ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Advertisements

I dag er temaet Visualisering
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Sportsmedicinsk forberedelse af en toppræstation Læge Morten Storgaard Team Danmark.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen. Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
Hvad får man ud af at deltage i et talentforløb? Oplæg v. fuldmægtig Jeppe Winkel Pedersen Integrationsministeriets departement den 10. oktober 2008.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Ungdommens Folkemøde
THE MENTORING JOURNEY.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Verdens bedste badminton-forældre – og lidt psykologisk teori på dette
Relationer på arbejdet.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Modul 1 Rød løber (C).
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Lektion 5 Afslutningsmødet
Inspiration spørgsmål og Billeder
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Folkeskolereform Frederikssund
Kært barn har mange navne
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Velkommen til DGI Miniton
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Velkommen til DGI Miniton
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Ledelse i synet af de unge
Knallertens udstyr.
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Interne survey som ledelsesværktøj
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
Danmarks Vejlederforening
Hvad er meningen med dit liv?
Future Vejle inspiration
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Personaletræf Brogården 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 2 Planen for oplægget From ‘getting there’ to ‘being there’ De klassiske ‘tankefejl’ State of psychological readiness (SPR) Hvad kan du som træner gøre?

‘Getting there’ Kritisk Langsigtet mål Kompleksitet/abstrakt Nye ting Spørgsmål For-, nu- & fremtid At lære Analytisk Kvantitet ‘Being there’ ‘Cheerleader’ Kortsigtet mål Simpelt/konkret Det jeg kan Svar Nutid At eksamineres Aktionsorienteret Kvalitet Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 3

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 4 De klassiske ‘tankefejl’ Løgnen – ‘mesterskabet er som andre stævner’ At være perfekt vs. Den perfekte præstation Konsekvenserne…!

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 6 Den generelle mentale forberedelse Den sportsspecifikke viden Viljen Motivation Mental færdighedstræning

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 7 Den specifikke ‘langsigtet’ forberedelse Information – praktik, mentale krav Vurdering – hvad er det jeg kan? Målsætning – Resultat, præstation, proces; Indre vs. ydre Motivation – ”What’s in it for me?” Simulation – Modeltræning, visualisering Uforudsethed – Plan B, håndtering af udfordringer Mental træning – race/game plan, indre dialog, selvtillid Friskheds rutine – recovery, ‘opvarmning’

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 8 Den specifikke kortsigtet forberedelse Kontrol og justering Koncentration – mindlessness Finde det bedste startøjeblik YOUR FOCUS DETERMINES YOUR REALITY

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 9 Hvad kan du som træner gøre? De sidste minutter What makes or breaks you?

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 10 De sidste minutter… Ha en plan for de sidste minutter Vær skarp på hvilken adfærd du ønsker at se hos udøvere Gør hvad du normalt gør Individualiser Højne den positive energi Forbered dig på det værste (forvent det bedste) Forbered spørgsmål – ikke taler Sig ikke ‘Ikke’ Gem de små ting væk Husk følelsernes rolle for præstationen

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 11 What makes or breaks you? Kendskabet til dig Hvad er ‘træner ekspertise’? Stress personlighed Stress termometer Spændingsregulering Strategier til stress management Afskærmningen Kontrol af impulser Kendskabet til udøverne Ha’ øje for følelser Udvikl gode spørgsmål Skab tillid Kend forskellen ml ‘god stilhed’ og ‘dårlig stilhed’

Bedst når det gælder / 18. september september 2016 VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / guidelines til mental træning Mental træningen kan ikke erstatte fysisk træning og talent Fysisk træning eller evne er ikke nok til at lykkes stabilt Du vinder måske ikke en medalje på en stærk psyke men du kan tabe den Trænere ved ofte ikke hvad deres udøvere tænker Tanker påvirker adfærd. Stabile tanker–stabile præstationer Trænere ser forskelligt på at rette en teknisk vs mental fejl Trænerne skal involveres i den mentale trænings proces Nogle gange er det ok at tvinge udøvere til at mental træne Mentale færdigheder skal som andre færdigheder evalueres Trænere skal tænke over egne mentale færdigheder

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED! TID TIL SPØRGSMÅL…