Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
Advertisements

Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Frivillige på Nørre-Snede Bibliotek
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Formidling i selvbetjente biblioteker
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Fleksibel biblioteksbetjening Middelfart
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference oktober 2015 Jakob Heide Petersen.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Ødis SFO klubtilbud Tilbuddet til målgruppen klasse
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
eVejledning – hvor er vi nu?
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Mere digital litteraturforsyning
Danskernes digitale bibliotek
Metoden brugerstyret behandling
Danskernes digitale bibliotek
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Danskernes digitale bibliotek
Inspirationsworkshop med fokus på
Danskernes digitale bibliotek
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Danskernes digitale bibliotek
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice 18-04-2017 Styrk borgerne Den 8. maj 2015 Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice Digitalt bibliotek Sanne Caft // Hovedbiblioteket

Styrk borgerne Konkret plan for implementering af strategi + Integration med borgerservice

Målet Give borgerne lige muligheder i vidensamfundet Skabe rammer hvor borgerne bliver klogere sammen Gøre en større forskel for flere københavnere Konkret leveres: Længere åbningstid Flere aktiviteter Et digitalt bibliotek Digital betjening Bedre tilbud til skoler & ungdomsuddannelser Bibliotek 2GO

Midlerne Selvbetjening Målrettet betjening Digital betjening Digitale materialer Samskabelse Frivillighed Opsøgende indsats Nye samarbejder - folkeskolen

Styrk borgerne pr. 10/11-2014 STYREGRUPPE FØLGEGRUPPE LEDERNETVÆRK MIDLERTIDIGT MED Styregruppe Kommunikation PROGRAMKONTOR Programledelse Kommunikation Arbejdsgruppe kommunikation KONTAKTCENTER NY BIBLIOTEKS-BETJENING KOORDINERENDE STYREGRUPPE NY BETJENING I BIBLIOTEKET KOORDINERENDE STYREGRUPPE OPSØGENDE INDSATS KOORDINERENDE STYREGRUPPE INTEGRERET BORGERSERVICIE ANALYSE OG FORSLAG TIL SKOLESAMARBEJDE KOMPETENCE-UDVIDKLING SKOLER- OG GYMNASIEBETJENING LÆSEKAMPAGNER BORGERSERVICE PÅ BIBLIOTEKER BIBLIOTEKSSYSTEM NYE MÅLGRUPPER OG YDELSER BORGERSERVICE 2GO BORGERSERVICE SOF OG BIF DIGITALISERING OG KASSASTION BORGER-INDDRAGELSE

Længere åbningstid Færre timer med udlånsvagt/individuel betjening Flere timer til udvikling af nye servicetilbud Prioriteringen foregår lokalt med valg mellem tre niveauer Udvider med selvbetjent åbningstid i 2015 Hovedbiblioteket Christianshavns Bibliotek Øbro Jagtvej Bibliotek Husum Bibliotek Niveauer for individuel betjening i 2015: 39 timer pr. uge 28 timer pr. uge 18 timer pr. uge

Nye selvbetjeningsløsninger Københavnerne skal ikke længere stå i kø for at melde sig ind eller tilmelde sig et arrangement Det bliver i løbet af 2015 muligt at betale online når man skal printe/kopiere Online betaling kopi/print Online indmeldelse til biblioteket Online indmeldelse til selvbetjent adgang Online arrangementstilmelding Der undersøges også løsninger til børn. Under alle omstændigheder vil det frigøre mange ressourcer, hvis størstedelen af brugerne anvender selvbetjeningsløsninger. I dag anvender 90 % af københavnerne digital post

Digital betjening Nemmere adgang til vejledning og hjælp Fælles betjening pr. mail og telefon Understøtter voksende behov for vejledning i digitale materialer Fælles telefon og mail- betjening Senere i 2015 også skærmbetjening I 2016 også hjælp online via chat og sociale medier I starten 10-17 senere 8-22

Flere digitale materialer Fra januar 2015 adgang til 5.000 nye e-bøger I løbet af 2015 flere udenlandske e-bøger Digitale udgaver af tidsskriftsartikler Flere danske e-bøger på eReolen Udenlandske e-bøger fra Overdrive Digital artikelservice Digitalisering af udvalgte dele af bibliotekernes samlinger Videovejledninger i brug af digitale materialer

