Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice 18-04-2017 Styrk borgerne Den 8. maj 2015 Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice Digitalt bibliotek Sanne Caft // Hovedbiblioteket
Styrk borgerne Konkret plan for implementering af strategi + Integration med borgerservice
Målet Give borgerne lige muligheder i vidensamfundet Skabe rammer hvor borgerne bliver klogere sammen Gøre en større forskel for flere københavnere Konkret leveres: Længere åbningstid Flere aktiviteter Et digitalt bibliotek Digital betjening Bedre tilbud til skoler & ungdomsuddannelser Bibliotek 2GO
Midlerne Selvbetjening Målrettet betjening Digital betjening Digitale materialer Samskabelse Frivillighed Opsøgende indsats Nye samarbejder - folkeskolen
Styrk borgerne pr. 10/11-2014 STYREGRUPPE FØLGEGRUPPE LEDERNETVÆRK MIDLERTIDIGT MED Styregruppe Kommunikation PROGRAMKONTOR Programledelse Kommunikation Arbejdsgruppe kommunikation KONTAKTCENTER NY BIBLIOTEKS-BETJENING KOORDINERENDE STYREGRUPPE NY BETJENING I BIBLIOTEKET KOORDINERENDE STYREGRUPPE OPSØGENDE INDSATS KOORDINERENDE STYREGRUPPE INTEGRERET BORGERSERVICIE ANALYSE OG FORSLAG TIL SKOLESAMARBEJDE KOMPETENCE-UDVIDKLING SKOLER- OG GYMNASIEBETJENING LÆSEKAMPAGNER BORGERSERVICE PÅ BIBLIOTEKER BIBLIOTEKSSYSTEM NYE MÅLGRUPPER OG YDELSER BORGERSERVICE 2GO BORGERSERVICE SOF OG BIF DIGITALISERING OG KASSASTION BORGER-INDDRAGELSE
Længere åbningstid Færre timer med udlånsvagt/individuel betjening Flere timer til udvikling af nye servicetilbud Prioriteringen foregår lokalt med valg mellem tre niveauer Udvider med selvbetjent åbningstid i 2015 Hovedbiblioteket Christianshavns Bibliotek Øbro Jagtvej Bibliotek Husum Bibliotek Niveauer for individuel betjening i 2015: 39 timer pr. uge 28 timer pr. uge 18 timer pr. uge
Nye selvbetjeningsløsninger Københavnerne skal ikke længere stå i kø for at melde sig ind eller tilmelde sig et arrangement Det bliver i løbet af 2015 muligt at betale online når man skal printe/kopiere Online betaling kopi/print Online indmeldelse til biblioteket Online indmeldelse til selvbetjent adgang Online arrangementstilmelding Der undersøges også løsninger til børn. Under alle omstændigheder vil det frigøre mange ressourcer, hvis størstedelen af brugerne anvender selvbetjeningsløsninger. I dag anvender 90 % af københavnerne digital post
Digital betjening Nemmere adgang til vejledning og hjælp Fælles betjening pr. mail og telefon Understøtter voksende behov for vejledning i digitale materialer Fælles telefon og mail- betjening Senere i 2015 også skærmbetjening I 2016 også hjælp online via chat og sociale medier I starten 10-17 senere 8-22
Flere digitale materialer Fra januar 2015 adgang til 5.000 nye e-bøger I løbet af 2015 flere udenlandske e-bøger Digitale udgaver af tidsskriftsartikler Flere danske e-bøger på eReolen Udenlandske e-bøger fra Overdrive Digital artikelservice Digitalisering af udvalgte dele af bibliotekernes samlinger Videovejledninger i brug af digitale materialer
Flere tilbud på biblioteket Flere læse- og lytteklubber med større borgerinddragelse Flere arrangementer med borgerinddragelse Flere kurser og it-cafeer Målrettede tilbud fx til den biblioteksuvante borger Færre betjente timer giver tid til nye tilbud Stadig tilbud til de borgere, der ikke er selvhjulpne
Styrket opsøgende indsats Særlig indsats for at nå ikke-brugere Fokus på børn Bibliotekerne kommer ud på skoler og ungdomsuddan-nelser Forbedret og ensartet ”Biblioteket kommer”- service Forbedret og ensartet tilbud til daginstitutioner Læsekampagner Flere tilbud til skoler og ungdomsuddannelser
Vores prioritering Lokal omlægning af betjent åbningstid Antal ugentlige timer med betjening: xx bibliotek xx timer Nye målrettede tilbud valgt Biblioteket kommer Nyt koncept for arrangementer Nyt koncept for klubber Nyt koncept for daginstitutioner Nyt koncept for betjening af studerende Nyt koncept for betjening af biblioteksuvante københavnere Andre nye koncepter Lokal omlægning af betjent åbningstid Baseret på besøgsmønstre, henvendelsesstatistik og erfaringer Dialog med medarbejdere Evalueres efter ½ år
Den lokale åbningstid VALBY BIBLIOTEK VALBY BIBLIOTEK Åbner Lukker MANDAG 07:00 10:00 19:00 00:00 TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG VALBY BIBLIOTEK Åbner Lukker LØRDAG 07:00 10:00 14:00 19:00 00:00 SØNDAG *Individuel betjening
Perspektiver Fremtidssikret biblioteksbetjening Bedre udnyttelse af medarbejdernes kompetencer og samspil med borgerne Personalet får en mere aktiv og opsøgende rolle Biblioteker i verdensklasse R. David Lankes: The Atlas of New Librarianship
Fra vagtplan til aktivitetsplan Et tænkt eksempel på, hvordan en omlægning af opgaver og aktiviteter kan se ud med udgangspunkt i Valby Bibliotek
Indhold Mere fokus på borgerne Udvikling i borgerrettede aktiviteter Ugentlig timefordeling på aktiviteter Procentvis fordeling på aktiviteter Udvikling i borgerrettede aktiviteter Udvikling i materialehåndtering Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek Fra vagtplan til aktivitetsplan
Mere fokus på borgerne Ugentlig timefordeling på aktiviteter HK’er Bibliotekarer 2014 I alt 149 timer I alt 247 timer 2018 I alt 86 timer I alt 210 timer
Mere fokus på borgerne Procentvis fordeling på aktiviteter HK’er Bibliotekarer 2014 2018
Udvikling i borgerrettede aktiviteter Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 84 timer 6 timer 3 timer 0 timer 23 timer 2014 I alt 116 timer 25 timer 15 timer 18 timer 8 timer 10 timer 32 timer 2018 I alt 126 timer
Udvikling i materialehåndtering Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 8 timer 2 timer 13 timer 15 timer 10 timer 2014 I alt 63 timer 10 timer 0 timer 8 timer 15 timer 7 timer 12 timer 2018 I alt 52 timer
Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening Ugentligt ressourceforbrug for Valby Bibliotek omregnet til et år kr. Samlet ressourceforbrug 2014 5.484.000 Estimeret ressourceforbrug 2018 4.168.000 Frigjorte ressourcer 1.316.000 Frigjorte ressourcer i procent 24 %
Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek kr. Årligt frigjorte ressourcer jf. timeeksemplet 1.316.000 Valby biblioteks andel af effektiviseringen 772.000 Valby biblioteks andel af omprioriteringen 375.000 I alt 1.147.000 Ekstra frigjorte ressourcer 169.000
Fra vagtplan til aktivitetsplan Timeeksemplet for Valby illustrerer: et styrket fokus på de borgerrettede aktiviteter en ny definition af fysisk betjening en omlægning af ressourcer rammer for et højere aktivitetsniveau rammer for, at flere borgere betjenes gennem den målrettede betjening