Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Arbejdspladstyverier
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
TNS Gallup - Public Ugens Gallup Sundhed Public. © Gallup Instituttet for Berlingske Tidende Gallups undersøgelse er gennemført 17. til 19. juni 2008.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Tangent og differentialkvotient
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Markedsvurdering.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kommunikation.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Økonomiske kompetencer
Lokal mad på sygehuset – mellem idealer, oplevelse og smag.
Hvem vinder årets mesterskab i Superligaen i fodbold? NORSTAT Danmark A/S Uge 10 og 12, marts 2006.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
DIGNITY – Danmarkspanel - December A&B ANALYSEs Danmarkspanel - TORTUR - December 2014.
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Design, verifikation og analyse
Hjem-IS Kommunikationstest Juni Om undersøgelsen Data er indsamlet juni 2003 Metode CAWI interview Der er 1128 besvarelser fra medlemmer af Hjem-IS.
Vildledningssager - Hjemmelavet Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
SKABELON.
Vildledningssager – Oprindelse Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Holdninger til handicappede Steen Bengtsson Danske Døves Landsforbunds seminar, Nørrebro den 14. maj 2008.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Spm. 1. Er du medlem af DI?. Spm. 28 Hvad er dit køn og alder?
Movia Flextrafik - Brugerundersøgelse Telefonundersøgelse foretaget d. 6. oktober til d. 10. oktober respondenter.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Analyse omkring rytmiske koncerter November 2016
CBS / Webpol Webpol Omnibus – September ’14
Digitaliseringsstyrelsen
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Undersøgelse om sikker internetbrug
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
SUF - gevinstrealisering
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Vildledningssager - Hjemmelavet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Anvendt Statistik Lektion 6
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
FIR morgenmøde 22. november 2018
Danmarkspanel uge
Konjunkturbarometer – maj 2013
UNDERSØGELSE VEDRØRENDE UNGES BRUG AF KONDOM
Præsentationens transcript:

Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen

Metode og formål Formål Som led i Fødevarestyrelsens tilsyn med fødevarevirksomheders overholdelse af lovgivningen omkring beskyttelse af forbrugere mod vildledning, har styrelsen valgt at gennemføre en række undersøgelser blandt forbrugerne. Formålet er at indsamle viden om forbrugernes opfattelse af fødevarebranchens mærkning og markedsføring i forbindelse med udvalgte, konkrete sager. Metode Undersøgelsen er baseret på interview med et nationalt repræsentativt udsnit af mænd og kvinder over 18 år. Interviewene er gennemført via internettet med medlemmer af Voxmeters internetpanel. Panelet består udelukkende af personer, der er rekrutteret telefonisk i forbindelse med nationalt repræsentative interview. Det er således ikke muligt selv at tilmelde sig panelet. Det betyder, at panelet er repræsentativt for hele den del af befolkningen, der har adgang til internettet. Interviewene er gennemført i uge 3, 2015.

Konklusioner Overordnet viser undersøgelsen, at forbrugerne mener, at parmesan skal være høvlet umiddelbart før servering, for at den kan betegnes som ”frisk” eller ”friskhøvlet”. Ca. 1/3 af forbrugerne skelner ikke mellem betegnelserne ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”, men tager i stedet stilling til håndteringen af parmesanen i deres umiddelbare opfattelse af betegnelserne. Der er endvidere 71,3 % af forbrugerne, der er uenige i, at det er nok at kalde en parmesan for ”frisk”, hvis bare den lugter og synes frisk. Disse resultater tyder derfor på, at forbrugerne i høj grad har samme opfattelse af begreberne ”frisk” og ”friskhøvlet” parmesan – at parmesanen er høvlet lige inden servering. Derudover er der generel enighed om, at begge betegnelser dækker over, at parmesanen er købt i ét stykke.

Opfattelse af ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan” – ikke specificeret Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt fra grafen. Nedenstående spørgsmål er et åbent spørgsmål. Grafen viser de respondenter, der ikke tager stilling til, om parmesanen er frisk eller friskhøvlet –der er altså tale om de respondenter, der ikke opfatter en umiddelbar forskel på de to betegnelser. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelserne ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng?. 29,8 % af forbrugerne opfatter ”frisk” og ”friskhøvlet” parmesan som parmesan, der høvles lige inden servering. Det interessante i denne sammenhæng er, at man ikke skelner mellem definitionerne ”frisk” eller ”friskhøvlet” parmesan, men lader disse to betegnelser dække over det samme. Under 1/3 af forbrugerne mener dermed, at denne definition skal være opfyldt, før en restaurant kan bruge definitionerne ”frisk” og ”friskhøvlet” om parmesan i deres menukort.

