TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet
Odense Kommune Sandy L. Lützen – Udbudskonsulent i Borgerteamet Vildana Zubcevic – Contract Manager Borgerteamet HVEM ER VI
1.Baggrunden og udfordringerne ifm. udbuddet 2.Udbud og totaløkonomi i udbud 3.Gevinstrealisering 4.Nyt fokusområde TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD
Baggrunden for opstart af projektet : Konkurrenceudsættelse af området Øget effektivisering og besparelser Optimering af arbejdsrutiner og frigørelse af ressourcer BAGGRUNDEN
Lækager Medfører ekstra omkostninger til løntimer, ekstra skift, øget brug af bleer, vask af sengetøj og tøj. Affaldsmængde Odense kommunes miljøpolitik indeholder tiltag, hvor der arbejdes med nedbringelse af affaldsmængden i den enkelte institution. Stor forbrug af affald, medfører mere CO2-udslip for Odense kommune. UDFORDRINGER
Manglende fokus på området Uddannelse af personale i hvilke bleer der er de rigtige til de pågældende borgere og det faglige løft for personalet Uddannelse af borgere til at kunne skifte sig selv bedre arbejdsmiljø, færre lønomkostninger og mindre ressourcespil. UDFORDRINGER
Fokus på totaløkonomi Omkostninger, der er forbundet med et bleskift - skiftefrekvens, lækager, vasketøj. Fokus på ovenstående - mindre ressourceforbrug og tid på skiftning og vask ved lækager. Konkret - ved gennemførelse af et kvantitativ test, hvor plejepersonalet kunne registrere, hvor mange bleskift, der har fundet sted, hvor mange lækager og tiden brugt derpå. UDBUD
Fokus på kvalitet Bleerne skal have en god kvalitet, så borgerne ikke føler ubehag ( mindre behov for hudpleje) Billigere bleer af dårligere kvalitet, medfører et større forbrug, flere lækager og dermed også et øget ressourceforbrug. UDBUD
Fokus på miljø Fokus på arbejdsmiljø - undervisning fokuserer på vælg af produkter ud fra et rehabiliterende udgangspunkt, så man vælger produkter, der fremmer selvhjulpenhed, eller ergonomiske produkter til hjulpne skift, der belaster plejepersonalets arbejdsgang mindst muligt. UDBUD
1.Økonomi (40%) a. Totaløkonomi (75%) Kvantitativ test udføres : Evaluering af skiftefrekvens, lækager, vasketøj og affald. b.Priser (25%) Den konkrete pris på produkterne. 2.Kvalitet, sortimentsbredde og komfort (30%) a.Kvalitativ test på udvalgte plejecentre. TOTALØKONOMI I UDBUDDET
3.Uddannelse/konsulentbistand (5%) a.Brugergruppens vurdering af indhold, omfang og udbytte af tilbudt uddannelse og konsulentbistand. 4.Økonomisk opfølgning (10%) a.Brugergruppens vurdering af indhold, omfang og udbytte af tilbudt økonomisk opfølgning. 5.Miljø (15%) a.Fokus på reduktion af CO2-udslip - kg vasketøj pr. lækage beregnes. TOTALØKONOMI I UDBUDDET
Kun ét tilbud Modstand i markedet Usikkerhed omkring afprøvningsmetoden Objektivitet Accept af tilbud EVALUERING
Kvantitative gevinster GEVINST REALISERING
ØKONOMISK OPFØLGNING
Interne omorganiseringer og mindre fokus på området Fokus på andre aspekter i inkontinensplejen Rehabiliterende tilgang Genvurdering af bevillinger ANDRE FORHOLD SOM PÅVIRKER ØKONOMIEN
REHABILITERENDE TILGANG
Kvalitative Forbrugsstyring – bevillingssystem til daglig administration, årsrapporter/forbrugslister og 3 årlige møder med hver distrikt Løbende uddannelse og kompetenceudvikling – kurser, e-learning, temadage for personalet på de forskellige niveauer i organisationen (kontinenssygeplejersker og plejepersonalet) GEVINSTER
Fokus på den rehabiliterende tilgang og bedre planlægning af plejen Systematisk opfølgning på bevillinger og revurderinger Udvikling af den systematiske træning Øget samarbejde med de praktiserende læger og OUH NYT FOKUS
Den elektroniske udredningsløsning: Understøtte det individuelle fokus tilbyde toiletbesøg, når borgeren har behov borgerne til enhver tid har de rette inkontinens produkter Viden, der sætter personalet i stand til sammen med borgeren, at planlægge de bedste indsatser så borgeren oplever øget livskvalitet. Systematisk opfølgning på bevillinger og revurderinger UDBUD 2015
Den elektroniske udredningsløsning: Mål er at gennemføre udredning på 50% af beboerne på kommunens plejehjem og 20% af borgerne i hjemmeplejen Kvantitative besparelser pr. borger pr. år kr. ( sugeevne reduktion, færre lækager og reduktion i bleskift) Kvalitative gevinster – øget livskvalitet, bedre planlægning af toilettider, bedre produktløsning, bedre skifterutiner UDBUD 2015
Sandy Lykke Lützen Udbudskonsulent Mobil: Vildana Zubcevic Contract Manager Mobil: KONTAKTINFORMATIONER