Kan tidlig indsats betale sig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Sundhed menneske og samfund
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Et væksthus for børn og voksne
Fra integration til inklusion
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Handicap, idræt og social deltagelse
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
de sundhedsøkonomiske perspektiver
PSS-Promoting Social Skills
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Høje Tåstrup kommune Sundhedsprofil og forebyggelse 11. september 2006
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Disposition Præsentation af emne Mobning
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Fremtidens Børnesundhed Strategisk møde 19. november 2012Fremtidens Børnesundhed1.
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Hvordan udnytte rammerne bedre for at forebygge og behandle medfødte rusmiddelskader hos børn? 16. marts 2015 Kirsten Mundt, projektleder Sundhedsstyrelsen.
Jens Friis Bak Fmd. arbejdsgruppen. Lægefaglig direktør Hospitalsenheden Vest.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Psykisk mistrivsel blandt skoleelever: udbredelse, udvikling og udsigter Konference om psykisk mistrivsel hos børn og unge Kolding Kommunes Uddannelsescenter.
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Mentale helbredsproblemer - førtidspension eller tilbagevenden til arbejde? Vilhelm Borg seniorforsker NFA 2010 Oplæg Beskæftigelsesråd Hovedstad.
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Dialog mod Vold som business-case
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Broen til Bedre Sundhed Projektleder Sund Uddannelse, Gitte Porsmose
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Kan tidlig indsats betale sig Kan tidlig indsats betale sig? Præsentation ved årskonferencen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge i Danmark 23. marts 2015 Professor Bjørn Holstein Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet

James Heckman Fra et nationaløkonomisk synspunkt er investering i den tidlige barndom det, som giver det største afkast på længere sigt Det lille barns familie har afgørende betydning for barnets kognitive evner såvel som ikke-kognitive evner – Heckman har mest fokus på de kognitive evner, fx sprogudvikling Blandt de vigtige ikke-kognitive evner er motivation, udholdenhed, målbevidsthed, selvværd, social kompetence Heckman JJ. Skill formation and the economics of investment in disadvantaged children. Science 2006; 312: 1900-2

Gøsta Esping-Andersen Højkvalitets daginstitutioner spiller en afgørende rolle for at give alle bør lige chancer. Det sætter sig målbare spor i børnenes kognitive funktion ved 11-års-alderen, og effekten er størst for de børn, der kommer fra ressourcesvage miljøer og de børn, hvis kognitive funktion var mindst udviklet fra spædbarnsalderen. Esping-Andersen et al. Child Youth Serv Rev. 2012 Mar 1; 34(3): 576–589.

Den engelske parlamentskommission Early intervention: Smart investment, massive savings (2011) Early intervention – the next steps (2011)

Early intervention, smart investment, massive savings Der er overvældende dokumentation for, at tidlig indsats er en sund økonomisk investering. En tidlig indsats, som sikrer at alle udvikler sociale og emotionelle kompetencer, skoleparathed, parathed til livet og til selv at blive gode forældre engang. Hvis man sikrer, at børn udvikler empati, så lærer de at respektere andre, de får bedre sociale relationer og bliver mindre tilbøjelige til aggression og udnyttelse af andre senere I livet. Udvikling af selvværd og selvtillid øger sandsynligheden for, at børnene senere træffer sunde valg om deres liv, uddannelse, arbejdsliv og sundhedsadfærd.

Early intervention, smart investment, massive savings Begrundelsen for tidlig indsats er elementær: Mange af de tunge og dyre sociale problemer i samfundet har deres rod I manglende indsats for børnene i de tidlige år. Hvis vi ikke investerer i børnenes udvikling I de tidlige år, så skaber vi en tsunami af dårlig funktion som er ved at kvæle de hjælpesystemer, som skal rette op på skaderne senere. Et barn med ubehandlede adfærdsproblemer koster i gennemsnit samfundet ti gange mere end børn uden adfærdsproblemer.

