Test af brugervenlighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Formularer (Access, del 3)
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Kvantitative metoder
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Udvikling – del II.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Karl Henrik Flyums model
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Problemer eller udfordringer.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Quality Management Systems
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Øvelse 1: First Impressions
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Skrivekursus 1.e ..
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Opgave: Webside analyse
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Design af interaktion.
Design af interaktion.
Dokumentation.
Metoder og produktion af data
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til PowerPoint
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Test af brugervenlighed Usability test Usability heuristikker Ekspert review

Hvorfor usability

Formål med usability test At opdage fejl eller problemer I UI som kan være årsag til problemer i det daglige brug af et system At undersøge hvorvidt et system opfylder krav til usability: Let at lære Let at huske Effektivt at bruge Tolerant overfor fejl Tilfredsstillende at bruge Med andre ord: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik kontekst (ISO standard DIS 9241)

Usability test i udviklingsprocessen Kravspecifikation Hvad skal systemet omfatte? Skitser (mock ups) Design Hvordan skal det designes? UI prototype Implementering Hvor godt er det designet? Kørende version Test Er kravene opfyldt? Driftsklar version

Usability testmetoder Brugeren kontrollerer Eksperten kontrollerer Hos udvikleren Tænke højt brugertest Konstruktiv interaktion Heuristisk inspektion (ekspert review) Cognitiv inspektion Hos brugeren Fokusgruppe interview Observation Anvendelsesstatistik Tilbagemelding Interview Spørgeskema Rødt: De metoder I skal have kendskab til

Usability testmetoder Man skelner mellem ekspert test og bruger test. Ekspert review (som også kalder heuristisk evaluering) der er baseret på eksperters erfaringer med, hvad der er godt design eksperter evaluerer et design ved brug af heuristikker (= tommelfingerregler) eller “bedst practices” Brugertest baseret på tænke højt princippet Brugere observeres mens de løser kritiske opgaver ved at tænke højt Fælles for metoderne er, at de kan anvendes til evaluering af: UI prototyper med forskellig grad af færdiggørelse (fidelity): skitser, skærm dumps, interaktive UI prototyper som ligner den færdige UI osv UI på kørende systemer

Testmetoder og fokusområder Bemærk: I kap 7 vedr ekspertvurdering anvendes denne også til test af informationsarkitekturen

Generelle trin i usability test Huskeliste – Bemærk: Ikke alle trin er relevant for alle testmetoder Forberedelse Formål med testen Valg af testmetode Valg af heuristikker (ekspert review) eller opgaver (brugertest) Klargøring af materiale der skal testes Rekruttering af deltagere Set up for testen Registreringsmetode (noter, video mv) Udførelse Gennemgang af produktet Logning/registrering af problemer Analyse og dokumentation Prioritering og kategorisering af de fundne problemer Dokumenter resultatet

Ekspert review

”Ekspert” review Udviklet af Nielsen og Molich i 1994 Kaldes også for heuristisk evaluering eller inspektion Eksperter undersøger om systemet (UI elementer, navigering, tekst osv.) er i overnesstemmelse med heuristikker (= tommelfingerregler) for brugervenlighed Med lidt øvelse kan de fleste lære, hvad man skal kigge efter Finder som regel en del potentielle problemer, men sjældent alle Derfor er det en god ide først at udføre ekspert review på de tidligere designs og brugertest, hvor rigtige brugere deltager, når systemet er mere færdig

Retningslinier og heuristikker Der findes mange retningslinjer, gode råd og designregler for UI design I ekspert reviewet tages udgangspunkt i heuristikker for brugervenlighed Hvis man er uerfaren (ikke ekspert) er generelle heuristikker for brugervenlighed fx Jacob Nielsens gode at læne sig op ad: Start med generelle heuristikker fra teoribøger Efterhånden som man selv bliver mere erfaren, kan man så hen ad vejen tilføje egne retningslinjer Før reviewet bliver man enige om, hvilke heuristikker der er vigtige og hvordan de skal anvendes – eller hvad man skal lede efter i det konkrete design

