Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Læringscentret og nye vejledningsformer
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
IT i byggeriet Kristian Birch Sørensen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forskningen i ITMF-projekterne
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
Lean Netværk AAU.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Lærermiddelkultur(er)?
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Modellering og databasekonstruktion Mål: At den studerende kan modellere og konstruere en database Kursusform: Blanding af underviseroplæg og øvelser (i.
Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Udvikling af undervisningen på hum. inf. -med IKT.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Digitale metoder i Psykologi
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Idégenereringsproces i Forbindelse med Udvikling af Masteruddannelser Aase Møller Handelshøjskolen i Århus.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark Den 22. august 2016 Velkommen.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Europæiske muligheder
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Reduktion af medicinfejl – en teknologisk tilgang
En dagsorden som er større end dig selv DB 2017.
Personalet Aktuel status Strategi - fremtid
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Projekt: Koncept til formidling
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer

Program ViLL projektet E-learninglab Nordjylland Humanistisk Informatik udvikling

Uddannelsesforsøg Aalborg Universitet STYREGRUPPE Styregruppeformand=ViLL-projektets leder Daglig projektleder Forskningsprofessor Lone Dirckinck-Holmfeld Leverandører: IBM Telia Aktionærer: Skagen Byhøjskole... Uddannelsesforsøg - partnere EUC NORD Ericsson Danmark Telia On campus: Humanistisk informatik. Datalogi Cand.merc. Institut for Produktion Off campus: Masteruddannelser i -- Læreprocesser -IKT og Læring -IT, Sprog og Læring -Industriel IT -Sundhedsinformatik -Geoinformatik UniTysk (åben udd.) Edb- enhed er (servi ce, drift og suppo rt) E-learning lab Nordjylland Facilitering af eksperimenter Konsulenthjælp Erfaringsudveksling/formidling Forskning Finansielle partnere: Spar Nord Fonden Nordjysk Universitetsfond ViLL organisation

E-learning Lab visionen 1/2 Andre learningslabs Learning Lab Denmark Standford Learning Lab Generelle mål for learninglabs Kompetencecenter Fokus på læring gennem eksperimenter Udvikling af læringsomgivelser Sparringspartner Gøre det sikkert at eksperimentere

E-learning Lab visionen 2/2

Fem kerneaktiviteter Systemudvikling og eksperimenter Support og sparring Formidling af forskning og viden om IKT og læring Forskning i IKT og læring, primært i form af metodeudvikling Støtte og inspiration til studenterprojekter

Studenter(projekter) Udbud af platform(e) for eksperimenter Sparring – organisatorisk/pædagogisk/teknisk Forbindelsesled til udviklingsprojekter Adgang til formidlingsaktiviteter

Brugergruppen Uddannelsesforsøg Projektpartenere AAU Aktionærer Andre

Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse

Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte til læring Hvilken funktionalitet skal netbaseret IKT støtte tilbyde i forskellige læringssituationer? Hvilke problemer af teknisk, organisatorisk og kompetencemæssig karakter opstår i forbindelse med ibrugtagning/ iværksættelse af IKT?

Problemområde Problembaseret deltagerstyret læring Udvikling af værktøjer til støtte af projektorganiseret gruppearbejde Disciplinorienteret lærerstyret læring Udvidelse af forelæsningen

Teori og metode Organisatoriske, teknologiske og pædagogiske forandringsprocesser Intervention og eksperimenter Udrulning – start på Hum. Dat. Aktiv støtte til udvikling af de lærerstyrede læreprocesser Passiv støtte til udvikling af deltager- styrede læreprocesser

Bemanding Ann Bygholm - forsøgsleder Tom Nyvang – ph.d. stipendiat Og resten af lærerne på hum.inf.

Opsamling StofaNet – I hører nærmere Teknologiske ressourcer Lotus Learningspace fredag d. 7/9 kl E-learning lab Nj fysisk adresse: Ks Læs mere på: