Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Industriens strategier og rammevilkår

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Industriens strategier og rammevilkår"— Præsentationens transcript:

1 Industriens strategier og rammevilkår
Interview med produktionsvirksomheder i Det midtjyske Vækstlag Februar 2013

2 Industriens konkurrenceparametre
Følgende spørgsmål er stillet til industrivirksomhederne: ”En virksomhed kan fremtidssikre sin konkurrenceevne på mange måder. De følgende spørgsmål handler om faktorer, der kan være med til at fremtidssikre jeres konkurrenceevne.” Kort navn Spørgsmålet bag… Automatisere I hvilken grad er det nødvendigt at automatisere virksomheden yderligere for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Effektivisere processer I hvilken grad er det nødvendigt at effektivisere arbejdsgange og processer yderligere for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Leverandørsamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde med leverandører af produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Videnssamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde med fx forskningsinstitutioner, virksomhedsrådgivere, brancheorganisationer og andre leverandører af viden for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Netværkssamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde i forskellige netværk, som fx ledernetværk, virksomhedsnetværk og lignende for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Kundesamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre samarbejdet med jeres kunder omkring udvikling af nye produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Produkt-/serviceinnovation I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at udvikle nye produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Samlede løsninger I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at skabe værdi for kunderne ved at kombinere fysiske produkter med serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Specialisering I hvilken grad er det nødvendigt at specialisere jer mere omkring de produkter og serviceydelser, hvor I har jeres spidskompetencer, for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Intern kommunikation I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre intern kommunikation og koordinering mellem udvikling, produktion og salg i virksomheden for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Beregne lønsomhed I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at beregne lønsomheden i de enkelte ordrer for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Forretningsforståelse I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre ledelsens evne til at se, hvordan virksomheden kan øge sin indtjening gennem fx salg, indkøb og organisering eller nye markeder, nye trends eller nye teknologier for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Note: Spørgsmålene er stillet i randomiseret rækkefølge.

3 Industriens strategier
”En virksomhed kan fremtidssikre sin konkurrenceevne på mange måder. De følgende spørgsmål handler om faktorer, der kan være med til at fremtidssikre jeres konkurrenceevne. I hvilken grad er det nødvendigt, at….. for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder.

4 Interne og eksterne strategier
Industrivirksomhedernes strategier kan opdeles i to kategorier – interne og eksterne. Interne strategier fokuserer på elementer, der kan styrkes internt i virksomheden. Disse er: Effektive processer, forretningsforståelse, specialisering, beregne lønsomhed, produkt-/serviceinnovation, intern kommunikation, samlede løsninger, automatisering. Eksterne strategier fokuserer på elementer, der kan styrkes eksternt i forhold til virksomheden. Disse er: Kundesamarbejde, leverandørsamarbejde, netværkssamarbejde, videnssamarbejde. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder. Svar optalt blandt de virksomheder, der svarer, at de ”i høj grad” finder det nødvendigt at styrke området for at fremtidssikre deres konkurrenceevne.

5 Strategi ud fra størrelse og marked
Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder. 1 ”ved ikke” udeladt i tabel med virksomhedsstørrelse. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er ikke statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne.

6 Strategi ud fra innovationsevne
I nedenstående er der spurgt: ”Hvor stor en andel af jeres omsætning stammer fra produkter eller services, som virksomheden har udviklet inden for de sidste to år?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder. Et ”ved ikke” svar udeladt under ikke innovative virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne, hvad angår kundesamarbejder og innovation. Innovative virksomheder er virksomheder, der sælger produkter og/eller serviceydelser, de selv har udviklet inden for de sidste to år. Ikke innovative virksomheder er virksomheder, der ikke har salg af produkter og/eller serviceydelser, som de har udviklet inden for de sidste to år.

7 Strategi ud fra vækstambition
I nedenstående er der spurgt: ”Hvad er jeres ambition for virksomhedens vækst i de kommende år?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Ingen statistiske forskelle. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder.

8 Strategi ud fra eksport og innovation/vækstambition
Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Svar fra 120 industrivirksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er ikke statistisk forskel mellem virksomhederne, når det gælder eksport/ikke-eksport. Der er statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne på innovation/ambition, hvad angår effektivisering, kundesamarbejde og innovation. Frontløbervirksomheder har salg af produkter og/eller services, de selv har udviklet inden for de seneste 2 år og har ambition om at vækste mere end de øvrige virksomheder i samme branche. De vækstparate virksomheder har enten udviklet nye produkter og services eller har høje vækstambitioner. Underskoven har ikke udviklet nye produkter og services og har ikke høje ambitioner om vækst.

9 Industriens rammevilkår
Som vist ovenfor kan industrivirksomhederne gøre brug af forskellige strategier for at øge deres konkurrenceevne. Virksomhederne er imidlertid også underlagt nogle rammevilkår, som de ikke selv umiddelbart kan påvirke. Nedenfor er spurgt ind til tre overordnede rammevilkår for industrien, hhv. 1) Løn, afgifter og skat, 2) Adgang til ekstern finansiering, 3) Rekruttering af arbejdskraft. Kort navn Spørgsmålet bag… Løn, afgifter og skat I hvilken grad er det samlede løn-, afgifts- og skatteniveau i Danmark et problem for virksomheden? Finansieringsproblemer I hvilken grad er det et problem at skaffe ekstern kapital til investeringer i virksomheden? Ufaglærte* I hvilken grad var det vanskeligt at finde ufaglærte medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? Faglærte* I hvilken grad var det vanskeligt at finde faglærte medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? Højtuddannede* I hvilken grad var det vanskeligt at finde højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? *Note: Spørgsmålene om henholdsvis ufaglærte, faglærte og højtuddannede blev kun stillet til de virksomheder, som havde søgt medarbejdere inden for disse uddannelsesgrupper det seneste år.

10 Udfordringer ud fra rammevilkår
I nedenstående er der spurgt: ”I hvilken grad er det samlede løn-, afgifts- og skatteniveau i Danmark et problem for virksomheden?” ”I hvilken grad er det et problem at skaffe ekstern kapital til investeringer i virksomheden?” “I hvilken grad er det vanskeligt at finde ufaglærte/faglærte/højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden?” (*Se note) Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Procenter beregnet på svar fra 120 industrivirksomheder i hver kategori. ”Ved ikke” + ”ingen svar” samlet i fælles kategori. *Note: NB! Spørgsmålene om henholdsvis ufaglærte, faglærte og højtuddannede blev kun stillet til de virksomheder, som havde søgt medarbejdere inden for disse uddannelsesgrupper det seneste år. Den store andel ”ingen svar” er udtryk for andelen af virksomheder, som ikke har rekrutteret nye medarbejdere inden for uddannelsesgruppen det seneste år. F.eks. har 60 % af virksomhederne ikke søgt ufaglærte det seneste år. (Se også slide 12 for uddybning).

11 Rammevilkår ud fra størrelse og marked
Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Procenter beregnet på svar fra 120 industrivirksomheder i hver kategori. 1 ”ved ikke” udeladt i tabel med virksomhedsstørrelse. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med rød farve, middelværdier med hvid og lave procenter med grøn. Der er ikke statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne – hverken efter størrelse eller marked.

12 Problemer med rekruttering
I nedenstående er der spurgt: “I hvilken grad er det vanskeligt at finde ufaglærte/faglærte/højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden?” Antal svar: 49 Antal svar: 68 Antal svar: 36 Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar NB! Procenter beregnet for de virksomheder, som har søgt nye medarbejdere fra de forskellige uddannelsesgrupper det seneste år.

13 Andet, der er vigtigt for at sikre konkurrenceevnen?
I nedenstående er der spurgt: “Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?” (Hvis ja, hvad?) GENERELT MERE GANG I SAMFUNDET. HANDEL MED DET ASIATISKE MARKED. HELE TIDEN OPTIMERE. HOLDE OMKOSTNINGER NEDE, SÅ VIRKSOMHEDEN UNDGÅR PRISSTIGNINGER OG DERFOR BIBEHOLDER KONKURRENCEEVNEN. HVORDAN DEN ØKONOMISKE UDVIKLING GÅR, UDVIKLINGEN I UDENLANDSK VALUTA I FORHOLD TIL DEN DANSKE KRONE IKKE AT LÆNE SIG TILBAGE. OPMÆRKSOM PÅ NYE MARKEDER OG NYE MULIGHEDER. INDKØB. INGEN LØNFORHØJELSER. INVESTERINGER I NYT UDSTYR. KUNDERNE SKAL OGSÅ OVERLEVE. LAVE KVALITETSPRODUKTER, SOM ER DE SIDSTE NYE. LAVE OMKOSTNINGER LAVERE AFGIFTER. LEVERE TIL TIDEN OG LEVERE ET ORDENTLIGT PRODUKT TIL EN FORNUFTIG PRIS. LEVERINGSTID. LUK SUPERMARKEDER. LØNNEDGANG. LØNOMKOSTNINGERNE SKAL FALDE HER I LANDET. MINDRE BUREAUKRATI. LØNPRESSET ER FOR HØJT. MINDRE BUREAUKRATI. MINDRE BUREAUKRATI. MINDRE PAPIRARBEJDE OG MINDRE BUREAUKRATI. MINDSKE ANTAL ANSATTE, BEDRE LØNSOMHED. NEDSÆTNING AF AFGIFTERNE. OMKOSTNINGER. OMKOSTNINGSSTYRING. OUTSOURCING. POLITISK OPBAKNING TIL AT GØRE DET RIGTIGE - OUTSOURCER ARBEJDSPLADSER. POLITISK STABILITET – LOVGIVNINGSMÆSSIGT. BEHOV FOR REALITISK INDSTILLING FRA FAGBEVÆGELSENS SIDE IHT. DEN KONKURRENCEMÆSSIGE SITUATION. PRIORITERINGER MED HENSYN TIL HANDLINGSPLANER OG STRATEGIER SKAL OVERHOLDES. PRODUKTION SKAL BLIVE VED MED AT FINDE STED I DANMARK. PRODUKTIVITET. RAMMEVILKÅR. RAMMEVILKÅR, MILJØREGLER. SAMARBEJDE MED DE LOKALE VIRKSOMHEDER SAMARBEJDE MED KOLLEGAER OG SLÅ SIG SAMMEN I STØRRE ENHEDER FOR AT BLIVE STÆRKERE SKATTER OG RENTER. STØTTEORDNINGER FRA REGION MIDTJYLLAND, STØTTE TIL MINDRE VIRKSOMHEDER MED MARKEDSUDVIKLING STÅR GODT LIKVIDITETSMÆSSIGT. GOD RÅGIVNING. UDVIKLING AF EKSPORT VÆKST KAPACITET UDVIKLING AF NICHEPRODUKTER PÅ ET NICHEMARKED. VÆRE OMKOSTNINGSORIENTERET. VÆRE PÅ FORKANT MED UDVILINGEN HELE TIDEN. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Alle åbne svar på spørgsmålet: ”Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?”

