Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Et væksthus for børn og voksne
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Folkeskolereformen - generel information
IT i undervisningen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Inspiration til reformarbejdet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg.
Læring, kommunikation og samarbejde
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Fra novice .. imod ekspert!
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Bjarne Wahlgrens definition
Hvad er LABSTER?
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Regionalt uddannelsesmøde 20. oktober 2015
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Hvad lærte vi af projektet?
KLF - konference om chancelighed
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Præsentationens transcript:

Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren

Hvad er er god kompetenceudvikling? At man anvender det, man lærer At man forbedrer det, man har lært

Hvad er problemet? Kun en begrænset del anvendes Der er et transferproblem Der er er realkompetenceproblem

Faktorer der styrker sammenhæng De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten

Personlige faktorer Behov for læring Tiltro til egne evner

Faktorer i undervisningen Mestre stoffet Identiske elementer Oversættelse af teorien til praksis Træning transfer Underviseren

Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø Systematisk opfølgning

Anvendelseskontekst Jo bedre man kan anvende sin teori, jo bedre blive praksis! Er det så (ren) pragmatisme? Nej fordi: Jo bedre man kan oversætte sin teori til praksis, jo bedre tilegnes teorien, og jo mere nuanceret bliver teorien

Det gode kompetenceforløb Jo bedre man kan anvende sin teori, jo bedre bliver praksis – teorien kvalificerer praksis Jo bedre man kan anvende sin praksis, jo bedre bliver teorien - praksis kvalificerer teorien

Anvendelsessituationen Tid mellem tilegnelse og anvendelse Arbejdet skal give mulighed for anvendelse Oplevelse af fremdrift

Transfermiljø Åbenhed og tolerance Support fra underviser Support fra kolleger og ledelse Læringskultur

Opfølgning Tilbagemelding til underviser Systematisk udveksling af erfaringer Supervision eller coaching

Specifik transfer Transformation af færdigheder og teknikker (procedurer, fremgangsmåder) Tilpasse læringen til anvendelsessituation Træning i at anvende det man lærer Vurdere begrænsninger og nye muligheder

Generel transfer De underliggende principper og teorier Oversætte til en anvendelsessituation Har det konsekvenser for det man gør? Hvor kan man anvende teorierne?

Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.