Segmentering - grundlag og metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Afsætning 2012.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
KM2: F221 Kvantitative metoder 2 Specifikation og dataproblemer 2. maj 2007.
Kommunikationsplatform for SAS Danmark
6 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Markedskommunikation - del 1
Marketing in fremtiden Tore kristensen. Påstand: Vi bør studere og arbejde praktisk med market creation Integreret anliggende for B2B Specielt high tech.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Case.
[Produktnavn] Marketingplan
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 10. december 2004.
Den Regionale LEAN Enhed
Nyt Fælles Bibliotekssystem
29. Plan- og budgetlægning
Begrebskort for lineære differentialligningsmodeller
Øvelse 4 Pengepolitik.
Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
34. Plan- og budgetlægning
Planlægning af bæredygtig råstofforsyning Et fokus på globale miljøpåvirkninger Morten Bidstrup PhD, DCEA 1.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Markedsanalyse og Marketing Engineering
Økonometri 1 Gentagne tværsnit og panel data I 13. november 2006.
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
8 Segmentering og målgruppevalg
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
HD 2009: Mikroøkonomi #extra Kommentarer til Afløsningsopgave 1
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Segmentering.
Instrumentvariabel estimation 21. maj 2007
Økonometri 1 Gentagne tværsnit og panel data I 5. april 2006.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Kvantitative metoder.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
KM2: F181 Kvantitative metoder 2 Heteroskedasticitet 11. april 2007.
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Et bud på fremtidens marketing Tage Koed Madsen Afsætningsøkonomisk Konference 2005.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation IV 10. maj 2006.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
34. Planlægning og budgetlægning
Markedsanalyse for LSC
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Segmentering - grundlag og metoder

Segmenteringsbegrebet Opdeling af totalmarkedet i delmarkeder med forskellig responselasticitet Elasticiteten i respons kan omfatte en eller flere af virksomhedens handlingsparametre (pris, produktudformning, distributionskanal, reklameindsats) Opdelingen kan være fysisk (eks. geografi) eller psykologisk (eks. opfattelser, præferencer, værdier)

Segmenteringsanalyser i et planlægningsperspektiv Strategisk niveau Plan Plan Follow-up Follow-up Do Do Check Check Act Act Baseline Taktisk niveau

Segmenteringsanalyser Planlægningsperspektiv De to beslutningsniveauer svarer til to forskellige analyseopgaver: kortlægning af markedssegmenter og trends på det strategiske niveau udnyttelse af denne kortlægning til klassifikation af nye respondenter på det taktiske niveau Segmenteringsmodeller bør operere med disse to niveauer

Hvornår er en segmentering vellykket? forskelle i respons mellem segmenter forskellene skal være væsentlige klare handlingsmæssige implikationer skal helst kunne nås gennem selektive medier, men selvudvælgelse er en mulighed relativ stabil over tiden i forhold til planlægningshorisonten skal kunne anvendes både strategisk og taktisk

Forudsætningerne for en vellykket segmentering Krav til grundlaget for segmenteringen: sammenhæng mellem basis og den adfærd, man er interesseret i, evt. via mellemliggende variable teoretisk eller empirisk baseret Krav til metoden for segmenteringen robust over for støj (reliabilitet) afspejle reelle ændringer, når disse indtræder (validitet)

Segmenteringsanalyser En segmenteringsanalyse er resultatet af to valg: den basis, der vælges for segmenteringen de metoder, der anvendes til bestemmelse af segmenterne Valg af basis er righoldigt diskuteret i marketinglitteraturen Valg af metode er sparsomt behandlet

Typer af segmenteringsbaser

Metoder til segmentering Segmentering på forhånd (før data) køn, alder, etc. Segmentering efterfølgende (efter data) klyngeanalyser, Q-faktoranalyse, mv. Modelbaseret tilgang hypoteser om eksistensen af segmenter (før data) (statistisk) model til identifikation og profilering af segmenterne (efter data)

Modelbaseret segmentering Case: Øl

Modelbaseret segmentering Case: Øl

Modelbaseret segmentering Case: Øl

Modelbaseret segmentering Case: Øl

Modelbaseret segmentering Case: Øl Estimeret segmentstørrelse Givet segmentet, hvordan fordeler valgene sig så på brand? Givet segmentet, hvordan fordeler valgene sig så på pris (grupperet)?

Modelbaseret segmentering Case: Øl Estimeret segmentstørrelse Givet brandet, hvordan fordeler valgene sig så på segmenter? Givet prisen (grupperet), hvordan fordeler valgene sig så på segmenter?

Modelbaseret segmentering Case: Øl

Modelbaseret segmentering Case: Øl