Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Og hvordan man håndterer den.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Temadag Funktionelle lidelser.
Velkommen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Præstationsangst!.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
På vej mod et godt ungdomsliv
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Børn og angst Angst hos børn – Hvordan kan det forstås og hvordan kan vi voksne støtte og hjælpe i hverdagen.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
…………Skal blive så dygtige som de kan
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
At motivere til forandring
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Velkommen til Atroseskolen
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder

Hvad er angst? Angsten har mange navne – sorg, bekymring, skælven, ængstelse, skræk, frygt, medfølelse, generthed, ængstelighed, nervøsitet, forsigtighed……. Noget er FARLIGT – noget DÅRLIGT VIL SKE Der er en overfokusering på mulige trusler Tvetydige situationer tolkes som truende, overestimering af reel fare i omverden Nedsat tro på egen kompetence og evner til at kunne mestre situationen Mere påvirkede af følelser, sværere ved at acceptere og regulere følelser (vælger ofte regulering her og nu på bekostning af effekt over tid.

Angst er hvermandseje Angst er en livsnødvendig følelse – den sikrer vores overlevelse (evolutionært / biologisk) ved at aktivere kamp / flugt reaktioner. Angst er en normal følelse – den får os til at tænke over hvordan vi lever vores liv (eksistentielt) Angst er en positiv følelse, når den bidrager til at vi skærper vores opmærksomhed og ydeevne – angsten motiverer os til at gøre vores bedste.

AlderPrimær kilde til frygtAngstens udtryk 0-6 mdr.Intens motorisk stimulering Høje lyde Miste kropslig støtte 6-12 mdr.Fremmede Seperation 2-4 årFantasi figurer Mørke Tyveknægte Separationsangst Selektiv mutisme 5-7 årNaturkatastrofer Dyr At komme til skade (selv / forældre) Specifik fobi Separations angst 8-11 årPræstation Krminalitet Generaliseret angst Tidligere angst årAfvisning fra jævnaldrendeSocial fobi Panikangst Generaliseret angst

Hvornår bliver angst et problem? Når vores angst ikke er hensigtsmæssig – når vi får aktiveret kamp/ flugt reaktioner i situationer hvor den ikke er passende Når angsten har en indgribende og begrænsende betydning i hverdagen Når angsten opleves lettere, oftere og mere intenst end hos andre børn. Børnene der oplever angsten er altså ikke anderledes eller skøre Angst nedsætter læring Nedsat social funktion

Angstens tre delelementer Angsten består af tre delelementer – en fysisk, kognitiv og adfærdsmæssig komponent. Altså vores tanker, følelser og handlinger hænger sammen når vi oplever angst.

Angstens tre delelementer Hunden er sød Glæde / behag Gå hen til den / kæle for den

ANGSTENS TRE DELELEMENTER Åhh nej en hund. Måske vil den bide mig Uro / ubehag Undviger hunden / løber sin vej

Hos børn med angst arbejder man med det kognitive niveau og adfærdsniveauet - vi skal lære børnene at tænke på en anden måde (mere realistisk) - vi skal arbejde med deres adfærd (eks. gennem eksponering eller begrænsning af bekymring). Derved kan vi bryde de selvforstærkende negative cirkler som angsten skaber.

Adfærd hos børn med angst Undgåelsesadfærd – barnet vil gøre alt for at undgå at være i nærheden af det der gør det bange Sikkerhedsadfærd - sværere at identificere. Betyder ofte at børnene får lov til at bestemme alt for meget. Flugt / kamp reaktioner – fysiologiske symptomer (mavepine, hovedpine), vrede, irritation, klyngende adfærd, skolefravær, opkast, kontrollerende adfærd mm.

Adfærd hos forældre til børn med angst Understøtter undgåelsesadfærd (ex. skærmning) Understøtter sikkerhedsadfærd (ex. mobiltlf., sidde på værelset) Tendens til overinvolvering – kan have svært ved at lade barnet klare ting på egen hånd Ser måske deres barn som mere sårbart end andre børn

Adfærd hos lærere og pædagoger til børn med angst Understøtter undgåelsesadfærd (ex. skærmning, ringe efter forældre) Understøtter sikkerhedsadfærd (ex. særregler – eks. sidde ved siden af læreren, holde i hånd) Irritation overfor barnet Irritation overfor forældre Presser på

Hvorfor fokus på forældre adfærd? Der er en medlæring! Barnet får en oplevelse af - at det er nødvendigt at blive beskyttet - at der er en reel grund til at være bange - at det ikke er i stand til at klare sig selv

Årsager til angst Genetisk (forklarer % af al angst) Modelindlæring? (andre menneskers reaktion) Traumatiske oplevelser?

Cool kids programmet Manualbaseret angsthåndteringsprogram Baseret på kognitiv terapi Forældre og barn deltager sammen 10 mødegange

Redskaber i arbejdet med angsthåndtering 1.Detektivtænkning / realistisk tænkning 2.Problemløsning 3.Teknikker til at bryde negative mønstre (eks. beroligelse, selvkontrol hos forældre, mærke konsekvens af egen adfærd) 4.At skelne mellem ængstelig adfærd og trodsig adfærd (undgåelse til hver en tid eller nu og her) 5.Eksponering / trappestiger 6.Fokus på at træne sociale færdigheder og selvsikker adfærd

1. eksempel på et redskab som børnene lærer i cool kids programmet: detektivtænkning

Tanker, følelser og handlinger Vores følelser er et produkt / et direkte resultat af vores tanker. Når vores tanker ændrer sig ændrer vores følelser sig også Mange tanker er automatiske og dybt indlejrede i os – det kræver hårdt arbejde og øvelse at blive bevidst om hvad det egentligt er vi tænker og som ligger bag vores følelser. Når vi er stressede, kede af det mm. kommer vi lettere til at lave ”tankefejl” / gå i en ”tankefælde”

Tankefejl 1) Overvurdere sandsynligheden for at noget ubehageligt vil ske (ulykker eller lign.) 2) Overvurdere omfanget af konsekvenserne, hvis det ubehagelige skulle ske (katastrofer)

Realistisk tænkning Ideen er at erstatte de typiske tankefejl med realistisk tænkning Tanker er noget vi kan rokke ved Tanker er noget vi ikke bare skal tage for givet

Hvordan man finder tankefejl og arbejder med realistisk tænkning Handler om at stille spørgsmål som gør at vi får øje på tanken der ligger bag ved og udløser vores følelse / bekymring og stille spørgsmål som udfordrer tanken og hjælper med at finde mere realistiske alternativer

Fang tankerne.. Opdage at der ligger en tanke bag følelsen af bekymring /ubehag Hvad får mig til at føle sådan? Hvorfor er jeg bekymret? Hvad tror jeg der vil ske? Hvad er der ved netop denne situation som bekymrer mig?

Udfordre tankerne Led efter beviser for tanken og vurder disse beviser Hvorfor mener jeg at… Er det sket før… Har jeg oplevet at det er sket for andre.. Er der noget i situationen der kunne pege i en anden retning.. Kunne der være andre grunde.. Hvad er det værste der kunne ske? Kunne der også ske noget andet? Hvilken alternativ tanke kunne du også have lige nu?

Børnenes detektivtænkning 1.Beskriv situationen eller aktivitet som vækker bekymring 2.Identificer tanken bag følelsen 3.Led efter beviser / modbeviser 4.Alternativer – hvad kunne der ske i stedet for? 5.Find frem til en realistisk tanke

Eksempler Manden kommer ikke hjem til tiden.. Sidde i en bilkø på vej til arbejde…

2. eksempel på et redskab som børnene lærer i cool kids programmet

Problemløsning 1) Opsummér hvad barnet har sagt (sikre at I ved hvad det handler om) 2) Opsummér barnets muligheder: fortsætte med at have det dårligt eller gøre noget for at mindske angsten. 3) Bed barnet om at finde på mulige løsninger til at reducere angsten. Det er vigtigt ikke at overtage handlingen. Brug detektivtænkning som redskab her. 4)Gennemgå hver enkelt ide eller strategi – hvad vil løsningerne / konsekvenserne være hvis I forfølger de forskellige strategier?

5) Hjælp barnet med at vælge den strategi som har størst sandsynlighed for at give et positivt resultat og mindst sandsynlighed for et negativt resultat (vurder nytteværdien på en skala fra 1- 10) 6) Evaluér – hvad var godt, hvad var svært. Hvad lærte jeg?

3. eksempel på en færdighed som børnene opnår i cool kids programmet

Selvsikker adfærd God øjenkontakt God holdning Tydelig stemme Udtrykke sig høfligt Forholde sig roligt Virke selvsikker Opføre sig passende