Flere tilbud på biblioteket Flere læse- og lytteklubber med større borgerinddragelse Flere arrangementer med borgerinddragelse Flere kurser og it-cafeer Målrettede tilbud fx til den biblioteksuvante borger Færre betjente timer giver tid til nye tilbud Stadig tilbud til de borgere, der ikke er selvhjulpne

Styrket opsøgende indsats Særlig indsats for at nå ikke-brugere Fokus på børn Bibliotekerne kommer ud på skoler og ungdomsuddan-nelser Forbedret og ensartet ”Biblioteket kommer”- service Forbedret og ensartet tilbud til daginstitutioner Læsekampagner Flere tilbud til skoler og ungdomsuddannelser

Vores prioritering Lokal omlægning af betjent åbningstid Antal ugentlige timer med betjening: xx bibliotek xx timer Nye målrettede tilbud valgt Biblioteket kommer Nyt koncept for arrangementer Nyt koncept for klubber Nyt koncept for daginstitutioner Nyt koncept for betjening af studerende Nyt koncept for betjening af biblioteksuvante københavnere Andre nye koncepter Lokal omlægning af betjent åbningstid Baseret på besøgsmønstre, henvendelsesstatistik og erfaringer Dialog med medarbejdere Evalueres efter ½ år

Den lokale åbningstid VALBY BIBLIOTEK VALBY BIBLIOTEK Åbner Lukker MANDAG 07:00 10:00 19:00 00:00 TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG VALBY BIBLIOTEK Åbner Lukker LØRDAG 07:00 10:00 14:00 19:00 00:00 SØNDAG *Individuel betjening

Perspektiver Fremtidssikret biblioteksbetjening Bedre udnyttelse af medarbejdernes kompetencer og samspil med borgerne Personalet får en mere aktiv og opsøgende rolle Biblioteker i verdensklasse R. David Lankes: The Atlas of New Librarianship

Fra vagtplan til aktivitetsplan Et tænkt eksempel på, hvordan en omlægning af opgaver og aktiviteter kan se ud med udgangspunkt i Valby Bibliotek

Indhold Mere fokus på borgerne Udvikling i borgerrettede aktiviteter Ugentlig timefordeling på aktiviteter Procentvis fordeling på aktiviteter Udvikling i borgerrettede aktiviteter Udvikling i materialehåndtering Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek Fra vagtplan til aktivitetsplan

Mere fokus på borgerne Ugentlig timefordeling på aktiviteter HK’er Bibliotekarer 2014 I alt 149 timer I alt 247 timer 2018 I alt 86 timer I alt 210 timer

Mere fokus på borgerne Procentvis fordeling på aktiviteter HK’er Bibliotekarer 2014 2018

Udvikling i borgerrettede aktiviteter Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 84 timer 6 timer 3 timer 0 timer 23 timer 2014 I alt 116 timer 25 timer 15 timer 18 timer 8 timer 10 timer 32 timer 2018 I alt 126 timer

Udvikling i materialehåndtering Anslået procentvis fordeling Anslået timetal 8 timer 2 timer 13 timer 15 timer 10 timer 2014 I alt 63 timer 10 timer 0 timer 8 timer 15 timer 7 timer 12 timer 2018 I alt 52 timer

Finansiering af effektivisering og omprioritering til Digital Biblioteksbetjening Ugentligt ressourceforbrug for Valby Bibliotek omregnet til et år kr. Samlet ressourceforbrug 2014 5.484.000 Estimeret ressourceforbrug 2018 4.168.000 Frigjorte ressourcer 1.316.000 Frigjorte ressourcer i procent 24 %

Bibliotekspakkens samlede effektivisering og omprioriterings betydning for Valby Bibliotek kr. Årligt frigjorte ressourcer jf. timeeksemplet 1.316.000 Valby biblioteks andel af effektiviseringen 772.000 Valby biblioteks andel af omprioriteringen 375.000 I alt 1.147.000 Ekstra frigjorte ressourcer 169.000

Fra vagtplan til aktivitetsplan Timeeksemplet for Valby illustrerer: et styrket fokus på de borgerrettede aktiviteter en ny definition af fysisk betjening en omlægning af ressourcer rammer for et højere aktivitetsniveau rammer for, at flere borgere betjenes gennem den målrettede betjening