Early intervention, smart investment, massive savings Tidlig fremme af social og emotionel udvikling giver store gevinster i mental og fysisk sundhed, uddannelse, beskæftigelse, kriminalitet, stof- og alkoholmisbrug samt teeenage-graviditeter. En god forældreindsats i de tidlige år giver større effekt på barnets fremtid end velstand, social bagggrund og uddannelse. Tidlig indsats er en fordelagtig økonomisk investering, fx Nurse Family Partnership I USA, hvor besparelserne I samfundsmæssige udgifter langt overstiger omkostningerne ved programmet. Investering på et senere tidspunkt er langt mere kostbar. I vor tid investeres der relativt lidt tidligt i barnets liv sammenlignet med de omkostninger man har senere for at rette op på fejludvikling.

Early intervention, smart investment, massive savings Der er to typer af tidlig indsats, som er vigtig: Tidlig indsats for alle børn, fx som man kender det I dag fra den tidlige sundhedsfremmende indsats: Svangreomsorg, sundhedspleje, børneudersøgelser, børneinstitutioner med høj kvalitet Målrettet indsats for børn med særlige behov, hvis sundhed og udvikling er truet, og hvor det er ekstraordinært vigtigt at bryde det mønster af fattigdom og deprivation som sinker disse børns udvikling.

Early intervention, smart investment, massive savings De fleste børn udvikler gode sociale og emotionelle kompetencer hjemmefra. Men de børn, som ikke udvikler disse kompetencer, har brug for hjælp. For deres skyld er det vigtigt at satse på indsatser, som fremmer sociale og emotionelle kompetencer hos alle børn, fordi når sådanne kompetencer er til stede hos flertallet, så virker det positivt på det mindretal af børn, som ikke får disse kompetencer hjemmefra.

Robert Putnam: Our kids (2015) Putnam’s analyse af USA viser et samfund, hvor familiesystemet er i opløsning, fattigdom og ulighed voldsomt stigende, chance-uligheden for børn stigende i en grad, som vi føre til opløsning og økonomisk katastrofe Argumenterer for øget hjælp til børnefamilier, styrkede forældre-kompetencer, styrkelse af børnenes mulighed for at udvikle sig, investering i den tidlige barndom og skolesystemet

Finn Diderichsens udredning af social ulighed i sundhed

Social ulighed kan man gøre noget ved (Eksempler fra Diderichsen et al Social ulighed kan man gøre noget ved (Eksempler fra Diderichsen et al. Sundhedsstyrelsen 2011) Svangreomsorg, som når alle kvinder tidligt i graviditeten Barselsbesøg som universelt tilbud til alle familier. Ekstra opmærksomhed mht. ressourcesvage familier, Styrkelse af sundhedsplejerskers opsøgende hjemmebesøg Aktivt opsøgende indsats for at børn med hæmmet social og kognitiv udvikling kommer til forebyggende undersøgelser Fuldstændig dækning og aktiv rekruttering af børn med særlige behov til daginstitutioner og børnehaveklasse Børnefattigdom elimineres for at forebygge de langsigtede uoprettelige skadevirkninger af fattigdom Fastholde børn og unge i uddannelsessystemet.

CCC2000 Enestående kohortestudie baseret på sundhedsplejerskers observation af børn i første leveår med opfølgning flere gange siden 2000

Sundhedsplejerskens observationer i første leveår og psykiske vanskeligheder i 5-7-års alderen Sundhedsplejersken observerer problemer mht. mundmotorik => 5,0 gange større risiko for autismespektrum problemer senere Sundhedsplejersken observerer problemer mht. aktivitet og interesse => 5,3 gange større risiko for autismespektrum problemer senere => 4,7 gange større risiko for hyperkinetisk sygdom senere => 2,2 gange større risiko for emotionelle problemer senere Elberling et al. J Child Psychol Psychiatr 2014;55:1328-35

Hjemmebesøg: Finder man noget af betydning? Ny opgørelse baseret på 6567 børn født i 2013 i følgende kommuner: Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Gentofte, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Køge, Roskilde, Rødovre, Tårnby og Vejle. Disse kommuner har alle indsendt data i 2015 via udtræk fra de elektroniske sundhedsplejejournaler fra børnenes første leveår.

