Hvordan man bekæmper mobning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Udført af Søren, Kristina, Heino, Jonas, Djamal og Karsten
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet så værdifuldt?
FOKUS! På vores udvikling.
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan stopper vi mobning?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
God trivsel = God læring
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Musik: Nightengale Serenade
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
3. Klasses troldetræ Her i troldetræet bor larmetrold, sjusketrold, rodetrold, glemmetrold og tavse trold. Nogle gange bor de også inden i os og tager.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Maskulinitet.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Elevernes psykiske arbejdsmiljø TrongårdsskolenSpørgeskemaundersøgelse December 2005 Undersøgelsen bygger på svar fra ca 350 ud af ca. 500 elever.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvem, hvad, hvor om mobning
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Konflikter og kommunikation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Hvordan man bekæmper mobning Lars Bom

Hvad er mobning? At drille negativt At opføre sig dårligt og blive ved At være voldelig At nedbryde med ord At ville have magt over andre Mobning er et overgreb, ikke en konflikt Man kan komme styrket ud af en konflikt,men kun svækket ud af mobning

Mobbeland Supermobbere Mobbere, der hjælper supermobbere Dem, der synes at det er i orden at mobbe, men ikke er med til det Dem, der IKKE synes det er i orden, men ikke tør hjælpe eller stoppe det Dem, det går ud over Dem, der prøver at hjælpe

Supermobbere Har en dårlig fornemmelse for, hvad der er rigtigt eller forkert, eller undertrykker den Svag forståelse for, hvordan andre har det Svært ved at have ondt af nogen Vil gerne dominere i en gruppe

Hjælpemobbere Ved godt at det er forkert Gør det måske for selv at slippe Gør gengæld Tør ikke alene Føler sig måske tit udstødt og upopulær Har måske lavere selvværd end gennemsnittet

Passive, som synes mobning er ok Ved godt at det er forkert Lægger fælder og laver intriger Bagtaler og sladrer og sørger for at gryden bliver holdt i kog

Passive, som IKKE synes mobning er ok Tør ikke gøre noget Bange for at det skal gå ud over dem selv Mister måske ligesom resten arbejdspladsen evnen til at føle medlidenhed

Mobbeofre Alle typer Kan have lavere selvværd end gennemsnittet Kan være nem at tirre Kan være dårlige til at sige fra eller forsvare sig

Hjælpere til mobbeofre Godt selvværd Høj tolerance Fredsbevarere, ikke flinkeskolemennesker Modige mennesker, de steder, der ikke er beskyttelse

Hvordan opfører jeg mig? Rød opførsel - Jeg går til angreb hele tiden Jeg taler hårdt og højt, med mange bandeord Jeg synes, jeg er mere værd end andre og har ret til at bestemme over andre Jeg skal hele tiden have magten og dominere

Hvordan opfører jeg mig? Gul opførsel - Jeg lyver, sladrer, holder ikke aftaler, er ikke til at stole på Jeg taler koldt og hårdt Jeg synes jeg er mere værd end andre og har ret til at bestemme over andre Jeg er destruktiv for at opnå magt

Hvordan opfører jeg mig? Grå opførsel - Jeg løber min vej, jeg fylder så lidt som muligt Jeg taler så lidt som muligt, lavt, roser alle andre end mig selv Jeg synes ikke godt om mig selv Jeg er destruktiv mod mig selv for at blive accepteret

Hvordan opfører jeg mig? Grøn opførsel - Jeg er god til at være sammen med andre mennesker og god til at undgå skænderier Jeg lytter godt og taler til andre med respekt Jeg har gode tanker om mig selv og kender mit eget værd, men tramper ikke på andre

Hvad bliver man mobbet med? Udseende Øgenavne Måden at være på Tro, interesser, hobbier, meninger Vaner Mad Faglige evner eller modsatte Sprog Hvadsomhelst Udelukkelse og udstødelse er resultatet

Hvad kan det gøre ved en at blive mobbet? Ensomhed Ødelagt liv Dårlige tanker om sig selv, skyldfølelse og lavt selvværd Mistillid til mennesker Psykiske sygdomme, angst og depression Misbrug, piller og alkohol

Problemstillingen For lidt tid Det personlige ansvar (det er din skyld..) For stort arbejdspres Fokus på fejl Dårlig opførsel Manglende lederskab Manglende kommunikation

Passivitet gøder jorden for mobning Hvad er med et ord det bedste våben imod mobning og dårlig opførsel?

Vi stopper mobning ved at... Formulere og definere en plan for arbejdsstedet, der FUNGERER i hverdagen Sanktioner/beskyttelse mod mobning i virksomheden, når aftaler ikke holdes Fokus på kommunikation/samtale Mere samvær i fritiden Sikre maksimal tryghed for alle, socialt set

Vi stopper mobning når vi.. Viser at vi synes, det er forkert og at det ikke skal være sådan Vi ikke er bange for at sige tingene, som de er Er tålmodige Levner plads til fejl og ikke bærer nag Vi ikke siger ”hvorfor er du sådan?”, men ”hvad kan jeg lære af det?” Går aktivt imod sladder og bagtalelse og ”disning” Står sammen Arbejder for grøn opførsel

Ikke-voldelig kommunikation Lær at lytte uden at afbryde Ikke beskæftige sig med fortiden, se fremad Ikke spørge: Hvorfor? Taletid for alle/talerækkefølge Hold en lille pause, inden du svarer Fokuser på det man er, ikke det, man ikke er Minimer du-sproget og brug det anerkendende jeg-sprog Tal uden at bruge bandeord og uden at hæve stemmen Se på den du taler med og lytter til, men lad vær at stirre Tag udgangspunkt i dig selv, også når du siger fra Vær opmærksom på tonefaldet

Formålet er at.. Få mere sammenhold og glæde Få mere ro og stabilitet i hverdagen Give alle et værdigt arbejdsliv Få en Grøn arbejdsplads socialt

Hvordan lærer jeg at styre mine følelser? Hvordan starter følelser? Hvor kommer de fra? Mærk tankens kraft, der er ingen følelser uden tanker Hvad tænker den anden lige nu?

Glem hvis skyld det er Vi ville skændes meget mindre, hvis vi glemte hvis skyld, det var, at vi skændtes Så kan vi begynde at tale sammen De mest populære mennesker er dem, der kan lytte De nemmeste at tilgive er dem, du kan mærke holder af dig