Jacob Nielsens 10 heuristikker Jacob Nielsens 10 heuristikker er blandt de mest anerkendte Udviklet først i 1990 sammen med Rolf Molich Sidste revision i 1995 Generelle – gælder til alle former for UI design Link: http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ Fortolkning til web: [Gregersen] m. fl . Kap 7 JN: http://designingwebinterfaces.com/6-tips-for-a-great-flex-ux-part-5

Nielsens 10 heuristikker Se mere i usability bogen s. 68 til 77 Forklaring Hvad man skal se efter 1: Synlig system- status (Feedback) Systemet bør altid holde brugeren informeret om, hvad der sker gennem passende feedback indenfor et passende tidsrum Informationsarkitektur: Om spørgsmålene i gangster testen er opfyldtes Interaktionsdesign: Udfør forskellige handlinger, og kontroller hvilket feedback systemet giver – og om der gives feedback 2: Lighed mellem systemet og den virkelige verden (Metafor) Der skal anvendes almindelige dagligdagsord, som brugeren er bekendt med frem for tekniske vendinger. Dialogen skal være virkelighedsnær, og informationerne skal komme frem i en logisk rækkefølge Hvilke ord bruges i den virkelige verden? Hvordan er de grupperet? I hvilken rækkefølge er det logisk at udføre funktionerne i? Kontroller fx op mod mod scenarier og use case beskrivelser

Nielsens 10 heuristikker Se mere i usability bogen s. 68 til 77 Forklaring Hvad man skal se efter 3: Bruger- kontrol og frihed (Navige- ring) Brugerne laver ofte fejlklik og har brug for en tydelig markeret nødudgang, så forlænget dialog undgås. Understøt ”undo ”og ”redo” Informationsarkitektur: Hvor er jeg? Hvor har jeg været? Hvor kan jeg gå hen? Interaktionsdesign: Hvad er næste skridt? Hvordan kommer jeg tilbage? Kan jeg fortryde og prøve igen? 4: Ensartet- hed og standar- der (Konsi- stens) Brugeren skal ikke bruge tid på at vurdere , om forskellige ord og handlinger betyder det samme. Følg konventionerne for platformen. Følger opbygningen, elementerne og deres placering platformens konventioner? Ser links ens ud og opfører de sig ens? Er knapper og menupunkter med samme funktioner ens og opfører de sig ens Konsistens navngivning Prøv at navigere rundt og undersøg om design, sprogbrug, funktioner og andet opfører sig ensartet

Eksempel: Konsistens - Office produkter

Nielsens 10 heuristikker Se mere i usability bogen s. 68 til 77 Forklaring Hvad man skal se efter 5: Forhind- ring af fejl (Fore- byggelse) Det er bedre at forhindre fejl end at give brugbare fejlmeddelelser. Undgå fejltilstande eller bed brugeren om en bekræftelse før handlingen udføres. Er det er muligt at begå fejl: Kommer der en meddelelse frem hvis noget forkert/ulovligt indtastes 6: Genken- delse frem for erindring (Hukom- melse) Minimer belastningen af brugerens hukommelse ved at gøre objekter, handlinger og muligheder synlige. Brugerens skal ikke huske information fra tidligere. Instruktioner om brug bør være synlige. Er objekter, handlinger og valgmuligheder synlige? Huskes data der allerede er indtastet eller kendte fx ved udfyldning af formularer? Kan man åbne listebokse over data der allerede kendes fx med registrerede kunder eller de seneste filer i word?

