Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Sekoia leverer en digital åben platform. Den integrerer eksisterende velfærdsteknologier i ét produkt og tilbyder en markedsplads for et voksende antal.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Forældremøde X årgang.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læring og forbedring af patientsikkerheden
MEDICINKORTET PÅ SUNDHED.DK VEJLEDNING TIL APOTEKER.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Stormøde d. 9. juni 2010 Ledelsens årsberetning og kig i krystalkuglen.
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Onsdag 5. september 2007 Telefoni Telefoner i Gribskov - anvendelse - betjening – kultur 18. januar 2007 onsdag 5. september 2007.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg- Midtfyn?. Vi kan være irriterende Hvorfor?
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Gitte Hampenberg, Billund Kommune Birthe Schlüter, Vejen Kommune Margrethe Riddersholm, Varde Kommune Lisbeth Holm, Esbjerg Kommune Agnethe Steffensen,
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Dosisdispensering
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Velkommen til Round Table
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Nyhedsbrev December 2012 Nyt fra området Kære alle! OBS
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager

Esbjerg Kommune Fakta om Esbjerg Kommune: mennesker bosiddende i Esbjerg Kommune Ca medarbejdere fordelt i 5 forvaltninger Fællesforvaltningen Børn & Kultur Teknik & Miljø Borger & Arbejdsmarked Sundhed & Omsorg

Esbjerg Kommune Utilsigtede hændelser utilsigtede hændelser Utilsigtede hændelse i 2011: 1053 hvor størsteparten er fra Sundhed & Omsorg Utilsigtede hændelser i hvor størsteparten er fra Sundhed & Omsorg 1313 af de utilsigtede hændelser er glemt at give medicin 241 er doseringsfejl 2 utilsigtede hændelser med nødkald 437 er øvrige

Esbjerg Kommune Ud af de 92 UTH i 2010 blev de 21 afvist resten fordelte sig : 4 Glemt at give borger morgenmedicin 10 Glemt at give borger middagsmedicin 6 Glemt at give borger aftenmedicin 10 Glemt at give borger natmedicin 6 Doseringsfejl 23 Fald 4 Fejlmedicineringer øvrige 5 Fejl sektorskift til både sygehus og egen læge 2 Fejl i medicingivning med PN-medicin 1 Borger glemt på badeværelse

Esbjerg Kommune Sagsgang: Alle rapporter går til Risikomanager Registrer og ser om der kan skabes generel læring Sendes til sagsbehandler i den enkelte afdeling Sagsbehandler inddrager relevante parter og sagsbehandler afslutter og sender til POB Risikomanager er ansvarlig for mødeafholdelse i de respektive grupper

Esbjerg Kommune Erfaringer: Starten af Risikomanager Sagsbehandlere fra de 3 forvaltninger i en vidensdelingsgruppe I dag 1 risikomanager Grupperne er delt i Sundhed & Omsorg, Borger & Arbejdsmarked og Børn & Kultur

Esbjerg Kommune Erfaringer: DPSD2: Systemet er ikke umiddelbart tilpasset kommunen Organisationsplanen er ikke eksisterende Det kan være svært at trække de rigtige rapporter Men vi er ved at lære det

Esbjerg Kommune Erfaringer: Samarbejde på tværs af kommuner: Gruppe med Fanø og Varde Kommune Erfaringsudveksling med Haderslev Kommune

Esbjerg Kommune Udfordringer: Der var ikke meget erfaring at hente fra andre kommuner i 2010 At få skabt læring af de UTH der rapporteres At få plads til det i en travl hverdag At få lavet arbejdsgange der er hensigtsmæssige At skabe en kultur hvor det er ok at rapportere At få skabt naturlige relationer for sparring Hvordan kan vi bruge DPSD2 bedst så vi får de rapporter der er relevante for organisationen

Esbjerg Kommune Dilemmaer: Sagsbehandler vi kun, eller sker der læring Hvornår er det en UTH, er det Sundhedslov eller Servicelov Kvaliteten afhænger ikke af hvor mange UTH der rapporteres Tidsperspektivet i forhold til daglige opgaver Har vi fokus på de rigtige ting

Esbjerg Kommune Spørgsmål Tak for jeres opmærksomhed