TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Fra inkontinensproblem til bevilling
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Offentligt-Privat-Samarbejde
Faldforebyggelsesprojekt
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Forretningsmodel.
Den Danske Kvalitetsmodel
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
BEHOV FOR EN NY ORGANISATION
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Udlicitering af grøn drift
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Miljøledelsesbog 0. Miljøpolitik Bedømmelse af væsentlige miljøforhold
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Sårpleje i Aalborg kommune
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER BORGERORGANISATIONTEKNOLOGIØKONOMI MålgruppePersonaleFunktionImplementering Behov Ønsker Motivation Funktionsevne.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Trafikselskabet og kommunen ● Økonomi ● Samarbejde ● Organisation og administration.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
GPS til demente borgere
Ældrepuljen blev til Lone Bredal Jessen, proceskoordinator
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Citat dias Rød Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ – Du kan.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Får vi Bæredygtige hospitaler? Lars Kaalund/Orbicon Bæredygtighedskoordinator Nyt Hospital Herlev.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Forvaltningsspecifikke effektiviseringer 2016 Borgere i eget hjem (13.130)Besparelse 2016 Skærmbesøg0 Vaskeservietter2.800 Nyt udbud af tøjvask for hjemmeboende8.000.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Foreløbig Implementeringsplan
Workshop 7. velfærdsteknologi
Sammenhæng i hjerterehabilitering
SUF - gevinstrealisering
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Kontraktstyring i et indkøbsfællesskab
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Virksomhedssamarbejde
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Rehabilitering og hjemmehjælp
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet

Odense Kommune Sandy L. Lützen – Udbudskonsulent i Borgerteamet Vildana Zubcevic – Contract Manager Borgerteamet HVEM ER VI

1.Baggrunden og udfordringerne ifm. udbuddet 2.Udbud og totaløkonomi i udbud 3.Gevinstrealisering 4.Nyt fokusområde TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD

Baggrunden for opstart af projektet : Konkurrenceudsættelse af området Øget effektivisering og besparelser Optimering af arbejdsrutiner og frigørelse af ressourcer BAGGRUNDEN

Lækager Medfører ekstra omkostninger til løntimer, ekstra skift, øget brug af bleer, vask af sengetøj og tøj. Affaldsmængde Odense kommunes miljøpolitik indeholder tiltag, hvor der arbejdes med nedbringelse af affaldsmængden i den enkelte institution. Stor forbrug af affald, medfører mere CO2-udslip for Odense kommune. UDFORDRINGER

Manglende fokus på området Uddannelse af personale i hvilke bleer der er de rigtige til de pågældende borgere og det faglige løft for personalet Uddannelse af borgere til at kunne skifte sig selv bedre arbejdsmiljø, færre lønomkostninger og mindre ressourcespil. UDFORDRINGER

Fokus på totaløkonomi Omkostninger, der er forbundet med et bleskift - skiftefrekvens, lækager, vasketøj. Fokus på ovenstående - mindre ressourceforbrug og tid på skiftning og vask ved lækager. Konkret - ved gennemførelse af et kvantitativ test, hvor plejepersonalet kunne registrere, hvor mange bleskift, der har fundet sted, hvor mange lækager og tiden brugt derpå. UDBUD

Fokus på kvalitet Bleerne skal have en god kvalitet, så borgerne ikke føler ubehag ( mindre behov for hudpleje) Billigere bleer af dårligere kvalitet, medfører et større forbrug, flere lækager og dermed også et øget ressourceforbrug. UDBUD

Fokus på miljø Fokus på arbejdsmiljø - undervisning fokuserer på vælg af produkter ud fra et rehabiliterende udgangspunkt, så man vælger produkter, der fremmer selvhjulpenhed, eller ergonomiske produkter til hjulpne skift, der belaster plejepersonalets arbejdsgang mindst muligt. UDBUD

1.Økonomi (40%) a. Totaløkonomi (75%) Kvantitativ test udføres : Evaluering af skiftefrekvens, lækager, vasketøj og affald. b.Priser (25%) Den konkrete pris på produkterne. 2.Kvalitet, sortimentsbredde og komfort (30%) a.Kvalitativ test på udvalgte plejecentre. TOTALØKONOMI I UDBUDDET

3.Uddannelse/konsulentbistand (5%) a.Brugergruppens vurdering af indhold, omfang og udbytte af tilbudt uddannelse og konsulentbistand. 4.Økonomisk opfølgning (10%) a.Brugergruppens vurdering af indhold, omfang og udbytte af tilbudt økonomisk opfølgning. 5.Miljø (15%) a.Fokus på reduktion af CO2-udslip - kg vasketøj pr. lækage beregnes. TOTALØKONOMI I UDBUDDET

Kun ét tilbud Modstand i markedet Usikkerhed omkring afprøvningsmetoden Objektivitet Accept af tilbud EVALUERING

Kvantitative gevinster GEVINST REALISERING

ØKONOMISK OPFØLGNING

Interne omorganiseringer og mindre fokus på området Fokus på andre aspekter i inkontinensplejen Rehabiliterende tilgang Genvurdering af bevillinger ANDRE FORHOLD SOM PÅVIRKER ØKONOMIEN

REHABILITERENDE TILGANG

Kvalitative Forbrugsstyring – bevillingssystem til daglig administration, årsrapporter/forbrugslister og 3 årlige møder med hver distrikt Løbende uddannelse og kompetenceudvikling – kurser, e-learning, temadage for personalet på de forskellige niveauer i organisationen (kontinenssygeplejersker og plejepersonalet) GEVINSTER

Fokus på den rehabiliterende tilgang og bedre planlægning af plejen Systematisk opfølgning på bevillinger og revurderinger Udvikling af den systematiske træning Øget samarbejde med de praktiserende læger og OUH NYT FOKUS

Den elektroniske udredningsløsning: Understøtte det individuelle fokus tilbyde toiletbesøg, når borgeren har behov borgerne til enhver tid har de rette inkontinens produkter Viden, der sætter personalet i stand til sammen med borgeren, at planlægge de bedste indsatser så borgeren oplever øget livskvalitet. Systematisk opfølgning på bevillinger og revurderinger UDBUD 2015

Den elektroniske udredningsløsning: Mål er at gennemføre udredning på 50% af beboerne på kommunens plejehjem og 20% af borgerne i hjemmeplejen Kvantitative besparelser pr. borger pr. år kr. ( sugeevne reduktion, færre lækager og reduktion i bleskift) Kvalitative gevinster – øget livskvalitet, bedre planlægning af toilettider, bedre produktløsning, bedre skifterutiner UDBUD 2015

Sandy Lykke Lützen Udbudskonsulent Mobil: Vildana Zubcevic Contract Manager Mobil: KONTAKTINFORMATIONER