Eksempel: Genkendelse frem for erindring Minimer brugerens hukommelse ved at gøre objekter, handlinger og muligheder synlige. Brugerne skal ikke huske information fra en del I dialogen til en anden. Instruktioner for anvendelse af systemet bør være synlige eller let at fremkalde når det er nødvendigt.. Source: Useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html and http://designingwebinterfaces.com/6-tips-for-a-great-flex-ux-part-5 17

Nielsens 10 heuristikker Se mere i usability bogen s. 68 til 77 Forklaring Hvad man skal se efter 7: Fleksibili- tet og effektivi- tet i brugen (Effektivi- tet) Genveje som ikke bemærkes af begynder-brugeren vil kunne forøge interaktionshastigheden for ekspert-brugeren, således at begge tilfredsstilles. Tillad brugeren at skræddersy ofte anvendte handlinger Tilgodeser systemet både den erfarne og uerfarne bruger – og skal det det? Holdes den uerfarne bruger ved hånden, og får han den hjælp der er nødvendigt? Har den erfarne bruger mulighed for personlige indstillinger, genveje osv.. 8: Æstetik og minima- listisk design (Design) Systemet bør ikke indeholde information som er irrelevant eller sjældent brug, således at centrale informationer drukner i mængden. Fremstår siderne overskuelige? (designregler) Er det tydeligt markeret hvad der er vigtigst? Er designet organiseret og grupperet på en logiske måde? Er der overflødige elementer?

Eksempel: Æstestik og minimalistisk design Visuelle designprincipper: Kontrast Gentagelse Justering Nærhed.

Nielsens 10 heuristikker (på dansk) Se mere i usability bogen s Nielsens 10 heuristikker (på dansk) Se mere i usability bogen s. 68 til 77 Heuristik Forklaring Hvad skal man se efter 9: Hjælp brugerne med at genkende, bestemme og udbedre fejl (recovery) Fejlbeskeder bør forklares i et simpelt sprog (uden tekniske koder), beskrive problemet præcist og foreslå en løsning En forlængelse af 5 – er fejlbeskeden forståelig, og bidrager den til at brugeren kan løse problemet 10: Hjælp og dokumenta- tion (Hjælp) Selvom det er bedre hvis systemet kan bruges uden dokumentation, kan det være nødvendigt at tilbyde hjælp og dokumentation. Dokumentationen skal være let at søge i, være fokuseret på brugerens aktuelle problem og nøje beskrive hvad der skal gøres skridt for skridt.

Eksempel: Genkendelse og udbedring af fejl Humoristisk alternativ til ”Page not found”

Trin i ekspert vurdering Forberedelse (briefing) Valg af fokusområde Underretning af eksperter (kollegaer) om metoden og heuristikkerne Udførelse (evaluering) Hver ekspert bruger 1-2 timer til at gennemgå produktet, ved hjælp af heuristikkerne. Problemer noteres og tildeles en alvorsgrad (kategori) Produktet gennemgås mindst 2 gange. Først for at få et overblik over muligheder, senere fordybelse i de enkelte detaljer Problemer noteres (video, noter, tænke højt) Efterbehandling (debriefing) Eksperterne mødes og diskuterer deres resultater. Problemer prioriteres og der løsningsforslag diskuteres

Eksempel på registrering af problemer Heuristik Hvor Problem Kategori 1-4 point Løsning #1 Synlig systemstatus MyWebSite.dk, side 2 Kan ikke se hvor man er i hierarkiet 2 Brød krummer #2 Lighed mellem systemet og den virkelige verden MyWebSite.dk, side 4 Knap har et uforståeligt navn 3 Navnet på knappen skal have et navn som brugeren forstår #4 Konsistens og standarder MyWebSite.dk, side 1 Indkøbskurven er svær at finde Flyt den til højre side I toppen. Tilføj teksten: Indkøbs Kurv Kategorier 1: Kosmetisk problem, 2: Mindre alvorligt problem, 3: Alvorligt problem, 4: katastrofe Vedlæg noter og skærm dumps

Kategorier

Eksempel: Skærmbillede med noter over problemer

Nyttige links vedr. ekspert review www.usability.gov http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/