Bemærkninger ved C-besøget

Bemærkninger ved C-besøget

Er tildelingen af behovssundhedspleje fornuftig? Undersøgelse baseret på 15.000 0-1-årige født 2008-2010, som i alt modtog 90.000 besøg af sundhedsplejerske 24,4 % af disse småbørn modtog behovssundhedspleje, defineret som mere end syv besøg i første leveår Mylin KL. Behovssundhedspleje: Epidemiologisk studie af forekomst og prædiktorer blandt 15.418 spædbørnsfamilier (kandidatspeciale 2013)

Risikofaktorer for behovssundhedspleje (Odds Ration værdier beregnet af Mylin 2013) Mor under 26 år 1,41 Mor mindre end 10 års skolegang 1,70 Mor andengenerationsindvandrer 1,41 Eneforsørgerfamilie 1,24 Førstegangsfødende 1,34 Fødselsvægt < 2000 g 2,51 Fødselsvægt 2000-3000 g 1,52 Apgar score < 9 1,34 Lav gestationsalder 1,87 Handicap / misdannelse 1,72 Flerfødt 1,34 Fertilitetsbehandling 1,32

Risikofaktorer for behovssundhedspleje (Odds Ration værdier beregnet af Mylin 2013) Problematiske forudsætninger 1,87 Problemer med at gennemføre graviditet 1,45 Bemærkninger til fødslen 1,26 Vanskeligheder med at etablere amning 1,45 Fuld amning mindre end 4 måneder 1,39 Handicap i familien 1,66 Lang indlæggelse (over 6 dage) 2,03 Bemærkninger til mors psykiske tilstand 2+ 2,37 Bemærkninger til mor-barn-samspil 1,81 Bemærkninger til barnets signaler 1,47 Bemærkninger til spisning 2+ 1,85

Risikofaktorer for behovssundhedspleje (Mylin 2013) Hver af de nævnte risikofaktorer forklarer kun en beskeden del af den samlede mængde behovsbesøg Det er i almindelighed en kombination af mange faktorer, som afgør om en familie vurderes som en risikofamilie. En sådan vurdering bygger på en helhedsvurdering …..

Handlemuligheder

Hold fast i det gode, vi har Svangreomsorg, fødselsforberedelse, sundhedspleje, PPR, AKT-lærere, skolesundhedstjeneste, idrætslærere, sundhedsundervisning. Desværre er alt dette under pres. God sundhedsoplysning virker. Ikke på alle, ikke 100%, men det er godt nok at de virker en lille smule på mange Regler og kontrolpolitikker virker, hvis de håndhæves

Her skal der opprioriteres Sikre et minimumsniveau for alle forebyggende ordninger - og sikre kvaliteten - en genvej til bedre forebyggelse. Systematisk monitorering og sundhedsfremmende indsats for de 2-5-årige Bedre støtte til børn med fysiske og psykiske helbreds- og funktionsproblemer National vidensdeling. Sikre indsatsen på det psykiatriske område. Børneinstitutioner bemandet med veluddannet personale bør indtænke børnenes sundhed og udvikling i hverdagen; stort forebyggende potentiale. Styrke den psykiske trivsel: Gode institutions- og skolebaserede indsatser virker!

Her skal der opprioriteres Stærk sammenhæng mellem skolemiljø og børns sundhed. Ubegribelige skoleforskelle i børns sundhed. Derfor: Styrk den sundhedsfremmende indsats i skolen Stop den politiske ringeagt af skolen og det økonomiske pres på skolesystemet,. Stop nedslidningen af de forebyggende og sundhedsfremmende ressourcer. Samfundet har svigtet den opgave at gøre skolerne sundhedsfremmende.

Hold fast i det gode, vi har Fortsætte kampen mod mobning i alle dens afskygninger Fastholde indsatsen for at ingen skal føle sig udenfor

Her skal der opprioriteres På visse områder fine data om børn og unges sundhed fx registre og nationale undersøgelser fra SIF, men store huller. Vi savner fx national monitorering af overvægt og andre alvorlige sundhedsproblemer blandt børn og unge. Meget lidt viden om småbørns sundhed. Kan løses, fx som sundhedsplejerskerne har gjort i Databasen Børns Sundhed. Meget lidt viden om børn med kronisk sygdom og handicap. Mangel på en offentlig pro-aktiv forskningspolitik om forebyggelse og børns sundhed.

Her skal der opprioriteres Blandt de vigtige virkemidler i mental sundhedsfremme er et socialt inkluderende miljø Aktiv indsats for at skabe fællesskaber og høj social kapital, både i personale og blandt eleverne

Tak for opmærksomheden