Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Journalistiske virkemidler
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
De sidste undervisningstimer
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Der var engang et slot, hvor der boede en konge
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Hvad er forandring?.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Et mærkeligt skib.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kildekritik Historie.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Læreren som læringsleder
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Analyse af Eventyr Kontraktmodellen & Aktantmodellen Strukturalisme – En litterær strategi.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Titel – Forfatter - Årstal
Brikker til litteraturhistorien
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin

Mål Målet er kendskab til eventyrgenren med fokus på folkeeventyr. Eleverne skal kunne bruge deres fantasi til at skrive et eventyr og der igennem klart kunne udtrykke kendskab til genren. Fordi eleverne bl.a. skal kunne (jf. trinmål og formålsparagraf): • strukturere og skrive tekster i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer. • indsamle og disponere stof før skrivning samt skrive fra ide til færdig tekst. • karakterisere og kunne anvende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion • udvikle deres fantasi Ydermere hører eventyr under genren fortællende tekster som har til formål at underholde, men også bidrage til modtagerens dannelse ved at videregive almenmenneskelig visdom og skabe ny erkendelse.

Interaktiv assistent Ind i eventyr Introduktion: Der var engang en klasse der skulle beskæftige sig med eventyr. Deres lærer sagde, at eventyr kunne medvirke til at aktivere deres fantasi samt skrive- og læselyst. Det kunne alle eleverne godt se det kloge ved, og de begav sig derpå ind i eventyrets verden.  Igennem denne interaktive assistent vil du lære om, hvad et folkeeventyr er og indeholder, og du vil blive guidet til selv at skrive dit eget, god fornøjelse!

Genrebeskrivelse Komposition Kendetegn for eventyr Skriv dit eget eventyr

Genrebeskrivelse Eventyr Folkeeventyret har ingen forfattere, derfor kalder man det for folkeeventyr. Folkeeventyrene er gået fra mund til mund, indtil nogen skrev dem ned. Det er nemt at kende et folkeeventyr, fordi det har en fast form. Den faste form skyldes især at det har været en mundtlig genre. Den fortæller, som har givet det videre til næste fortæller, kunne måske ikke engang læse. Hans skulle altså huske det hele udenad, og det er lettere at huske en tekst, når den har en fast form. Folkeeventyr foregår i en uvirkelig verden, på en bondegård, på et slot, i en skov osv. Det er tit en fattig dreng eller pige, som er hovedperson. Hovedpersonen får prinsen eller prinsessen, de bliver gift, og alle folkeeventyr ender godt. Det går nemlig de gode godt og de onde skidt, og det er egentlig det folkeeventyr handler om: Hvordan får man et godt liv? Indenfor folkeeventyr er der igen to undergenre: Trylleeventyr og skæmteeventyr. I trylleeventyr sker der overnaturlige ting, f.eks. forvandling, frøen der i virkeligheden er en prins. I skæmteeventyr er der ikke noget overnaturligt, men f.eks. en lille kvik pige, der narrer de store i samfundet, præsten, degnen og bondemanden. Der findes også en anden slags eventyr, kunsteventyr og har i modsætning til folkeeventyr en forfatter og ender ikke altid lykkeligt.

Komposition Billedet viser en spændingskurve for et folkeeventyr og det er oftest også sådan de er opbygget. Ligeledes har folkeeventyr nogle gange en tre-deling i sig (hjemme-ude-hjemme).

komposition 1.Præsentation. Her får læseren indblik i fortællingens personer, sted, tid og miljø. Man får at vide hvem og hvordan personerne er, ligesom forholdene mellem historiens personer trækkes op – ofte så læseren aner en truende konflikt/ problem. Miljøbeskrivelser er heller ikke usædvanlige i denne del af fortællingen, de har til formål at ”sætte scenen” i læserens bevidsthed, så de efterfølgende begivenheder kan modtages med størst mulig virkning. Der ud over er præsentationsdelen til at videregive information, som er betydningsfuldt for en senere konfliktoptrapning/prøvelse i fortællingen. 2.Konflikt og konfliktoptrapning. Det mest kendetegnende ved en fortællende tekst er tilstedeværelsen af en ”konflikt”. Konflikterne i fortællinger kan antage mange forskellige former. Det kan være : Person mod person. Fx vist i den klassiske kamp mellem helten og skurken, det gode og det onde – kendt fra utallige folkeeventyr mv. Person mod naturen. Helten må kæmpe mod voldsomme naturkræfter for at overleve. Person mod sig selv. Helten er måske en anti-helt, som gennemforløbet overvinder sin angst, sit manglende selvværd eller lignende. Stigende spændingskurve og læseridentifikation. En god fortælling indeholder en stigende spændingskurve, dvs. en klar fornemmelse af, at konflikten optrappes, og klimaks venter forude. Det er ikke mindst denne spændingskurve, som får læseren til at leve sig ind i fortællingen og fortsætte med at vende bladende, indtil historien er slut. Læseren må for enhver pris have at vide, hvad der skal ske med helten. Ikke mindst vis fortællingen er skrevet så læseren identificerer sig selv med hovedpersonen, og dermed lever sig ind i dennes følelser, problemer og kampe. 3. klimaks og udtoning. Fortællingen når sit højdepunkt i den afsluttende kamp mellem helt og modstander. Efter dette klimaks følger udtoning og slutning. Er kampen vundet af helten, er der tale om en lykkelig slutning, der opleves som umiddelbart tilfredsstillende. Er det modsatte tilfældet, skuffes læserforventningen, i og med at vi alle besidder et simpelt, men forståeligt håb om, at den person vi identificere os med, skal klare skærene.

Kendetegn for eventyr For folkeeventyr er det karakteristisk at visse kendetegn eller regler ofte går igen. Det er bl.a.: • ”Der var engang…” …. ”og de levede lykkeligt…..” • Gentagelser, især 3-tallet: 3 brødre, 3 prøver osv. Men også tallene 7 og 9 går igen. • Dyr og ting kan tale. • Overnaturlige væsner så som feer, nisser, trolde, hekse. • Faste typer (roller), fx. Hovedperson, hjælper, modstander ( den gode mod den onde) • Når flere personer nævnes, er den sidste og mindste den vigtigste • Hjemme – ude - hjemme ● Prøver, som hovedpersonen skal klare. Fx slå dragen eller den onde heks ihjel. ( eller sove i 100 år ?)

Skriv dit eget eventyr Nu skal du til at skrive dit eget eventyr. Når du skriver, skal du huske på det du netop har læst om opbygningen og på de kendetegn der gør, at det bliver et eventyr. Hvis du ikke ved hvad dit eventyr skal handle om så gå tilbage til kendetegn eller genrebeskrivelse og læs det igen, derved kan du måske blive inspireret. Du kan skrive det du kommer til at tænke på i boksen herunder. Brainstorm

Nu har du gjort dig en forestilling om hvad dit eventyr skal handle om Nu har du gjort dig en forestilling om hvad dit eventyr skal handle om. Nu kan du så udfylde de tomme felter under de opstillede emner der skal hjælpe dig med at ”samle” et eventyr. Rammen personer: tid: sted:

problemet: mål:

handling (evt.tre-deling): slutning/løsning:

Litt. Liste. Brudholm, Merete Læseforståelse – hvorfor og hvordan? Jørgensen, Martin & Mosegaard, Else danskfagets håndbog Mailand, Mette Genreskrivning i skolen