Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
De sidste undervisningstimer
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
Refleksion over sidste gang !
Mindre grimt, tak.
Å.
Anerkendende APV.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Men hvad med motivationen?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
handel, event og mediegrafik
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Mit passionerede projekt
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Godmorgen - og velkommen til alle de nye

Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog hen meget har vi nået kurset er en stor succes Mon vi får en lun buffet det må tiden vise nu når vi må spise

Melodi: I en kælder sort som kul Hygge os det skal vi jo vi skal være sammen til i morgen klokken to skal vi danne rammen om et fællesskab så stort vi går ind ad skovens port Masser kvaliteter ja i flere meter. Vers 2 Kulhuse-sangen

Melodi: I en kælder sort som kul Pauser får vi mange af og kan også slappe Energi vi har i dag derfra kan vi tappe man kan gå en lille tur eller ta’ en lille lur Vi skal bare hygge os en smule rykke. Vers 3 Kulhuse-sangen

Dagens arbejde Vi skal høre et spændende oplæg om recovery-stjernen Derefter skal vi arbejde i mindre grupper med stjernen Alle grupper har en tovholder – som nu vil sige goddag til jer

Velkommen til Mogens Seider

Recovery-stjernen Er udviklet af brugere i England Støtter brugere i at få overblik se fremskridt Fælles sprog mellem brugere og medarbejdere Ser fremad Giver socialpsykiatrien mulighed for at se om vi lykkes

Hvorfor har vi brug for et værktøj som recovery-stjernen? Det er sjovt at bruge! Det er et godt værktøj til en god dialog Det er en god metode til at få ”set sit liv efter i sømmene” – til finde de gode udviklingsmuligheder Man kommer hele vejen rundt Recovery-stjernen kan supplere – og måske helt erstatte – vores handleplaner og pædagogiske planer

For at det skal blive godt skal vi for det første… Nu vise jer stjernen Alle skal have mulighed for lære mere om det Medarbejderne er ikke undervist – men åbne Vi vil prøve arbejde med den. Forhåbentlig få nogle gode samtaler ud fra stjernen

For at det skal blive godt skal vi for det andet… Give os tid til processen. Have fælles undervisning i 2011 Skabe netværk med borgere, der kan støtte hinanden.

Mit håb for eftermiddagens arbejde at vi får nogle hyggelige timer at vi vil blive lidt klogere på hvor vores egen recovery-stjerne skal føre os hen at vi i ledelsen får nogle gode konstruktive forslag fra jer alle til, hvordan vi skal arbejde videre med recovery-stjernen

Ordet til Nina & Helle

Recoverysstjernen kan hjælpe dig med: At skabe et overblik over alle dine livsområder og hjælpe dig med at vælge, hvad du gerne selv vil i gang med at forandre og hvad du er tilfreds med lige nu. Dette overblik er et billede af, hvor du i øjeblikket er på din recoveryrejse.

Forandringer og recovery Når vi kommer os sker der ofte forandringer i områder af vores liv sådan, at vi bliver mere tilfredse. Det er ikke altid nemt for os at skabe forandringer, selvom vi gerne vil. Det kan være en hjælp for os at forstå, hvordan forandringer sker. I recovery – stjernens værktøj beskrives forandringer ved hjælp af forandringstrappen.

Forandringstrappen Vi er forskellige, vores livsomstændigheder er forskellige – mens mønstrene i forandringer ofte er ens. Det kan være en bevægelse fra ikke at se, der er brug for forandring, til at acceptere hjælp, og til selv at handle i forhold til at skabe forandringer. At se denne forandring i faser kan være en hjælp i recovery

Forandringstrappen Fastlåst. Jeg passer ikke på mig selv 1 Passer ikke på mig selv. Indser ind imellem, at jeg har det dårligt fysisk 2 2. Jeg har ikke altid været i så dårlig fysisk form – ønsker hjælp 3 Accepterer hjælp til at blive mere sund og få en bedre fysik 4 Ønsker at tage ansvar og passe bedre på mig selv og mit helbred 5 Jeg gør ting anderledes fordi jeg ønsker at være mere sund 6 Lærer hvad der føles sundt og gør mig godt 7 Lærer at opbygge en sund levevis og livsstil 8 Jeg arbejder stadig med at opbygge sund livsstil 9 Føler mig godt tilpas og sund og ved hvordan jeg skal forblive det. 10 Fastlåst Acceptere hjælp Tro og håb Læring selvtillid

Forandringstrappen kan hjælpe dig med: At se hvor du befinder dig i det enkelte livsområde, og se hvor du gerne vil hen. At følge med i de ændringer der sker, og se hvad det er der hjælper dig.

Føler mig fastlåst Er træt af mit liv Lad mig være intet samarbejde Vil ikke diskutere første tegn på at der kunne være nye muligheder 1 2 Begynder at turde Begynder at gøre tro på det kan være ting anderledes. anderledes. Begyn- Giver op – og der at tage nedture. Behov del i og ikke bare for støtte og følge andres planer opmuntring Lærer mere om hvad der hjælper – overkommer tilbageskridt med støtte 7 Motivation og styrke – fornemmelse for hvad der hjælper 10 Har ingen problemer. Jeg klarer mig uden hjælp. Ved hvornår og hvordan jeg får hjælp 9 Klarer for det meste forandringer uden hjælp –men det er hjælpsomt med opfølgning Recovery-faser 4 Accepterer hjælp stabilt – tager ikke føring men venter. Er kritisk ved tilbagefald 3 Utilfredshed er stærk. Ønsker ændringer – men tager ikke stabilt i mod hjælp Fastlåst Acceptere hjælp Tro og håb Læring Selvtillid

Prioriteret område: Aktuel scoring: Mål til næste stjerne opfyldelse: Handlinger: Af hvem? Hvornår?

Ønskelige scoring: Hvad, hvis/når det bliver svært? Hvordan vil du helst støttes igennem den periode? Hvornår skal vi snakke om din Recovery – stjerne igen?

Hvor skal grupperne være? Mettes grupper går i teatersalen Arkis grupper går i teatersalen Karens grupper går i dagligstuen Tones grupper går i opholdsrummet mellem sovesalene Pernilles grupper bliver i spisesalen Nina T.s grupper bliver i spisesalen