrafiks 4 takstområder Silkeborg Århus Randers Ebeltoft
Udfordringer : Zonestørrelser
Udfordringer : Billettyper og udstyr
Unge mellem købe et personligt ”partoutkort” Ubegrænset adgang til køb af billige billetter Mellemlange rejser > 4 zoner Fastsætte pris for ”partoutkortet” Fastsætte rabatpris for billetter Begrænsninger i billetteringsudstyr = børnetakster Parallel til : Wildcard og Wundercard Midttrafik skal lave aftaler med DSB og Arriva Tog Midttrafik ”partoutkort” = rabat på billetter:
Strategi : Salgssteder eller Netbestilling Central administration = Midttrafik hjemmeside Fremstå som et markant produkt med ungdomsprofil. Knytte evt. fordelsprogrammer til kortet Introduktion = massiv markedsføring.
Forventede resultater: ungdomskort for perioden. Kort sigt = mersalg af billetter. Midttrafik opnår en højere kendskabsgrad for aldersgruppen. Midttrafik kan kommunikere direkte med kort-indehaverne. Kampagnen skal have en generel effekt på Midttrafiks image.
Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produkt, pjecer, annoncer mm. Aftaler med DSB og Arriva. Bestillingssystem Midttrafik hjemmeside og etablering af kundedatabase Trykning plastkort/stamkort m.m. Markedsføringskampagne (aviser, blade, Internet) Evt. aftaler i forbindelse med fordelsprogram Administration af ordningen Effektundersøgelser Provenuberegninger Evaluering af forsøget
Månedens tilbud på periodekort Midttrafik udpeger rute/ruter Midttrafik vælger geografiske områder Tilbud periodekort for eks. 1-3 mdr. = f.eks. halv pris. Bestilling og salg – centralt via hjemmesiden. Indsendelse af ”kuponer” - fra Midttrafik annoncer.
Midttrafik kan iværksætte initiativer hvor: Nye ruteinitiativer. Væsentlige køreplanændringer. Anden ændring i service- og kvalitet på en rute. Stagnerende rute/ruter i tilbagegang. Geografiske relationer hvor markedsandelen er lille. Privatbaner. Sælge ledig kapacitet.
Primært: Mellemlange og lidt længere rejser ( + regionale ruter) ( - bybusrejser) Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog.
Forsøget skal medvirke til at Midttrafik bliver: Mere markedsorienteret. Dynamisk orienteret. Fokus på ruter/områder, der trænger til et løft. Fokus områder med mulighed for større markedsandele.
Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produktet - pjecer, annoncer og hjemmeside. Information til busselskaber. Bestillingssystem til hjemmesiden. Etablering af kundedatabase. Software til udskrivning af kort eller fortrykte kort. Markedsføringskampagne - viser, hængeskilte, plakater og Internet. Kortudstedelse. Effektundersøgelser. Provenuberegninger. Evaluering af forsøget.
Weekend tilbud: Dagsbillet Ubegrænset kørsel (24 timer) - op til 5 personer Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik aftale med DSB og Arriva Tog. Pris: 145,- kr. voksen 100,- kr. pensionist/børn.
Weekend tilbud: Kunder med periodekort kan gratis medtage en ekstra person Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog. Ingen systemmæssige eller administrative ændringer
Forventede resultater: Større salg af dagbilletter. Begrænset indtægtstabet ved dagbillet Vist indtægtstab ved periodekortordningen hvor der er hyppig anvendelse af periodekort i weekenden = f.eks. i de større byer. Midttrafik opnår markedsføringsværdi gennem de to ordninger. Flere nye kunder til at anvende bussystemet for første gang. Midttrafiks opnå større image som et kundevendt foretagende.
Hvad skal forberedes : Beskrivelse af produktet i form af pjecer og på hjemmeside. Information af busselskaber Markedsføringskampagne : lokalaviser, hængeskilte, plakater og Internet Effektundersøgelser Evaluering af forsøget