af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører for virksomheder i Region Hovedstaden. Region Hovedstaden gennemfører undersøgelsen i samarbejde med Teknologisk Institut og Jysk Analyse. Spørgsmålene er stillet januar-februar Region Hovedstaden stiller hvert år spørgsmål til panelet om regionale erhvervspolitiske problemstillinger. Spørgsmål om panelet kan rettes til: Center for Regional Udvikling Region Hovedstaden Kongens Vænge Hillerød Tlf.:
af 12 Godt og vel hver fjerde virksomhed eksporterer Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 781 besvarelser. Figuren bygger på en sammentælling af spørgsmålene INDa2 og KONa5. Virksomheder, hvor eksport udgør minimum 1% af omsætningen i spørgsmål INDa2, er kategoriseret som eksportvirksomheder. Virksomheder, som enten har svaret ”Ingen eksport” på spørgsmål INDa2 eller ”Eksporterer ikke” på spørgsmål KONa5, er kategoriseret som ikke-eksportvirksomheder. ”Ved ikke”-svar er udeladt.
af 12 Hver femte eksportvirksomhed generer mere end 80 procent af deres omsætning fra eksport Hvor stor en andel af omsætningen stammer fra eksport? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 220 besvarelser. Bemærk, at kun eksportvirksomheder er medtaget i figuren.
af 12 Over hver tredje virksomhed med eksport- forventninger tror på øget eksport Hvad er din forventning til at få solgt virksomhedens produkter i udlandet i 2015 sammenlignet med i 2014? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 299 besvarelser. Bemærk, at virksomheder der har svaret ”Eksporterer ikke”, er udeladt. Disse 299 virksomheder er ikke nødvendigvis eksportvirksomheder, da der i dette spørgsmål er spurgt til virksomhedernes eksportforventninger.
af 12 Hjemmemarkedet er klart vigtigst Hvilket geografisk område er vigtigst for virksomhedens afsætning af varer og services? Hjemmemarkedet 79% Internationalt marked 21% Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 807 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren.
af 12 Omkring hver femte virksomhed ejer andre virksomheder i udlandet Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 807 besvarelser. *Ikke signifikant forskel på tværs af grupper. Ejer virksomheden andre virksomheder i udlandet? Hvem ejer typisk andre virksomheder i udlandet? Industri/Råstofindvinding/ Forsyning (29%)* Information & kommunikation (22%)* ansatte (37%) +250 ansatte (31%) B2B-virksomheder (25%) Smart vækst (23%)* Grøn vækst (20%)*
af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? De primære erhverv og erhvervsservice har oftest medarbejdere udstationeret i udlandet Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 806 besvarelser. Signifikant forskel på tværs af brancher.
af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? Større virksomheder har flere udstationerede medarbejdere Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 707 og 808 besvarelser. Signifikant forskel på tværs af virksomhedsstørrelser og kundemarkeder. Virksomhedsstørrelse Kundemarked
af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? Virksomheder inden for smart vækst udstationerer oftest Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, besvarelser. Vækstambitiøse udgøres af virksomheder, som har ambitioner om, at virksomhedens vækst ligger højere end andre i branchen i de kommende år. Innovative udgøres af virksomheder, som genererer omsætning fra produkter og/eller services, som de har udviklet inden for de seneste to år. Den enkelte virksomhed kan tilhøre mere end ét vækstområde, og derfor er det ikke muligt teste for forskelle på tværs af vækstområder. Vækstområde
af 12 Omkring halvdelen af virksomhederne har udenlandsk arbejdskraft ansat I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 794 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Signifikant forskel på tværs af brancher.
af 12 Større virksomheder har flere udlændinge ansat I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 768 og 795 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Signifikant forskel på tværs af virksomhedsstørrelser og kundemarkeder.
af 12 Væksterhvervene bruger oftest udenlandsk arbejdskraft I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 808, 796 og 709 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Vækstambitiøse udgøres af virksomheder, som har ambitioner om, at virksomhedens vækst ligger højere end andre i branchen i de kommende år. Innovative udgøres af virksomheder, som genererer omsætning fra produkter og/eller services, som de har udviklet inden for de seneste to år. Den enkelte virksomhed kan tilhøre mere end ét vækstområde, og derfor er det ikke muligt teste for forskelle på tværs af vækstområder.