Fra stress til trivsel Beskæftigelsesregion Midt 28. oktober 2009 v/Jette Vangslev, Rejseholdet Videncenter for arbejdsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Psykisk arbejdsmiljø.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Og hvordan man håndterer den.
Psykoedukation til unge i OPUS
Personlige strategier mod stress
Arbejdspladsudvikling
Forældremøde X årgang.
Stress og ledelse på sygehuset
De fleste mennesker ønsker at passe
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Stress og ledelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Gode Trivselsprocesser
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Arbejdsmiljø OK En ny opgave for SU SU skal medvirke til et godt arbejdsmiljø SU skal med aftalens § 5, stk. 8 arbejde med at forebygge og håndtere.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Børne- og Ungeforvaltningen
Videncenter for Arbejdsmiljø
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
VirksomhedsnetværkCabi
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fra stress til trivsel Beskæftigelsesregion Midt 28. oktober 2009 v/Jette Vangslev, Rejseholdet Videncenter for arbejdsmiljø

Hellig tre konger

3 Videncenter for Arbejdsmiljø Formidlingscenter på det Nationale Forsknings- center for Arbejdsmiljø (NFA). Kerneopgaven er at formidle:  forskningsbaseret viden  god praksis om arbejdsmiljø og  praksisnære værktøjer 

4 Vores produkter  Portalen  Magasinet og Nyhedsbrevet Arbejdsmiljø  Netbutikken Arbejdsmiljøbutikken.dk  Godt Arbejde kampagne i samarbejde med DR og AM Rådet  Tilbyde offentlige arbejdspladser et rejsehold

2 perspektiver  Jer, som sagsbehandlere der skal tage hånd om de sygemeldte  Jer, som medarbejdere på en offentlig arbejdsplads – jeres eget arbejdsmiljø - mit oplæg vil primært være rettet mod det sidste perspektiv

6 Mit indlæg  Fælles forståelse af stressbegrebet  Inspiration og hjælp til selvhjælp  Præsentere relevante værktøjer/metoder  Videndeling/god praksis  Hvad kan man bruge rejseholdet til?

7 Så skal vi i gang! Tal to og to: Hvad kan gøre dig stresset i hverdagen? 5 min.

8 Hvilke stressorer møder vi? Traumatiske begivenheder  At miste et barn  Skilsmisse  Trusler fra klienter Mindre begivenheder  Brække et ben  Et barn flytter hjemmefra Kroniske belastninger  Vedvarende arbejdspres  Mobning på arbejdspladsen  Konfliktfyldt samarbejde  Have en alvorlig sygdom Daglige fortrædeligheder  Konstante afbrydelser  4 sygemeldinger  IT virker ikke – ting er ikke på plads

9 HJERNE STRESSREAKTION CATS modellen COPING IKKE-COPINGBELASTNING LÆRING Erfaringer Trussel Udfordring CATS – the Cognitive Activation Theory of Stress Holger Ursin, Hege R. Eriksen, Department of Biological and Medical Psychology, University of Bergen

10 Hvordan reagerer vi på stress?  Stressreaktionen sætter i gang, når vi føler os truede, fordi: –Virkeligheden ikke passer til den forestilling, vi har inde i hovedet. –Vi ikke forventer, at vi kan håndtere stressorerne, så der kommer noget positivt ud af det.  Det er ikke stressorerne i sig selv, der udløser stressreaktionerne.  Stress er en reaktion, som opstår i relationen mellem personen og omgivelserne.

11 Balance mellem…..  Hvordan man har det (rammer/vilkår) Krav, indflydelse, social støtte, mening, forudsigelighed, belønning,  Hvordan man tar det (coping) vurdering, fortolkning, positive forventninger til at det skal lykkes, evne til at ændre ved stressbelastninger, evnen til at koble fra, holde pauser, evne til at skelne væsentligt fra uvæsentligt, evne til at acceptere det der ikke kan ændres

12 Hvorfor reagerer vi forskelligt? Person A Person B Stressor Genetisk Trussel/udfordring Viden Erfaring Holdninger

13  Kortvarig stress har et formål: Organismen bringes i alarm- beredskab. Vi bliver årvågne og fokuserede.  Langvarig stress er farlig: Organismen er i konstant beredskab. Det slider på hele organismen og kan være helbredstruende.

