DANSK Intro Dagens program.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blogs i undervisningen mellemtrin
Advertisements

Journalistiske virkemidler
”Intet” af Janne Teller
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Faglig læsning Dagsorden
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Trykte reklamer og tv-reklamer
Sigrid .
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Kildekritik – kort fortalt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Engelbert H – og den sidste chance
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
En kompleks opgave for dansklæreren
Relationer – børn og voksne
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Almen sTudieforberedelse - AT
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Genre - et overblik.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Verdens værste bødler Sagprosa.
- Understøtter den øvrige undervisning.
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kildekritik Historie.
Øvelser Samlet rapport.
Analyse af noveller.
Medierne og den politiske kommunikation
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Feature Dansk.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
Nyt dansksystem til mellemtrinnet. d’dansk er et system til hele danskfaget alle danskfagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her:
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Titel – Forfatter - Årstal
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
Brikker til litteraturhistorien
Den analyserende Artikel
Oplæg v. Sarah Tarp Nissen
Hvorfor dansk på GF1?.
Novelleanalyse introduktion.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Karrierelæring i dansk på HF
- og hvordan du undgår dem…
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Præsentationens transcript:

DANSK Intro Dagens program

TEKSTER I dansk er ALT tekster! Tekster kan fx være: Roman, novelle, læserbrev, nyhedsartikel, maleri, pressefoto, computerspil, sangtekst, folkevise, film, teaterstykke osv...

4 ben LÆSNING FORTOLKNING FREMSTILLING KOMMUNIKATION Forskellige tekster & genrer (fiktion, fakta, lyrik etc...) Læsestrategier Notatteknik FORTOLKNING Budskaber i teksten 'Hvad er meningen' Læse mellem linjerne FREMSTILLING Egne produktioner fra timerne Portfolio (krav til eksamen) Grammatik KOMMUNIKATION Kommunikationsteori I/E kommunikation Argumentation

Genrekendskab Tekstanalyse Perspektivering Diskussion PROGRAMMET FOR I DAG Genrekendskab Tekstanalyse Perspektivering Diskussion

Vi kommer omkring Læsning: 2 tekster Kommunikation Fortolkning Avisartikel Novelle Kommunikation Fortolkning Fra fagets mål Læsestrategier Genrekendskab Forskellige tekster (faktatekst, fiktionstekst) grundlæggende kendskab til kommunikation Fortolkning og perspektivering

Hvilke genrer er der i dansk?

Faglitterære genrer Avisartikel Dokumentar Portræt/biografi læserbrev kronik nyhedsartikel reportage klumme Dokumentar Portræt/biografi Litterære/videnskabelige artikler

TEKSTANALYSE Diskutér i par: Hvad betyder 'analyse'? Hvorfor analyserer vi tekster? Hvad kan vi bruge det til? Hvad ved vi i forvejen om tekstanalyse Kender vi nogle analysemodeller?

Læsestrategi Læs teksten om genrer - hvilken strategi bruger du?

Kærlighed ved sidste blik Læs teksten og gør rede for følgende: Hvilken genre er der tale om og hvordan kan man se det? Resume af historien Personkarakteristik (indre + ydre) Motiv (de som teksten handler om) & Tema (de temaer der er i teksten fx teknologi, kærlighed, venskab osv.) Budskab - Hvad er det Svend Aage Madsen prøver at fortælle os?

Ødelægger internettet vores evne til at være til stede i nuet? Læs artiklen fra Kristeligt Dagblad og gør rede for følgende: Kort resumé - hvad handler det om? Husk: resume er kortere end referat Hvem er tekstens: Afsender Modtager (hvem er den henvendt til?) Hvad er budskabet? Hvorfor tror artiklen teksten er bragt i avisen

Kommunikation Laswells kanylemodel - En kommunikationsmodel

Komparativ analyse Sammenlign teksterne Kærlighed ved sidste blik og Ødelægger Internettet vores evne til at være til stede i nuet? Hvad har de til fælles? (Budskab, holdninger etc...)

Perspektivering Hvad synes I om teksterne? Hvordan synes I teksterne forholder sig til virkeligheden? Er I enige/uenige i avisartiklens udsagn? Giv eksempler... Kan I drage paralleller til jeres eget liv, noget I har oplevet, noget I gør eller....??