Opfattelse af ”friskhøvlet parmesan” Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt af grafen. Nedenstående spm. er opdelt i ”frisk parmesan”, ”friskhøvlet parmesan” og ikke-specificeret med hver deres graf. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelsen ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng? 22,5 % af forbrugerne mener, at parmesan skal være høvlet ved bordet eller lige inden servering, før man kan kalde det ”friskhøvlet”. Dermed mener omkring 1/5 af forbrugerne, at denne definition skal være opfyldt, før en restaurant kan bruge ”friskhøvlet parmesan” som en formulering i deres menukort.

Opfattelse af ”frisk parmesan” Bemærk: ”ved ikke” og ”andet” er udeladt af grafen. Nedenstående spm. er opdelt i ”frisk parmesan”, ”friskhøvlet parmesan” og ikke-specificeret med hver deres graf. Q1: Forestil dig, at du er på café eller restaurant, hvor det af menukortet fremgår, at der serveres ”frisk parmesan” og ”friskhøvlet parmesan”. Hvordan opfatter du umiddelbart betegnelsen ”frisk” og ”friskhøvlet” i denne sammenhæng? 16 % af forbrugerne associerer ”frisk parmesan” med en frisk råvare og mener dermed, at dette kriterium skal være opfyldt, før man kan bruge betegnelsen frisk.

Hvad mener du, betegnelsen ”frisk parmesan” primært henviser til? Q2: Hvad mener du, at betegnelsen ”frisk parmesan” primært henviser til? 58,9 % mener, at betegnelsen ”frisk parmesan” henviser til tidspunktet for, hvornår parmesanen er blevet høvlet. 26,3 % mener, at det henviser til, at parmesanen er høvlet i restauranten frem for at den er købt færdighøvlet.

Hvad mener du, betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” henviser til? Q3: Hvad mener du, at betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” primært henviser til? Hele 71,7 % mener, at betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” henviser til tidspunktet for, hvornår parmesanen er blevet høvlet, og at dette skal være gjort lige inden servering. 23,5 % mener, at det henviser til, om parmesanen er høvlet i restauranten, eller om den er købt færdighøvlet.

Hvad betyder betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” for dig? Q4: Hvad betyder betegnelsen ”friskhøvlet parmesan” for dig? 80,7 % af forbrugerne mener, at parmesanen skal høvles umiddelbart før servering, før man kan bruge betegnelsen ”friskhøvlet parmesan”. 9,3 % mener, at det er tilstrækkeligt, at parmesanen er høvlet samme dag, mens 5,9 % af respondenterne mener, at det er underordnet, hvornår parmesanen er høvlet – bare det er gjort på restauranten, og at den synes frisk.

Frisk parmesan betyder, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet Q5: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Frisk parmesan betyder, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet. Gennemsnit: 3,98 Ca. 70 % er helt enige eller delvist enige i dette udsagn, mens 15,4 % er helt eller delvist uenige heri. Der er dermed overvejende enighed om, at det vigtigste er, at parmesanen er købt i ét stykke frem for færdighøvlet.

Man kan kun bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, hvis parmesanen er høvlet umiddelbart før servering Q5: I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende udsagn? Man kan kun bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, hvis parmesanen er høvlet umiddelbart før servering. Gennemsnit: 4,2 73,6 % er helt eller delvist enige i, at man kun kan bruge betegnelsen ”friskhøvlet”, såfremt parmesanen er høvlet umiddelbart før serveringen. Kun 8,7 % er helt eller delvist uenige heri.

Man kan godt tale om friskhøvlet parmesan, selvom den er høvlet for en uge siden Q5: Man kan godt tale om friskhøvlet parmesan, selvom den er høvlet for en uge siden Hele 82,1 % er helt eller delvist uenige i dette udsagn, hvorfor der tegner sig samme billede som ved forrige udsagn. Langt de fleste forbrugere mener, at det ikke kan betegnes friskhøvlet parmesan, hvis det er høvlet for en uge siden.

Det er ikke vigtigt, hvornår parmesanen er høvlet. Det er fint at kalde den ”frisk”, hvis blot den smager, lugter og ser frisk ud Q5: Det er ikke vigtigt, hvornår parmesanen er høvlet. Det er fint at kalde den ”frisk”, hvis blot den smager, lugter og ser frisk ud I relation til udsagnet om, at det er i orden at kalde en parmesan for frisk, hvis bare den smager, lugter og ser frisk ud, er 71,3 % helt eller delvist uenige. 4,9 % er helt eller delvist enige i dette udsagn, hvorfor flertallet mener, at det ikke er nok, at den smager, lugter og ser frisk ud.

KONTAKT Analyser: Kundetække: IT-Analyse-system: CEM Institute - Voxmeter Borgergade 6, 4. sal DK-1300 København K Phone: (+45) CVR/VAT: Anna M. Christensen (+45)2684