Www.regionh.dk 13-05-2015 1 af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Midtjyske virksomheder om behovet for arbejdskraft Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Danske virksomheders brug af østeuropæisk arbejdskraft Pressebriefing 24. juni 2013 Søren Kaj Andersen Jonas Felbo-Kolding.
Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Midtjyske virksomheder om konjunkturen Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Arbejdskraft og fastholdelse
Vækstforum Hovedstaden
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Industriens strategier og rammevilkår
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
5 Internationalisering
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Vækstforum Region Midtjylland - på vej mod en ny programperiode……. Bornholm, 19. juni 2014 v/ Bent Mikkelsen, Region Midtjylland.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Hvordan skaber vi vækst og udvikling på Bornholm?
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
De regionale kompetenceregnskaber Ved Martin Kronika Fliess
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Kick-off for Kvinder i IT den 2. juni "Erhvervslivet mister innovation og vækst ved at lade en stor talentmasse vente i kulissen" Hvordan får vi flere.
Klarup Skole Innovation og Iværksætteri
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
En grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet Borgmestermøde i Energi på Tværs 13. april 2015 Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.
CREATING VALUE THROUGH COMMUNICATION Key findings Undersøgelse: inkontinens i forhold til kvinder og graviditet.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
EKSPORTRÅDET HJÆLPER DIN VIRKSOMHED I GANG MED INTERNATIONALISERING Internationaliseringsrådgiver Henrik Petersen.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
Samarbejde med Regionen/Vækstfora Jan Hendeliowitz (S) Udvalget for Vækst og udviklingsstrategi Region Sjælland.
How to: Vælg slide layout 1.Højreklik på slide 2.Vælg ”Layout” 3.Vælg slide i flyout Indsæt billede Template uden billede 1.Klik på ikon, ”Indsæt billede.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Bjarke Wiegand Erhvervsredaktør, Mandag Morgen
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Energierhvervsanalyse
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Hovedtal og konklusioner for branchen
Arbejdsmiljøforskningsfondens årskonference 2018
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Vækstforum Hovedstaden
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører for virksomheder i Region Hovedstaden. Region Hovedstaden gennemfører undersøgelsen i samarbejde med Teknologisk Institut og Jysk Analyse. Spørgsmålene er stillet januar-februar Region Hovedstaden stiller hvert år spørgsmål til panelet om regionale erhvervspolitiske problemstillinger. Spørgsmål om panelet kan rettes til: Center for Regional Udvikling Region Hovedstaden Kongens Vænge Hillerød Tlf.:

af 12 Godt og vel hver fjerde virksomhed eksporterer Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 781 besvarelser. Figuren bygger på en sammentælling af spørgsmålene INDa2 og KONa5. Virksomheder, hvor eksport udgør minimum 1% af omsætningen i spørgsmål INDa2, er kategoriseret som eksportvirksomheder. Virksomheder, som enten har svaret ”Ingen eksport” på spørgsmål INDa2 eller ”Eksporterer ikke” på spørgsmål KONa5, er kategoriseret som ikke-eksportvirksomheder. ”Ved ikke”-svar er udeladt.

af 12 Hver femte eksportvirksomhed generer mere end 80 procent af deres omsætning fra eksport Hvor stor en andel af omsætningen stammer fra eksport? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 220 besvarelser. Bemærk, at kun eksportvirksomheder er medtaget i figuren.

af 12 Over hver tredje virksomhed med eksport- forventninger tror på øget eksport Hvad er din forventning til at få solgt virksomhedens produkter i udlandet i 2015 sammenlignet med i 2014? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 299 besvarelser. Bemærk, at virksomheder der har svaret ”Eksporterer ikke”, er udeladt. Disse 299 virksomheder er ikke nødvendigvis eksportvirksomheder, da der i dette spørgsmål er spurgt til virksomhedernes eksportforventninger.

af 12 Hjemmemarkedet er klart vigtigst Hvilket geografisk område er vigtigst for virksomhedens afsætning af varer og services? Hjemmemarkedet 79% Internationalt marked 21% Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 807 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren.

af 12 Omkring hver femte virksomhed ejer andre virksomheder i udlandet Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 807 besvarelser. *Ikke signifikant forskel på tværs af grupper. Ejer virksomheden andre virksomheder i udlandet? Hvem ejer typisk andre virksomheder i udlandet? Industri/Råstofindvinding/ Forsyning (29%)* Information & kommunikation (22%)* ansatte (37%) +250 ansatte (31%) B2B-virksomheder (25%) Smart vækst (23%)* Grøn vækst (20%)*

af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? De primære erhverv og erhvervsservice har oftest medarbejdere udstationeret i udlandet Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 806 besvarelser. Signifikant forskel på tværs af brancher.

af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? Større virksomheder har flere udstationerede medarbejdere Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 707 og 808 besvarelser. Signifikant forskel på tværs af virksomhedsstørrelser og kundemarkeder. Virksomhedsstørrelse Kundemarked

af 12 Har virksomheden medarbejdere fra Danmark udstationeret i udlandet? Virksomheder inden for smart vækst udstationerer oftest Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, besvarelser. Vækstambitiøse udgøres af virksomheder, som har ambitioner om, at virksomhedens vækst ligger højere end andre i branchen i de kommende år. Innovative udgøres af virksomheder, som genererer omsætning fra produkter og/eller services, som de har udviklet inden for de seneste to år. Den enkelte virksomhed kan tilhøre mere end ét vækstområde, og derfor er det ikke muligt teste for forskelle på tværs af vækstområder. Vækstområde

af 12 Omkring halvdelen af virksomhederne har udenlandsk arbejdskraft ansat I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 794 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Signifikant forskel på tværs af brancher.

af 12 Større virksomheder har flere udlændinge ansat I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 768 og 795 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Signifikant forskel på tværs af virksomhedsstørrelser og kundemarkeder.

af 12 Væksterhvervene bruger oftest udenlandsk arbejdskraft I hvilken grad er der ansat medarbejdere i Danmark, som kommer fra udlandet? Region Hovedstadens Vækstbarometer. Januar-februar 2015, 808, 796 og 709 besvarelser. ”Ved ikke”-besvarelser er udeladt i figuren. Vækstambitiøse udgøres af virksomheder, som har ambitioner om, at virksomhedens vækst ligger højere end andre i branchen i de kommende år. Innovative udgøres af virksomheder, som genererer omsætning fra produkter og/eller services, som de har udviklet inden for de seneste to år. Den enkelte virksomhed kan tilhøre mere end ét vækstområde, og derfor er det ikke muligt teste for forskelle på tværs af vækstområder.