Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Videregående pc-vejledning
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
Metode i AT Religion.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Skriftlige opgave kom IT
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Eksamens navn Dit navn. Oversigt  Spørgsmål nummer 1 Spørgsmål nummer 1  Spørgsmål nummer 2 Spørgsmål nummer 2  Spørgsmål nummer 3 Spørgsmål nummer.
Synopsis VIP3/2012.
Metode: Det gode projekt
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Formalia ved opgaveskrivning
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Synopsis VIP13 HH3.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Studie rapport opbygning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Marts A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8 Bund: 0,8*2 = 1,6 cm Højre: 0,8*3 = 2,4 cm Top: 0,8*4 = 3,2 cm Venstre: 0,8*5.
Synopsis.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Layout og fremlæggelse
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Vejledning i opbygning og skrivning af rapporter ved DTU Systembiologi
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
Videnskabeligt projekt
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
Værktøjslinier ved Kaj Kristensen
SRO 2018 hHx.
A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon Rapportskrivning 1 Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon

Hvorfor skrive rapporter? I det ’virkelige liv’: For at videregive information I undervisningssammenhæng: For at formidle viden For at blive evalueret

Rapportens opbygning Omslag Titelblad Resumé (kan udelades) Indholdsfortegnelse Forord (kan udelades) Indledning Hoveddel (analyse og diskussion) Konklusion Efterskrift (kan udelades)

Rapportens omslag Fungerer som beskyttelse for rapporten - spiralryg, hjørneclips, limet ryg, plastic omslag Giver førstehåndsindtryk (derfor INGEN uvedkommende billeder el. lign.) Skal indeholde: - Forfatterens navn - Rapportens titel

Titelblad Funktion: skal samle alle data til identifikation af rapporten, dvs. de formelle oplysninger gør sidehoved overflødigt (i engelsk) Viser: Forfatterens navn Rapportens titel (og evt. undertitel) Opgavetitel Fagområde Placering i uddannelsesforløbet Uddannelsesinstitutionens navn Underviserens navn Dato for aflevering

Resumé Funktion At give læseren et kort overblik over rapportens indhold Bemærkninger Kan være på et andet sprog end det sprog rapporten er skrevet på Ikke nødvendigt i MPRJ2

Indholdsfortegnelse Funktion: At give læseren en klar oversigt over rapportens disposition At være nøgle til de enkelte afsnit (sidenummerering) En god indholdsfortegnelse: Afspejler rapportens indhold og fremgangsmåde Kommer logisk fra pkt. 1 til pkt. 2 osv. Viser vægtningen af indholdselementerne (over/under-afsnit) Har præcise og sigende overskrifter Viser liste over bilag

Forord Funktion Indeholder oplysninger, som ikke hører hjemme i rapporten, f.eks. forfatterens tak til personer eller organisationer eller oplysninger af læsemæssig karakter. Bemærk Skrives med omtanke! Ikke nødvendigt i MPRJ2

Indledning Formål: at informere om, hvad du vil gøre, hvorfor du vil gøre det og hvordan. Opbygning: Kort præsentation af emnet Formålet med rapporten Problemformulering Overblik over rapportens opbygning (først, dernæst ...o.sv.) Evt. begrebsdefinitioner Afgrænsning (jeg vil ikke belyse ...) Evt. synsvinkel/metode Evt. aktualitet Bemærk: I MPRJ2: Ca. 1 side

Hoveddel Husk Logisk opbygning (pædagogisk eksempel: hus)- tænk på progressionen i din rapport Hvert afsnit skal udgøre en helhed - forklar først kort, hvad du vil gøre i afsnittet/hvilket formål afsnittet tjener i forhold til dit udgangspunkt OG afslut hvert afsnit med en kort opsummering af afsnittets hovedpointer Hvert afsnit og underafsnit markeres med et nummer + overskrift (helst i fed skrifttype), f.eks. 2. --- , 2.1----, 2.2 ---- I MPRJ2: Ca. 3 afsnit (med underafsnit) - eller mere

Konklusion Skal indeholde En vurdering/opsummering af rapportens resultater i forhold til de opstillede mål HUSK Konklusionen må ikke bruges til at fortælle noget nyt Indledning og konklusion skal danne en enhed, der forklarer hvad, der behandles, og hvad der kom ud af det

Efterskrift Kan indeholde en vurdering af, hvad du selv har fået ud af at arbejde med opgaven Ikke nødvendigt i MPRJ2

Litteraturliste Funktion Oversigt over kilder, der er brugt i rapporten (bøger, artikler, internet sites o.s.v.) Opbygning Alfabetisk efter forfatters efternavn Forfatter, Titel eller ”Titel” (Udgave). Udgivelsessted: Forlag, udgivelsesår. (+ ISBN-nr.) Eksempel: Haarup, Inger Møller. En Engelsklærers Bekendelser. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2006. ISBN: 22222222222.

Litteraturhenvisninger i teksten ’Ships are large, complex vehicles which must be self-sustaining in their environment for long periods with a high degree of reliability’ (Taylor, p. 1). Taylor, in his remarkably clever book Introduction to Marine Engineering (2003), remarks that ’[s]hips are large, complex ...’ (p.1). Several experts on the subject have noticed that ships are quite large and also rather sophisticated vehicles (Taylor, p. 1,Jansson, p. 272-3, Anderson p. 42). NB: Henvisning til website evt. i fodnote http://encyclopediabrittanica/machines/watertubeboilers/function etc.

Rapportens layout Sideopsætning Margener (til 2400 anslag pr. side): Venstre 3 cm Højre 2,5 cm Øverst og nederst 2 cm (dvs. intet sidehoved) Linieafstand 1,5 Skrifttype/størrelse Times New Roman - 12 pkt. Justering af linier Lige (ikke mod venstre)