Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
information og problemstillinger
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Del 1 (ca – 20.00)  Nye produkter  Bestilling i dag -10% Pause – kaffe – Bestilling Del 2 (ca. kl – 21.20)  Top-salgs-produkter ved LR.
Bestilling af IT udstyr og software fra Digitaliseringsstyrelsen. Har du prøvet at bestille i dag?
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
Strategiplanen er fundament og retning.
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Forretningsmodel.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
Marlene og Nichlas.  Reklameformer  Sales promotion  Salgsarbejdet.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
- Liv Andersen, Line Stiller, Maria Borup & Anja Winther
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Reklame & Markedsføring
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Business to Business På den JYSKe måde…...
SALG I CENTRUM - Et pilotprojekt i samarbejde mellem Silkeborg Iværksættercenter og Væksthus Midtjylland Målgruppe: IV / SMV 0-5 år, max.10 medarbejdere.
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING A – Schønberg
Trafikselskabet og kommunen ● Økonomi ● Samarbejde ● Organisation og administration.
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Marketingportal og en masse andet godt…. 9 gode grunde! Og lidt mere… Centralt indkøb - lokalt 3. Jeres eget design 4. Simpelt 5. Central.
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
En mand og hans cykel Jensine Adler & Eddie Andersen.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Pendlerbus Silkeborg – Århus N Pendlerbus Silkeborg – Århus N Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference Odense, 15. juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Pendlerrute Silkeborg – Århus N Formål: Målgruppe: Pendlere, At gøre rejsen mere attraktiv for pendlere, ved målbevidst køreplanlægning derefter Opgradering.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
1 Silkeborg Trafikterminal Konference den 11. januar 2012 Trafikmedarbejder Karen Dalsgaard Ingeniør Bente Rands Mortensen.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Anden lovgivning afsætning.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
markedsføringsplaner
Fakta og muligheder….
Udarbejdet af Stine H, Simone L, Daniel P og Daniel H
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Introduktion til selvbetjening for
Automatic Delivery Rewards
Vintermodeller og servicekontrakter
Grønlandsvejens Antenneforening eller Tre-For/Profiber
(Firmanavn) marketingplan
Trafikale og miljømæssige effekter
Best practice i sociale medier
Under udbudsgrænserne
Udvikling Kollektiv trafik i Viborg Kommune
Kollektiv trafik - frem i lyset
Fakta om Spar Bonde Spar Bonde blev stiftet i 2001 af en række landmænd, der så behovet for en indkøbsklub. Spar Bonde drives af SLF, LMO, SAGRO og Centrovice.
Præsentationens transcript:

Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere kunder Gøre ”strøgkunder” til faste kunder. Midttrafiks organisation agere mere markedsmæssigt. Supplement til eksisterende takstpolitik

Partoutkort til årige =rabat på billetter Månedens tilbud på periodekort Weekend tilbud

Aldersgruppen år. Anskaffe et ”partoutkort”. Købe billetter til rabatpris. Formålet at få aldersgruppen til at blive længere som brugere i kollektiv trafik når de ikke er omfattet af uddannelseskort el. SU-kort.

Udvalgte ruter el. områder Begrænset periode fx 1-3 mdr. Rabat på periodekort fx 50%. Medvirke til at Midttrafik bliver mere markedsorienteret. Midttrafik orienterer sig mod ruter/områder - der evt. trænger til et løft. Midttrafik fokuserer på ruter/områder hvor der er muligheder for større markedsandele. Tilbud på billige periodekort.

A) Fem personer rejse på èn dagbillet. B) Periodekortkunder kan gratis medtage en ledsager. Weekendrejser.

