Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
17½ års samarbejde i Aarhus
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Intern kommunikation PR og presse
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Systematisk risikovurdering
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Den koordinerede ungeindsats
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Tværgående samarbejde –
Den glade skole på bjerget.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015

Opdragsgiver er Socialstyrelsen Rambøll er overordnet projektleder Projektkommuner: Furesø, Odsherred, Viborg og Aabenraa Ca. 20 kommuner i en følgegruppe Ungepanel

Projektets formål At unge mellem 16-24 år med psykiske vanskeligheder i højere grad bliver inkluderet i samfundet, herunder deltager i uddannelse og job på lige vilkår med andre unge Det kræver bl.a.: At det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde og indsats styrkes i forbindelse med overgangen fra barn til voksen med fokus på en tidlig og sammenhængende indsats At de forskellige skift mellem forvaltninger, samarbejdsflader og ”livsarenaer” bliver så smidige for den unge som muligt

Projektets mål og indhold Udvikle og afprøve en model for samarbejde omkring unge med psykiske vanskeligheder Informationsmaterialer til de unge og de fagprofessionelle

2 målgrupper: Unge mellem 16 og 24 år med psykiske vanskeligheder Sårbare unge Svære psykiske lidelser Dobbeltbelastede Spiseforstyrrelse ADHD/ADD Fagpersonerne omkring de unge

Unge med psykiske vanskeligheder Ungdommens Uddannelsesvejledning TIT Børne- og ungepsykiatrien Jobcentret PPR Visitation og Rehabilitering Social-psykiatrien Misbrugs-center SSP Børn og Familie Lokalpsykiatrien Uddannelses-institutioner Egen læge

Tidsplan Opstart og Udvikling Afprøvning i praksis August 2012- forår 2013 Opstart og Udvikling Forår 2013-udgangen af 2014 Afprøvning i praksis Forår 2015 Evaluering (ved Rambøll)

Samarbejdsmodellen Sætter den unge i centrum Tager afsæt i den unges behov, ønsker og drømme Skal understøtte at den unge inddrages i egen sag at den unge hjælpes til at tage ansvar for eget liv

Samarbejdsmodellen Guide Den unges voksen Tværfagligt team Netværksmøder/overgangsmøder

Samarbejdsmodellen Grundkontrakt Netværkskort Netværksoverblik Indsatsoverblik Mine mål og aftaler Mine udviklingsmål + IT-platform til at dele dokumenter

Læring og erfaringer Rekrutteringen Igangsætning af forløb Guiderollen Redskaberne Netværksmøderne IT-understøttelse

Læring og erfaringer – samarbejdet Tættere samarbejde, bedre koordinering Overhalet indenom af ”plejer” Læringsmøder om de svære sager

Læring og erfaringer – samarbejdet Bedre kendskab Lettere kontakt Mere forståelse Nedbrydning af barrierer Mere tillid Bedre løsninger for den unge

Læring og erfaringer – de unge Følt sig mødt på en anden måde Bedre overblik Større indsigt i egne behov og ønsker En klarere retning Mere målrettede og fleksible tilbud Udfordrende for nogle af de unge ”Jeg har lært mig selv at kende. Det gjorde jeg ikke før. Nu ved jeg, hvor jeg står, og hvor jeg vil hen: fx. overblik I mit liv og hverdag, som er svært for mig, og mere overskud til at klare mere” “Jeg har aldrig tidligere haft en sagsbehandler, som jeg som sådan har snakket med. Så det er noget nyt”

”Tidligere havde jeg slet ikke overblik over, hvilken hjælp jeg kunne få. Det var ikke rart. Netværksmøderne og guiden har gjort det tydeligere for mig, at jeg kan få hjælp til mine problemer. Man kan kalde det en slags større bevidsthed om, at der faktisk er den rette hjælp til mig. Det er jeg sikker på har en positiv effekt for min udvikling fremadrettet.” ”Jeg har udviklet mig meget som person ved at deltage i projektet. Det giver selvtillid og selvværd at deltage i netværksmøderne. Man lærer at være i centrum, at tale foran andre og fortælle, hvad ens behov er – og hvordan man selv kan hjælpe til. Man vokser med opgaven.” ”Jeg får hurtigere hjælp og kan mærke, at der sker noget. Det betyder rigtig meget for mig, at tingene ikke går I stå, og at der er flere, der tager hånd om min situation, så jeg ikke bliver glemt og bare står helt alene.” ”Efter jeg er startet i projektet, har jeg færre bekymringer, f.eks. i forhold til om jeg kan få hjælp eller ej. Det ved jeg godt, at jeg kan nu, og det har handlet om at få samlet og kontaktet de rigtige folk.”

Relationel koordinering Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt Problemløsende kommunikation Hyppig, rettidig og korrekt kommunikation

Tak for i dag