14 Stresssymptomer Fysiske reaktioner: Hovedpine, ondt i maven, svedeture, hjertebanken, manglende appetit, rysten på hænderne, anspændthed … Psykiske reaktioner: Irritabel, angst, overreagerende, modløs, ulyst, depressiv, koncentrations- og hukommelsesbesvær … Adfærdsmæssige reaktioner: Aggressivitet, søvnløshed, uengageret, nedsat præstationsevne, øget brug af stimulanser, isolerer sig, ubeslutsomhed …

15 Stress rammer individuelt…..  Der er forskel på travlhed og stress  Stress er en tilstand, ikke en sygdom  Den sunde, den onde og den grusomme

16 Omverden Overenskomster Lovgivning Konkurrence- vilkår O rganisation Jobbe- skrivelser Egne politikker Ledelses- form Hvor kommer kravene fra? G ruppe + L edelse (nærmeste) Opgaver og relationer I ndivid

17 Bruger vi tid/mentale ressourcer på noget, vi ikke kan gøre noget ved?

18 Det er vigtigt Lev med det Udvælg det der belaster mest Og gør noget ved det Der kan gøres noget ved det Engang ved lejlighed Det er ikke vigtigt Pyt Der kan ikke gøres noget ved det Prioriteringsskema

19 Hvordan kan vi håndtere kravene på en positiv måde? Hvad kan vi på arbejdspladsen gøre for at vi trives under de givne rammer og vilkår?  Hvad kan fællesskabet gøre?  Hvad kan den enkelte gøre?

20 Stress rammer den enkelte - men skal løses i fællesskabet Den gode arbejdsplads:  Fælles ansvar for problemløsning  Åben og tillidsfuld dialog - også om stress  Skaber rammer der giver følelse af kontrol  Skaber rammer der giver følelsen af forudsigelighed  Social opbakning fra kolleger og ledelse  Giver følelsen af, at tingene går i den rigtige retning

21 Tage ansvar for eget liv!  Træn copingstrategier alene og sammen  Passe godt på fællesskabet på arbejds-pladsen  Fritiden: –Afsætte tid til hvile uden krav –Gøre hvad man vil – have det sjovt –Motion –Få nok søvn

22 Copingstrategier  Planlæg tiden  Prioriter opgaverne  Tag distance og sig pyt  Sig NEJ med god samvittighed  Bed om hjælp  Sæt personlige mål  Brug lysten som drivkraft  Dyrk motion, afspænding og hold pauser Inspiration fra : BAR SOSU. Værktøj 2. Personlige strategier mod stress

23 Copingstrategi  Ignorere alt omkring dig og vend din opmærk- somhed indad!  Luk øjnene og træk vejret dybt ned i maven  Når du puster ud, så læg mærke til din krop  Træk vejret dybt 6 gange Når man har travlt, lytter man ikke til sin krop

24 Hvilken gavn gør pauser?  Korte pauser (5-10 min) bevare opmærksomhed og koncentration  Frokostpause (30 min) pause til spisning og fordøjelse  Aften (4-5 timer) slappe af og være i stand til at sove  Søvn (7 timer) den vigtige restitution  Weekend (to dage) periode til fysisk aktivitet, rekreation og aktiviteter Kilde: Arbejdstidskonference, NFA 2005.

25 Kaffepause vi mødes igen 11.00

26 Speeddating Fortæl om en hændelse som gjorde det til en god arbejdsdag

27 God trivsel…… …..er balance mellem udfordringer og ressourcer …er fysisk og mentalt overskud …opstår i dialogen og kommunikationen …er en vedvarende proces. …er et fælles ansvar og skal ske på alle niveauer

28 God trivsel … ….. kommer ikke af sig selv – der er skal arbejdes…..og det skal designes, ledes og styres

29 Trivsel er at håndtere situationer med mange krav og opgaver  Troen på egen håndtering er central i udviklingen af stress.  Håndtering er karakteriseret ved, at du er bevidst om, at vi har et VALG i alle situationer.