Baggrund: 2009 passagernedgang og omsætningsfald Fokus på harmonisering af takster. Fokus på harmonisering af billettyper. Ønsker at kunne tilbyde nye takstinitiativer

Midttrafiks 4 takstområder Silkeborg Århus Randers Ebeltoft

Udfordringer : Zonestørrelser

Udfordringer : Billettyper og udstyr

Unge mellem købe et personligt ”partoutkort” Ubegrænset adgang til køb af billige billetter Mellemlange rejser > 4 zoner Fastsætte pris for ”partoutkortet” Fastsætte rabatpris for billetter Begrænsninger i billetteringsudstyr = børnetakster Parallel til : Wildcard og Wundercard Midttrafik skal lave aftaler med DSB og Arriva Tog Midttrafik ”partoutkort” = rabat på billetter:

Strategi : Salgssteder eller Netbestilling Central administration = Midttrafik hjemmeside Fremstå som et markant produkt med ungdomsprofil. Knytte evt. fordelsprogrammer til kortet Introduktion = massiv markedsføring.

Forventede resultater: ungdomskort for perioden. Kort sigt = mersalg af billetter. Midttrafik opnår en højere kendskabsgrad for aldersgruppen. Midttrafik kan kommunikere direkte med kort-indehaverne. Kampagnen skal have en generel effekt på Midttrafiks image.

Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produkt, pjecer, annoncer mm. Aftaler med DSB og Arriva. Bestillingssystem Midttrafik hjemmeside og etablering af kundedatabase Trykning plastkort/stamkort m.m. Markedsføringskampagne (aviser, blade, Internet) Evt. aftaler i forbindelse med fordelsprogram Administration af ordningen Effektundersøgelser Provenuberegninger Evaluering af forsøget

Månedens tilbud på periodekort Midttrafik udpeger rute/ruter Midttrafik vælger geografiske områder Tilbud periodekort for eks. 1-3 mdr. = f.eks. halv pris. Bestilling og salg – centralt via hjemmesiden. Indsendelse af ”kuponer” - fra Midttrafik annoncer.

Midttrafik kan iværksætte initiativer hvor: Nye ruteinitiativer. Væsentlige køreplanændringer. Anden ændring i service- og kvalitet på en rute. Stagnerende rute/ruter i tilbagegang. Geografiske relationer hvor markedsandelen er lille. Privatbaner. Sælge ledig kapacitet.

Primært: Mellemlange og lidt længere rejser ( + regionale ruter) ( - bybusrejser) Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog.

Forsøget skal medvirke til at Midttrafik bliver: Mere markedsorienteret. Dynamisk orienteret. Fokus på ruter/områder, der trænger til et løft. Fokus områder med mulighed for større markedsandele.

Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produktet - pjecer, annoncer og hjemmeside. Information til busselskaber. Bestillingssystem til hjemmesiden. Etablering af kundedatabase. Software til udskrivning af kort eller fortrykte kort. Markedsføringskampagne - viser, hængeskilte, plakater og Internet. Kortudstedelse. Effektundersøgelser. Provenuberegninger. Evaluering af forsøget.

Weekend tilbud: Dagsbillet Ubegrænset kørsel (24 timer) - op til 5 personer Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik aftale med DSB og Arriva Tog. Pris: 145,- kr. voksen 100,- kr. pensionist/børn.

Weekend tilbud: Kunder med periodekort kan gratis medtage en ekstra person Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog. Ingen systemmæssige eller administrative ændringer

Forventede resultater: Større salg af dagbilletter. Begrænset indtægtstabet ved dagbillet Vist indtægtstab ved periodekortordningen hvor der er hyppig anvendelse af periodekort i weekenden = f.eks. i de større byer. Midttrafik opnår markedsføringsværdi gennem de to ordninger. Flere nye kunder til at anvende bussystemet for første gang. Midttrafiks opnå større image som et kundevendt foretagende.

Hvad skal forberedes : Beskrivelse af produktet i form af pjecer og på hjemmeside. Information af busselskaber Markedsføringskampagne : lokalaviser, hængeskilte, plakater og Internet Effektundersøgelser Evaluering af forsøget