14 Andet, der er vigtigt for at sikre konkurrenceevnen? (fortsat)
AFGIFTSSYSTEMET. DET ER SVÆRT AT KONKURRERE MED NOGLE, DER IKKE BETALER ENERGI MV. ADMINISTATION og BUREAUKRATI. AFGØRENDE ER DERES SALGSVOLUMEN AT FORBRUGERNE/ VIRKSOMHEDERNE FÅR HÆNDERNE OP AF LOMMERNE. AT SKABE GODE RAMMER FOR MEDARBEJDERNE OG ARBEJDSMILJØ, ARBEJDSPLADSVURDERING, UDDANNELSE, UDDELEGERING AF ANSVAR, TILLID, KOMPETENCELØFT. BEDRE FINANSERINGSMULIGHEDER. SMÅ VIRKSOMHEDER HAR MEGET SVÆRT VED AT LÅNE PENGE I ØJEBLIKKET. BEDRE INDKØB. BRUG AF ELEKTRONISKE MEDIER - SOCIALE MEDIER: FACEBOOK, TWITTER. DER SKAL VÆRE MERE FREMGANG I DEN PRIVATE BYGGEBRANCHE EFFEKTIV MARKEDSFØRING. EFFEKTIVISERING OG MERE EFFEKTIVISERING FASTHOLDE KVALITET OG EMNER DER STILLES VISSE KRAV TIL RENT PRODUKTIONSTEKNISK FLEKSIBILITET GENERELT. FLEKSIBILITET PÅ YDELSER OG TILLÆGSYDELSER I FORM AF UNDERENTREPRENØRER, SÅ DE KAN KOMBINERES PÅ NYE MÅDER. FLEKSIBILITET. FOKUS PÅ SERVICEYDELSERNE. FORBRUGERNE BRUGER FLERE PENGE. FORNUFTIGE POLITIKKER. FÆRDSELSLOVEN. MASKINERNE PASSER IKKE IND I DEN GAMLE FÆRDSELSLOV HVORDAN DEN ØKONOMISKE UDVIKLING GÅR. UDVIKLINGEN I UDENLANDSK VALUTA I FORHOLD TIL DEN DANSKE KRONE. GENERELLE OMKOSTNINGER. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar Alle åbne svar på spørgsmålet: ”Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?”

15 Industrivirksomheders omsætningsandel af pro-dukter og ydelser udviklet inden for de sidste 2 år
”Hvor stor en omsætningsandel udgøres af produkter og ydelser, som virksomheden har udviklet inden for de sidste 2 år?” Industrivirksomhederne er væsentlig mere produkt- og serviceinnovative end gennemsnittet af alle små og mellemstore virksomheder i Midtjylland, eftersom 64 % af disse virksomheder ikke har salg af produkter/ydelser, som de har udviklet inden for de sidste 2 år. Kilde: Det midtjyske vækstlag, februar svar for alle industrivirksomheder. 76 innovative virksomheder. Signifikant forskel mellem andele. Innovative industrivirksomheder er defineret som de virksomheder, der har salg af produkter og/eller ydelser, som virksomheden har udviklet inden for de sidste 2 år.

16


Download ppt "Industriens strategier og rammevilkår"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google