30 Trivsel er fx at håndtere situationer med mange krav og opgaver Tænk på en situation, hvor I/du har set lyst på kravene og ikke ladet jer/dig overmande af negative forventninger til hvilke forfærdelige ting, der kunne ske? 7 min Tale sammen 2 og 2:  Hvad er det I/du tænker i disse situationer, der virker positivt?  Hvad er det I/du konkret gør i disse situationer, der virker positivt?  Noter stikord

31 Håndtering af krav/mange sager 15 min Gruppen ved bordet – komme med bud på:  Gode måder at tænke på for at forblive positiv i situationen med store sagsbunker  Gode måder at handle på for at forblive positiv i situationen med store sagsbunker  Udfylde flipoveren – se flipoverdesign

32 Gode måder at tænke på _____________________________________ Gode måder at handle på

33 Anerkendende toner i Arbejdsmiljøet

34 1. Visioner og ressourcer 2. Personlige strategier mod stress 3. Værdsættende APV 4. Ledelsens arbejde med stress 5. Omgangstone og kollegialitet 6. Personalemøder og arbejdspladskultur 7. Supervision og kollegial feedback 8. Stresspolitik

35  Værdsættende arbejdspladsvurdering  Personalemøde med den gode historie  Anerkendende eftertanke  Klarhed i arbejdet  Værdsættende udviklingssamtaler Anerkendende toner i arbejdsmiljøet - Værdsættende samtale som en vej til bedre psykisk arbejdsmiljø

36 Dialog om det som fungerer og det som bør forbedres Nærmere beskrivelse af forholdene Prioritering i plenum Dialog om handlemuligheder for de højest prioriterede temaer

37 Spilleregler for god dialog  Lyt til hinanden  Spørg ind til hvad de andre siger  Lad alle komme til orde  Afbryd ikke hinanden  Skyd ikke ned  Byg oven på de andres ideer Lille mund og store ører

38 IGLO-modellen er udviklet af Michael Martini Jørgensen, i samarbejde med Michael Munch-Hansen og Karina M. Nielsen. ”Teamledelse med det rette twist” NFA, 2008 Trivsel på flere niveauer - en fælles udfordring og et fælles ansvar Organisation Ledelse Gruppe Individ

39 Fremme af trivsel Indsatser på de fire niveauer (IGLO) Individet:Gruppen: Ledelse:Organisationen:

40 Eksempel: Prioritering af opgaver Individet: Gøre en ting af gangen Ryd op Tag stilling, Grovsorter, smid ud Gruppen: God tone og kollegialitet Fælles spilleregler for samarbejde Tilbyd jeres hjælp Ledelse: Gør det tydeligt hvad formålet med alle arbejdsopgaver er. Den enkelte skal vide, hvad vedkommende bidrager med. Beskriv opgaverne tydeligt. Lyt til dine medarbejderes synspunkter. Sørg for, at de nødvendige ressourcer, for at udføre opgaven, er til stede. Sæt deadline og giv feedback Organisationen: Overskueligt organisationsdiagram med ansvar og kompetence Rettidig information Fleksibel organisation i forhold til omgivelserne

41 Værktøjer

42 Vejen til god praksis Se flere eksempler på vores hjemmeside: Klik på: ”Kom i gang” og ”Se hvad andre gør” Eksemplerne er sorteret efter branche: DaginstitutionerDaginstitutioner | Hospitaler | Kommuner | Skoler ogHospitaler KommunerSkoler og undervisning undervisning | Statslige arbejdspladser | Ældre- ogStatslige arbejdspladser Ældre- og plejeområdet

43

44 ……få besøg af rejseholdet på din arbejdsplads

45 Evaluering – Hvad tænker I? Dokumentations pjat Ingen bruger det til noget alligevel! Hvorfor skal jeg spilde min tid med det? Dejligt at få indflydelse….. Godt grundlag for at foretage ændringer Det tager kun 5 min