Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Advertisements

Wortschatz im Deutschunterricht
Substantiver Navneord.
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand
Wirtschaftsprüfung: Nordisches Modell auf dem Prüfstand!? Deutsch-Dänisches Seminar, Sept 2013 Tom Vile Jensen, FSR – danske revisorer.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
. Med kærlige hænder, Jesus mig rører Mel.: Timon Müller 2013 Tekst: Line Nielsen 2013 Over Joh 13,1-17.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hans Christian Andersen Gemacht von Karoline og Sille.
STX Uddannelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
E-learning om ballonprojektet
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
Det gode møde i folkeskolen
Trivsel og værdier - i skoletasken
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Radiokommunikation Aktiv lytning – 2 ark m/figurer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Præpositioner med akkusativ
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen til førstehjælp
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Præsentationens transcript:

Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ på tavlen. Kender de nogle af ordene som er på billedet? Eleverne får et papir med det samme billede, så de kan skrive ordene dér. Vi fortæller hvad ordene hedder – ca. 6-8 ord. (feks. Gave, julemand, snemand, stjerne, hjerte, kugle, guirlande…) Eleverne gætter med. Der er gaver under træet, og vi fremhæver den og siger feks. ”Ich wünsche mir ein Pferd für Weihnachten”. Skriver derefter chunken på tavlen : ”Ich wünche ein Pferd zu Weihnachten”. Derefter spørger vi eleverne ud i klassen : ”Was wünschst du zu Weihnachten ?” Nogle af eleverne svarer : ”Ich wünsche ein ……” Når de siger det på dansk, må vi sige hvad det hedder på tysk ( her er det lige vi er klar med en ordbog !) Ordene skrives på tavlen (Wörterschatzt) Vi stopper, når vi ca. har 10 julegaveord. Praktisk fase: De inddeles nu i 4 grupper á 5 elever i hver. Hver gruppe får en pakke (der er pebernødder i). De står i en rundkreds og skal nu bruge chunken/die Wörter……”Ich wünsche ein …… zu Weihnnachten” ….gaven gives videre …. Den næste siger ”ich wünsche ein …….. Und ein ….. zu Weihnachten ” (gentager det den forrige har sagt …osv…osv..) Aktiviteten kører i ca minutter. Evaluering: Vi går rundt og lytter til eleverne, og hjælper. Vi afslutter aktivitet med at høre hvad de synes – godt /skidt. Grupperne må nu åbne gaven, dele pebernødderne og sætte sig igen. Vi afslutter med dette videoklip fra Berlin, tager 5 minutter. Hvis der er tid tilovers, tager vi ”O Tannenbaum”

Task Force – Michael Svendsen Pedersen – Reflexionen Dieser Text handelt von Task basiert Unterricht. Es ist von Michael Svendsen Pedersen geschrieben. Unterricht auf diesem Weg schulen:  Kommunikation auf eine Fremdsprache  Grammatik Sprache ist Kommunikation. Man lernt eine Sprache, um kommunizieren zu können (Wissen, Gedanken, Gefühle usw. austauschen). Ein TASK ist: Eine zielgerichtete kommunikative Aktivität” – ”mit Fokus auf den Inhalt und nicht auf die Form” Task-Phasen: 1.Sprachliche/inhaltsmäßige Vorbereitung 2.Durchführung, Vorstellung 3.Sprachliche Nachbearbeitung – sprachliche Aufmerksamkeit Die kommunikative Kompetenz wird entwickelt durch aktives Hypothesenbilden und –testen und in vielen verschiedenen Kommunikationssituationen. Ich glaube auch, dass TASK in der Unterricht ist richtig für die Entwicklung der kommunikative Kompetenz. Der Fokus ist auf die Sprache und die Kommunikation. Fokus ist auf den Inhalt und nicht auf die Form. Ich meine, dass es ist sehr wichtig und für die Schüler es macht Sinn. Ich will zweifellos TASK brauchen für meine Unterricht in Zukunft.

Julemand: Weihnachtsmann (der) Juletræ: Tannenbaum (der) Snemand: Schneemann (der) Gave: Geschenk (das) Stjerne: Stern (der) Guirlande: Girlande (die) Juleaften: Weihnachtsabend (der) Kringle: Brezel (die) Hjerte: Herz (das) Sne: Schnee (der) Gaveønsker kunne være: Computer: Computer (der) Mobltelefon: Handy (das) Tøj: Kleidung (die)

Jesper: sørger for gaver med pebernødder + evt. sang Karina: sætter gang i /forklarer aktivitet, finder billede på computer, samt youtube videoklip. Mie (fælles ?) : gennemgår ord og chunk